Fuxar!
Jag har införskaffat mig en fuxfröken och undrar hur många fler som sitter med en liten (eller stor ;) ) fuxmara hemma? :) Vad har ni för stam å dem?

Och en fråga till er genetik-människor! Om jag vill fortsätta få fuxar.. vad är det för hingstar som gäller då? Bruna?

Roligt :-)
Vad är det för härstamning på din ?
Fux & fux blir alltid fux, fux & isabell blir 50% fux .
Hade ju själv en fux förut , mamman till mitt nuvarande sto.

Hon är e. Kingstown goldie :) mamman är en isabell e spinway corona Vad hette det stoet? Stam på henne?

Utan skimmelanlaget skulle vi se fler fuxar bland Connemarorna, och utan gulanlaget skulle isabellerna också vara fuxar…
Fux kan poppa upp ur alla färger. Det enda som krävs är att båda föräldrarna har ETT fuxanlag. Eftersom fuxen har två, nedärvs alltid ett till avkomman. Om hingsten du väljer har ett fuxanlag, är det 50% chans att han nedärver det. Om han är fux eller isabell är det precis som Nyvreten skriver…
Brun hingst med fuxanlag Ee + fux ee = 50% Ee (brun) + 50% ee (fux). De bruna kan också bli svarta, beroende på hur sto och hingst ser ut på A-lokus, men det blandar jag inte in här…
En skimmel, född brun och med ett fuxanlag + din fuxfröken ger samma utfall, men hälften skimlar av. Allt är statistiskt förstås…
Min kompis Yvonne fick två fuxar där båda föräldrarna var skimlar. Att de blev röda var dock inte konstigt, eftersom hingsten var född isabell, och stoet fux. Statistiskt skulle det ha blivit 75% skimmel och 25% fux el isabell, men statistik är en sak och verkligheten, dvs slumpen en annan…

Mitt gamla sto hette Kåsta Jacqueline e Viggen u . Ard Precious Bane - Clonkeehan Ghilli of Ard. Fick tio för , varav en fux, två skimmlar & resten bruna.

Hur vet man mm en häst bär fuxanlag då? Enbart genom gentest?

Ibland kan man behöva ta till det, men ofta går det att läsa ut med hjälp av härstamningen. Ta Grace tex. Ett fuxanlag har hon garanterat från sin mamma. Om Spinway Corona var född fux, ja då har hon två. Eftersom fux + fux = alltid fux. Jag såg aldrig Grace som föl, men uppf beskrev färgen som ljusbrun. Om det stämmer kan inte Corona ha varit fuxfödd, men det här med färger kan vara ganska svårt. Speciellt på blivande skimlar.
Fölet på bilden är mamman, Edens Baileys. Hon såg ut som en fux, men att hon inte var det var bevisades av en BEC (blåögd gräddvit) avkomma. Vilket betyder att även Grace kan ha ett gulanlag. Fast inte om hon var ljusbrun som i brun, utan om hon var "ljusbrun" som i gulbrun (eller tom isabell). Isåntfall finns chans till isabell också, men om hon har två skimmelanlag, kommer alla avkommor att skimla av…

Mitt andra sto , Skruttan är född fux ,men blev skimmel. När idkontrollanten var här på hösten för att chipmärka mm. så var redan fölpälsen såklart borta , fölet var då typiskt skimmel, grå med mörkare ben. Kontrollanten vägrade att gå med på att fölet var född fux & skrev istället född brun !! Suck !

Funderar på om jag sett några fuxar den senaste tiden 🤔De jag kommer på nu är:
Biza´s Bejby (e två skimlar), Silfverrose Heaman (e brun u skm) samt Airoe (e två bruna), som förutom att han är fux, är jättestor också. Honom hoppas jag få chansen att fotografera på nån dressyrtävling framåt våren…
Bild: Ekhagens Miracle of Love (e skm u brun) på Årsta-Runsten 2012