Viktig information angående HWSD
För att använda våra Connemara ston i avel bör man redan nu ta tag i och låta testa dem för HWSD. För att betäcka dem nästa år eller i framtiden så måste man ha dem testade. En bärare av en recssiv gen kan användas i avel om stoet åker till en fri/icke bärarhingst. Som ägare till en hingst som är bärare av en recessiv gen för HWSD måste mina egna samt alla ston som kan tänkas betäcka med honom vara testade fria.
Detta är ett sätt att i framtiden slippa problemet i möjligaste mån och att arbeta för att få bort problemet så långt det går. För vi vet ännu inte hur utbrett denna recessiva gen är i vår population av Connemaror. Inom hundvärlden har man haft flera "bekämpningsprogram" som framgångsrikt fått bukt med problem.
För en billig kostnad kan man få reda på hur det står till med sitt sto. UC Davis i USA ordnar detta för ca 250 kr.

Fenella ska tävla några år till, men Romantica ska jag nog försöka få dräktig nästa år. Båda kommer att testas under hösten, så det är klart när den dagen kommer!
Tack Hagalyckan för att du visar vägen för de svenska hingstägarna!

Kan var och en skicka ett eget test utan att någon oberoende person gör en samtidig identitetskontroll av hästen så att det kan intygas att det är rätt häst provet kommer ifrån? Jag antar att det är fritt för varje person att skicka test på sina egna ston men då det gäller hingstarna borde testet följas av en identitetskontroll och tas av t e x veterinär eller ID kontrollant. Detta är väl något som får diskuteras för framtiden skulle jag tro.

Det där har jag funderat mycket på. Det står inget om att en veterinär eller ID-kontrollant ska ta provet. Man fyller i registrerings och chip nr. Det där kan jag se som en väldigt svag punkt! Vad är det som säger att det är rätt häst som testas?
Ponera att någon skickar in prov på sin hingst (eller sto), och medveten om att djuret kan vara -eller är bärare, tas provet från någon annan. Reg nr + chip kommer däremot från det misstänkta bäraren. Vad händer då? En bärare kan bli friklassad. Vill man fuska så finns möjligheterna…
Därför tycker jag att det vore bäst om en vet el ID-kontrollant tog provet redan nu, men att man åtminstone tar ett beslut om test i samband med id-kontroll och chip i framtiden.Helst redan från nästa år…
Är jag paranoid nu?
#2 Man lämnar ju med chipnummer på alla så det ska ju inte gå och "fuska"! Men för sin egen del är man ju så ärlig att man skickar in riktigt på sina egna ston/hingstar för inte vill man ha åkomman!
Skulle någon mot förmodan Gerd "fuska" så kommer det att slå stenhårt mot den personen själv. Jordbruksverket håller på att utarbeta nya regler för " defektlistan" och straffpåföljder kommer att skärpas till 2015.
Vad spelar Chipnumret för roll? Om jag tar testet från min valack och anger stoets chipnr så är det ju ingen mer än jag som vet om det…
Jo #5 när det föl som föds med defekten så är det straffbart och påföljden och den skammen för att ha fuskat vill ingen utsätta sig för. Dessutom är det ingen seriös uppfödare som skulle göra detta! Valacker är ju dessutom ingen ide att testa om man nu inte misstänker att den kan ha en lindrig form av HWSD som gett den problem bara för att få veta!
Jag tycker inte man skall måla FAN på väggen. Vi har ett problem, -deal with it. Ta era tagelprov och skicka in. Hur svårt kan det vara?! Det är bara fråga de männsikor som haft en HWSD sjuk individ om dom vill ha fler! Nej, INGEN vill ha en defekt avkomma till sina avelsdjur.

#4 De allra flesta är såklart ärliga, men finns det en svag punkt så kan den alltid utnyttjas av den som är oärlig. Det är bara det jag menar. Jag tror inte det skulle bli så i Sverige heller. Tänkte nog mer på nån envis gammal irländare, som är väl medveten om att hingsten lämnat dåliga hovar, men inte bryr sig och skyller på andra saker. Om hans hingst med lånat ID blir N/N, kan han sen dessutom idiotförklara hela forskningen genom att visa upp ett föl med HWSS, och säga vad var det jag sa! Jag visste väl att det bara var mineralbrist. För om min hingst är fritestad ska han inte kunna få ett HWSS-föl…
Jag är nog riktigt paranoid nu. Får skylla på att jag jobbat stenhårt i natt och är trött som tusan. Skrupelfria personer finns dock i alla branscher…

Man ska inte måla fan på väggen, och ingen seriös vill avla fram defekten. Helt rätt, men finns möjligheten att fuska, finns också risken att någon oseriös och skrupelfri gör det. Just because they can….
Poängterar att jag inte ser detta problem i Sverige…
God Natt nu😴
I Sverige gäller svensk djurskyddslag och irländarna av sina lagar! Paranoid eller inte Gerd, vi måste bara inse kalla fakta.
I Sverige har vi en numerärt väldigt liten avel av Connemara. "Problemet" HWSD skulle väldigt enkelt tas tag i om ALLA testade sina avelsdjur så fort som möjligt inför avelssäsongen 2015. Då skulle inga föl med HWSD födas 2016 och vi vet vilka hingstar som är bärare och vilka som är fria. Vår avelsbas blir ju tyvärr ännu snävare men vi vet ändå vad vi håller på med om djuren är testade.
Information, information och åter information är det som gäller för att få ut kunskapen till så många som möjligt.
Vi kan testa för BEC och har en asterix för hingstar med gulanlag som en liten varningssignal. Ytterligare viktig info, HWSD testad, att lägga till på ev. hingstlista när de är testade.
Viktigast är att avelsfolk tar till sig informationen om att HWSD är ett faktum. Här får varje person ta sitt ansvar och göra sina tester!
För 250 kr är det absolut värt att få veta fakta!
En informativ artikel från Nya Zeeland.
New test can identify carriers of gene behind Connemara hoof condition
By Horsetalk.co.nz on Sep 03, 2014 in News

Hoof Wall Separation Disease is distressing to both Connemara ponies and their owners.
A test is now available to identify Connemara ponies that carry a mutated gene responsible for a distressing foot condition characterised by fragile hoof walls.
The test, which can be conducted on mane hair, opens the way for breeders to better manage Connemara Hoof Wall Separation Disease (HWSD), previously known as Connemara Hoof Wall Separation Syndrome.
Researchers in the Bannasch Laboratory, at the University of California, Davis, identified the genetic basis of the disease, characterized by a hoof wall that easily breaks and cracks, and a normal-looking coronary band.
The breaks and cracks begin to occur in young ponies. In severe cases the pony bears weight entirely on the sole of the foot which can lead to severe lameness.
The gene found to be responsible is inherited as an autosomal recessive trait. It means that carriers are completely normal and only animals with two copies of the mutation will show clinical signs of the disease.

The calloused sole typical of HWSD and the result of walking on the sole. If the callousing is left alone the pony will stay paddock sound but will usually not be capable of any work.
HWSD appears to occur only in the Connemara pony and the carrier frequency has been estimated at about 14.8 percent.
The DNA test developed for this specific mutation, which costs $US40 per animal, can determine if ponies are normal or if they carry one or two copies of the mutation.
Ponies that carry two copies of the mutation are highly likely to be affected with the disease. Some cases are milder while others are more severe.
The researchers, led by Dr Carrie Finno, identified at least one case where the pony did not appear to have clinical signs associated with having two copies of the mutation. This indicated that the mutation is not fully penetrant. However, it has very high penetrance of 96.8 percent.
While carriers are completely normal, when two of them are bred there is a one in four chance the offspring will be affected.
The research carried out at the laboratory on behalf of the Connemara Pony Research Group began about three years ago, with confirmation in 2012 that the disease has a genetic basis.
The very existence of the syndrome and that it was of genetic origin had, until then, been questioned by many people throughout the Connemara Pony breeding world.
Those who had not seen or personally experienced the condition were reluctant to accept that such a serious problem could exist within the breed.

Affected hoof cross section.
It has been stressed that carriers can still be safely bred to non-carriers in order to help maintain diversity within the breed and to maintain other positive attributes.
Finno travelled to Clifden, in County Galway, Ireland, in mid-August to present the findings of her team’s research to Connemara breeders.
Poster presentations at the meeting described the distressing nature of the disease to both affected ponies and their owners.
Breeders described their ongoing battle to improve hoof health, at times to no avail.
The breeders of one such mare, Rosewood Witchcraft, known as “Crafty”, described one such battle.
“The first two years seemed so hopeful, but as she grew her feet could no longer support her,” they reported.
“Crafty had given up, so we had to give up for her as well. I could not bear to see this lovely filly suffer.”
Others described the ongoing hoofcare required for sufferers. Some were ultimately euthanised; for others the condition has proved manageable.
The Connemara Pony Research Group, in a recent blog reporting on the meeting, said: “As a direct result of this meeting significant ‘movers and shakers’ from the Connemara Pony breeding world now positively accept that HWSD does exist and that it is a unique, verifiable and testable disease.”
The major take-home message was that “the sky is not falling” in terms of the breed.
“Carrier ponies must not be removed from the gene pool,” the group stressed.

Distal hoof wall lesions are characteristic of the disease.
“If the ponies are of breeding quality they have to be kept within the breeding programme.
“Knee-jerk reactions of culling animals because of carrier status is both stupid and counterproductive to the breed.
“It is not a personal reflection upon breeders if they find out that their pony/ies are HWSD carriers.”
The group reported that genetic testing of ponies was already under way. “Results are already being made public. Educated buyers are going to want to know the HWSD status of potential breeding stock before they decide to purchase.”
The disease is typified by the dorsal hoof wall splitting away from the underlying structures.
Affected animals can suffered considerable pain, as the condition results in affected ponies having to support their weight on the sole of the hoof. Even if initially controllable, ponies can develop laminitis over time.
There has been increasing awareness worldwide of the the hoof syndrome within the breed over the last 15 years.
The condition has been identified in several different countries, in both local and imported stock – not one country nor one bloodline.
Its manifestations can be seen in foals as young as 2 -3 weeks of age.
Helt poänglöst är det ju inte att testa en valack om t ex föräldradjuren har andra avkommor som är verksamma i avel men inte testats. Poängen var att VILL man så är det för lätt att fuska. Jag tänkte för övrigt testa båda mina men känner ingen stress. Valacken av uppenbara skäl och stoet för att hon ska ändå inte betäckas i vår.
#11 - Jag förstår inte riktigt hur du resonerar med att testa din valack? Under förutsättning att han är frisk (inte har dåliga hovar)- så är han ju nästan garanterat 0N eller 00 (nästan inga friska NN har ju påträffats). Med ett 00 resultat, vet du ju ändå inte att föräldrarna är 00, de kan ju båda vara 0N. Statistiskt blir ju 25% NN, 25% 00 och 50% 0N. Visar resultatet 0N, kan ju antingen båda föräldrarna vara 0N, eller den ena 0N och den andra 00 (under förutsättning att båda föräldrarna är friska)- och du vet inte vilken som är vad.
Hagalyckan- om man inte har som mål att helt avla bort anlaget - behöver ju inte avelsmaterialet begränsas i särskilt stor utsträckning - under förutsättning att både ston och hingstar i avel testas. Det är ju därför det är lika angeläget att testa ston som hingstar (om man inte har egen hingst som är fri från anlaget och bara använder den, eller ett sto som är fritt). Om bara hingstarna testas, och hingstar med 0N exkluderas som val, för att man inte vill testa sitt sto - då blir det ju däremot förmodligen en större begränsning vilka hingstar som kommer att nyttjas. Liksom om man exkluderar ett sto helt för avel bara för att hon är 0N.
Jag tror personligen inte att människors önskan att luras är största faran - utan att viljan att ta risker är en större fara. Det är ju redan allmänt att två av de största ivrarna för forsking och åtgärder (i Sverige) varit beredda att ta en statistisk risk på 75% att få ett sjukt föl genom att avla på ston som de så gott som säkert vetat att de hade sjukdomen. (Trots att lagstiftningen länge förbjudit ett sådant medvetet risktagande). Hoppas att det risktagandet inte fortsätter - priset för testning är ju väldigt överkomligt för alla seriösa uppfödare.
75%?
Om stoet är NN och hingsten är okänd (vilket den är om den inte testats) så kan den vara 0N eller 00. Det är kan då vara 75% risk eftersom man inte med säkerhet kan utesluta 0N på en individ utan symptom - så man är ju i det läget beredd att ta en risk som utgör 75% sannolikhet att få ett drabbat föl - eftersom man inte kan vara säker på hingstens anlag.
#12 Har jag uttryckt på något sätt att jag tycker att inte alla ska testas? Vad jag skrev var att vi får en smalare avelsbas i vår redan lilla avel av Connemaraponnyer.
Jag kommer att testa alla mina så att jag vet och vid en eventuell försäljning även den nya ägaren vet vad man har, oavsett om den säljs som rid/tävlingsponny/avel. Jag har skickat in på 7 ston som jag väntar svar på. De övriga kommer att ryckas tagel på vid installning för kontroll.
Jag kan till och med sträcka mig så långt att alla föl från 2015 skall testas i samband med id-kontroll, chipmärkning och DNA kontrollen. Jag kommer att skicka tagel till UC Davis nästa år på de föl som föds här på Hagalyckan. Dels för att jag tror att vi i Sverige inte kommer att få betala samma låga pris för vetskapen när testet kommer att gå att få gjort här och för att jag anser det viktigt med vetskap!
Alla har ett ansvar för rasen och som uppfödare anser jag att man ska gå i första ledet och visa vägen!
#14 NN + ON = 50% NN + 00 = 0% På dansk.
#13 - 50% är det.
#15 - Nej, jag tycker inte att du uttryckt dig otydligt alls - jag håller med dig i allt detta. Men jag tycker också att det är viktigt att inte blir avskräckt från avel av Connemaraponny - utan ser att detta är något som nu går att få kontroll över, utan allt för stora inskränkningar i avelsurvalet. Den faktiska aveln och den möjliga aveln är ju inte samma sak. Gällande tester, så har UC Davis andra tester också - som är billigare att skicka än att göra i Sverige. Så förhoppningsvis kan man fortsätta att skicka dit även när test blir tillgängligt i Sverige om det blir för dyrt.
#17 50+0 = 50 50/2 = 25%
Det är fantastiskt med åsiktsfrihet och yttrande frihet. Vi ska vara tacksamma för den. Tack vare den kan man utan att ha gått grundkursen i procenträkning vräka ur sig att det finns lagbrytare och spetsa detts med procentsatser som är tre gånger för höga. Går man sedan fortsättningskursen kanske man lär sig att risken för att producera HWSD var mycket större på det egna stuteriet, där man avlade i betydligt större skala på ponnyer vars härstamningar som var nerlusade med HWSD-bärare. Yttrande friheten gör att man kan skriva nästan vad som helst. Utom en länk till connemara.nu förstås. Det är tur att yttrande friheten finns så vi kan höja oss själva till skyarna och samtidigt spy galla över de som informerat om HWSD. Tur att tryckfriheten finns så jag kan uppmana alla att googla Sigrid på pottan. Tur att tryckfriheten finns. Ta den inte för given.
OM stoet är ++ och hingsten är 0+ så får i alla fall jag rent statistiskt dessa kombinationer: +0, ++,+0 och ++. Det är 50 % rent statistisk vad jag kan se. Jag är ledsen att jag var för snabb med matematiken, men det var inte riktigt det som var fokus. Yttrandefriheten har tidigare medfört att andra, i sin iver inte har dragit sig för att (liksom du) yttra sig hur kränkande som helst - både mot individer och grupper i frågan om HWSD. En av personerna har tidigare själv uppgivit sig medvetet tagit risken att avla på en sjuk häst, den andra såg jag av en ren slump - helt utan att det var någon tanke. Men helt offentlig uppgift är det. Var och en får för mig ta vilka risker man önskar - men trovärdigheten hos de aktuella personerna hamnar väldigt lågt. Det framstår som möjligt att avsikten är att hitta sätt att kränka eller misstänkligöra - mycket mer än att ivra för sakfrågan. Och att alla medel är tillåtna. Och det tycker jag är en stor fara för connemaraaveln.
För dom som inte letar stammar liksom #20 - kan jag ju informera att jag fött upp totalt 13 connemaraföl, vilket är lika många som större uppfödare får på ett eller två år. Så någon större betydelse för aveln i Sverige kan man inte med bästa vilja påstå att den uppfödningen är. De "nedlusade" föräldrarna till fölen är:
Fadershingstar: Fredriksminde Hazy Chance (1), Rooar (1), Holens Ingolf (1), Hagens Ryan (2), Hagens Zephyr (3), Dale Haze (1)Gräns Roeson (1), Spinway Corona (1) och Starrhult Bossanova (2)
Morfäder: Fredriksminde Hacy Chance (1) Hagens O´Chief (6), Tulira Highball (1), Öxenholm Bobby (1), Holens Ingolf (1), Rooar (1) och Spinway Corona (2).
Så jag är väl i så fall i ganska gott sällskap med "nedlusningen". Ingen av föräldrarna eller fölen har varit drabbade av HWSD.

#20 Visst är det fantastiskt med den åsikts och -yttrandefrihet som vi har i vårt land. Man ska dock komma ihåg att det inte är samma sak som fri publiceringsrätt! Vad gör du om DN inte vill ta in din artikel? Jo, antingen accepterar du det och fortsätter läsa DN. Eller så byter du tidning och försöker få in artikeln där istället.
Så fungerar det här också. Vill man inte acceptera att någon annan bestämmer, som här över länkarna, bör man helt enkelt gå ur sajten och byta till en som passar ens syften bättre. Det finns ingen lag som tvingar en ansvarig utgivare att trycka och publicera någons material. Det finns ingen lag som säger att jag som Sajtvärd inte får neka eller redigera innehåll som jag inte vill ha på sajten. Så du har helt rätt när du skriver att man inte ska ta tryckfriheten för given alla gånger.
Tryckfrihet är inte detsamma som fri publiceringsrätt
En sak håller jag med dig om! Vi måste omedelbart upphöra med alla påhopp om vilka som medvetet avlade på HWSD. Oavsett om det gäller den lilla uppfödaren med 1-2 ston, eller stuteriägare som i “betydligt större skala avlade på ponnyer vars härstamningar var nedlusade med HWSD-bärare”. Eller anklaga folk för att mörkat och förtigit etc. Det kommer INGET gott ur det!
Hur svårt kan det vara att sluta älta och släppa taget om det förflutna?Vi har börjat på en ny historiebok, så kasta den gamla i papperskorgen!
Så snälla – OCH DET GÄLLER ALLA – sluta anklaga uppfödare för lagbrott för att de avlade på en “icke exsisterande” sjukdom! De som tidigt anade att det inte stod rätt till, kanske tom förstod att det måste vara nåt genetiskt, kan ändå inte ha vetat! Av det enkla skälet att det inte fanns en test som kunde bevisa det. Inte ens yrkesfolk förstod vad det var. Om man hela tiden ska peka ut folk som medvetet har satt HWSD-föl till världen eller förnekat existensen helt, tänk åtminstone på den lilla människan i sammanhanget. Det finns antagligen mer än en stoägare som tagit föl på sitt sto med trasiga fötter. Som helt ovetande efter diagnos bärrandsröta eller mineralbrist av veterinär fått "ok" att ta föl. Ska dessa personer för resten av sitt liv skuldbeläggas och anklagas för lagbrott pga något som de inte kände till, i en tid då de flesta inte heller kände till det?
Det här är en viktig informationstråd om framtida säker avel!
LÅT DEN FÖRBLI DET!!
Det finns fler i våra led av uppfödare, framgångsrika sådana som har haft HWSD föl men som väljer att inte gå ut med det!
Detta är i framtiden ett senario som vi ska slippa. Testa era avelsdjur och var informerad om hur detta funkar. % satser hit och dit. Ej bärare med bärare är så långt vi sträcker oss.
För vår Connemara avel in i framtiden!

Det kommer vi antagligen att få leva med ett tag, men förhoppningsvis ska vi slippa det i framtiden. Det är precis så som du säger, testa era avelsdjur! Åk inte med ditt bärarsto till en hingst, som inte är fritestad. Ta inte emot ett sto som inte är fritestat, om din hingst är bärare. Bärare x icke bärare är det som gäller. Mycket simpla regler och lätta att efterfölja. Inget annat är heller tillåtet enligt djurskyddslagen.
Upplysnings och -undersökningsplikten gäller.
Så börja TESTA avelsdjuren och sen vet du vad du har att välja på!
INFO INFO INFO tar Connemaran in i framtiden!
Det är väl förresten ganska självklart att större uppfödare får fram föl med en defekt som finns i rasen? Avlar man mycket så blir det ju så, innan man har möjlighet och information att testa.
Det blir lite konstigt att anklaga folk för att ha avlat på defekter som man först NU faktiskt VET är ärftliga och kan bevisas genom ett enkelt test.
Förr visste man inte det, visst man kunde misstänka men man hade det inte svart på vitt.
Men från om med avelssäsongen 2015 så VET vi. Och alltså börjar vi innan den att testa allt vi tänkt avla på.
Resten är historia.

http://www.cpbs.ie/hoof-wall-separation-disease/
Bra tänk där! Härstamningsanalys, HWSD och BEC i samma paket. Analys av gulgenen borde vara frivillig förstås, men kanske ett "paketpris" skulle kunna innebära en lägre kostnad för den som vill veta eller bara är nyfiken?
Man behöver inte (som jag) vara misstänksam och tro att det kan finnas några som skulle kunna försöka fuska ang HSWD. Man kan ju se härstamningsanalysen som en ren och skär kvalitetssäkring istället. En garanti för att inte förväxling av prover har skett, vare sig det är gjort på hemmaplan eller på lab.
Detta hände under forskningen enligt en hästägare som skrev om det på facebook. Som fick ett N/HWSD svar på en ponny, trots att båda föräldrarna var testade N/N. Vid omtest blev ponnyn N/N. Nu kanske någon tycker att det inte var hela världen, eftersom det skedde under researchen. Har dock svårt att tro att man skulle ha varit mindre noggrann under den tiden, utan det är bara sånt som tyvärr händer pga den mänskliga faktorn…
Sen får man också hoppas att det gick att spåra den ponny som provet förväxlades med. Annars finns det någon hästägare ute i världen med en fritestad ponny som i själva verket är bärare. Vilket ju kan bli olyckligt om det tex är ett sto som betäcks med en bärarhingst.
Vill förtydliga att jag absolut inte ifrågasätter resultaten från UC Davies! Jag tycker bara att det är kanon att info har kommit upp på moderlandets hemsida, att de verkar ha kontakt med Weatherbys, men ffa att de är FÖR härstamningsanalys i samband med testen.
Det var det som fick mig att skriva om det här, medan jag nervöst väntar på att få "se" Fenella hoppa på equipe!

Håller med dej GE. Givetvis vill man ha det säkerställt att rätt ponny testas. Sist jag testade för gulanlag kostade det runt 700 kr. Hoppas ett paketest kan få ner den summan.
Har svårt att tro att någon avsiktligt avlar på genetiska defekter. Vad kan det finnas för vinst i det? Ny kunskap ger nya perspektiv. Sjuka konspirationsteorier och smutskastning för inte aveln framåt, Hoppas och tror att vi tillsammans löser det här också. Som enskild uppfödare kan jag välja att testa mina ponnyer redan nu, men kräv inte att jag ska skicka runt svaren på sociala medier. För att kunna genomdriva ett officiellt avelsprogram med krav på tester krävs stöd från officiellt vetenskapligt håll. Det finns inte så länge inte forskningsresultaten är vetenskapligt erkända. Connemaraavelsorganisationer världen över har sökt och fått samma vetenskapliga råd. Att man fortsätter att smutskasta föreningar och enskilda personer i ledande ställning är inte OK. Vad avsikten är kan man bara spekulera om.
Vår ras moderförening har tagit ett viktigt ställningstagande på sitt senaste styrelsemöte;
Hoof Wall Separation Disease
Posted by CPBS in Latest News on February 11, 2015 with no comments
Hoof Wall Separation Disease was discussed at length at the CPBS Council meeting on Monday 9th of February. Veterinarian Kate Murray outlined the symptoms and implications of the disease and explained how it is genetically inherited. Connemara pony breeders are well placed to manage the disease as its management is exactly the same as that of the Blue Eyed Cream gene. Breeders are encouraged to test all breeding stock before the breeding season commences. The test is currently available from UC Davis at a cost of €35 approx and results are back within six working days. A thorough education programme for all breeders is being embarked upon by the Council through it’s website, newsletters and breeders meetings. While encouraging breeders to be proactive the Council feels that it is not yet in a position to compel people to test their ponies until the study is published and peer reviewed.
Detta ger oss styrka och hänvisning att testa våra ponnyer så snart det bara går för att vi skall få vetskap om deras status i HWSD.
Vill man kan man skicka in sin ponnys resultat till den web sidan som sammanställt ett stort antal testade ponnyer i många länder. Detta är helt frivilligt! connemara.pony.research.group@gmail.com är adressen on man vill sända resultat.
Search for:
Ni som har skickat, vad har ni skickat med? DHL, posten eller något annat? Paket eller brev? Lite fundersam hur jag ska göra eftersom det ska åka så långt, vad är säkrast? Är ju skönt att inte behöva skicka flera gånger menar jag 🙂 Jättebra tråd att ta upp detta, jag hade ingen aning om att det fanns innan! Är det någon fler ärftlig defekt som är relativt vanlig på connemara som man ska passa sig för?
Nyhet!
Den 28 mars under Spring week kommer CPBS att hålla information om HWSD i CLifden på Station House Hotell klockan 15.00 med veterinär Kate Murray som föredragande. Samma Kate Murray som informerade på CPBS senaste styrelsemöte om HWSD.

Saklig och korrekt information var det. Tyvärr publiceras falska uppgifter angående testresultat, vilket säkert ansvariga kan förklara anledningen till ?
Då det är min tråd undrar jag vad det är du syftar på? Var skulle det publiceras falska uppgifter om testresultat?

Falskt eller ej så tycker jag det är märkligt att publicera status från ännu ej testade hingstar, och dessutom utan ägarens vetskap eller medgivande.
Vem skulle det vara som har ett resultat utan att vara själv testad? Jag vet flera! Ett resultat där mamman inte är bärare och avkomman är så finns bara ett resultat. Bärare är fadern! Oavsett vem det är som har resultatet bärare utan att själv vara testad frångår det inte sanningen för det.
Vem säger att statusen är falsk?
Känns svårt att försöka sudda ut ett sådant resultat och få det till annat än en sanning.

Vilka fler hingstar är publicerade på samma premisser utan ägarens vetskap eller medgivande?

En spontan tanke; om man råkar stoppa i fel tagel o man inte matchar mot dna.. lätt hänt med samma färg på ponny, högt tempo och lätt stresspåslag.. för vad jag förstod matchar man det inte mot dna? Därav ser jag en risk i att gå ut med ett "resultat" som inte är ett faktiskt provsvar..
#36 - alldeles oavsett hur många "gillare" du kan få för liknande resonemang, är det fortfarande högst osympatiskt. Innan testerna sker på ett allmänt vedertaget sätt - finns inget som helst mandat för någon att publicera spekulationer eller gissningar som vore dom officiella resultat av testning. Seriöst är det verkligen inte!

Jag tycker det är rätt osnyggt att plocka ut individer genom uteslutningsmetoden och sen publicera dessa som bärare. Att det på detta sätt går att fastställa bärare hör inte till saken. Den frivilliga listan på researchgruppens sida bygger på egna insända testresultat, och borde gälla i alla andra sammanhang också. Jag tycker därför att status inte ska publiceras på en hingstlista tex, förrän hingstens eget testresultat har skickats in av ägaren.
Detta enligt den frivillighetsprincip som råder i nuläget!
På den sidan där cprg har sina finns endast resultat som är inskickade med den resultatsid som skickats ägaren från UC Davis. Något annat kan inte förekomma….Frivvillighetsprincipen på CPRG är det ingen som ifrågasätter.

Ingen ifrågasätter nog frivillighetsprincipen på CPRG. Däremot kan man definitivt ifrågasätta vart frivilligheten tog vägen, när man från denna lista plockar ut bärare genom uteslutningsmetoden och sedan publicerar dem på en hingstlista. Utan att tillfråga ägaren…

#43 Håller med.
RC 71, man skall inte sitta i glashus och kasta sten. Vad hände med frivillighetsprincipen i SCS hingstlista när du skrev att Poetic Expression inte kunde uteslutas ha gulanlag helt utan belägg - en hypotes taget ur luften. Vad hände med frivillighetsprincipen när man publicerar personupplysningar mot personens vilja som dessutom är ett lagbrott?!

#45 Var har jag skrivit om gulanlag angående din hingst? Det hör ju inte alls till denna tråden men du får gärna svara mej privat på den frågan.
# 46 "ej kan uteslutas som bärare av gulanlaget." Du höll ju med om frivillighetsprincipen vilket inte gällde din tomma hypotes då jag som hingstägare vid den tidpunkten aldrig blev tillfrågad om gulanlag men likaväl publicerades hypotesen trots att jag bevisade motsatsen under ett halvårstid.

Det stämmer ju inte riktigt. Givetvis kunde inte gulanlag uteslutas pga hans härstamning. Det är inget jag "hittat på " Inte heller är det jag som från början skrivit den informationen. Ca tre veckor efter att du skickat provsvar till mej togs markeringen bort. Detta var under första halvan av 2014. Provsvaret var ju flera år gammalt, så varför du inte inkommit med det tidigare vet inte jag. Jag tog över ansvaret för listan i början av 2014. Låt tråden återgå till ämnet.

#47 Rättelse. 2014-09-01 får jag mail om att din hingst är fritestad från gulanlag. 2014-09-02 får jag kopia på testresultatet. Resultatet är daterat 2012 -05-16.
Det är så tråkigt att läsa om detta, att föreningen har människor med olika sidor och olika sidor av sanningar, vet vi ju nu, och kommer säkert så att förbli. Jag kan bara säga att jag är glad att man hittat ett enkelt sätt att kolla, och därmed slippa att ponnyer föds med dessa trasiga fötter, för att i de flesta fall få avlivas? Hade bara önskat att även skimmelgenen som i 25% medför tumörer, ofarliga knutor, farliga knutor och rent aggressiva cancrar, hade på något sätt kunna kollas, ni som vet bättre får gärna rätta mig. Är ju så förfärligt hemskt att när hästen ska vara som bäst, 15 år, kanske denna hemska cancersjukdom börjar komma. Jag har försökt att läsa mig till detta nu, efter att forskarna berättat om vad skimmelgenen för med sig i en del fall, då jag själv äger två underbara skimlar. Så varje enkelt test som kan utesluta HEMSKA sjukdomar, är väl en bra sak att ta till sig.
#49 " Givetvis kunde inte gulanlag uteslutas pga hans härstamning". En sådan hypotes är ok att publicera men att publicera att en hingst som har HWSD genom test på avkomman och mamman är inte ok att publicera enl dig. 2014-03-06 skrev vi första gången meddelande till dig att ta bort Poetic Expression på hingstlistan pga er felaktiga hypotes. Detta blev inte åtgärdat förrän i slutet av september. Vad blev det av med frivillighetsprincipen?

Du får gärna kontakta mej privat. Låter tråden återgå till sitt ämne.
#52. Du framhäver frivillighetsprincipen som du inte lever upp till själv. Jag har inget utbyte av att ha privat kontakt med dig. Lycka till med ditt resultat på HWSD inför kommande säsong.

#52 Tack. Jag är nöjd med resultatet.
Ursäkta fortsatt kapning av tråden.. Men jag måste ändå fråga: Vilken/vilka principer kan jag hänvisa till om jag också vill göra en egen hingstlisa med tillägg av information som jag tycker kan vara bra att känna till för andra?

#55 Kanske räcker det med RC/RCB-nummer? Då kan stoägare roa sig med att leka den roliga leken gissa hingsten, för att sen fortsätta med den ännu roligare leken gissa kontaktuppgifterna.
En karta som visar vilken del av landet hingsten står är till stor hjälp. Då kan man räkna ut på ett ungefär hur långt det är till hingsten. Bra att veta när man ska fylla upp tanken. Se bara till att antalet hingstar på kartan överensstämmer med antalet på listan. Så att ingen åker till en icke existerande hingst…
Bäst är nog om du mailar rätt instans och frågar, de vet säkert 😃
#56 - ☝️