Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 5277 ggr
GE
9

Nya åldersgränser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättekul för dem som vill fortsätta ett tag till på sin ponny!

Grupp 1: Till och med 16 år (det år ryttaren fyller 16 år)
Grupp 2: Från 17 till 20 år (det år ryttaren fyller 17 resp 20 år)

Ryttarna tävlar i sin egen kategori (C, D) och i sin egen åldersgrupp. Vid för lågt antal anmälda slås kategorierna i resp åldersgrupp samman.

Förra året tävlade Gräns Tiger och matte Elin bland ridhästar i dressyr. Idag  gjorde de nydebut bland ponnyerna med seger i LA:P2.  

Bild från förra året….

GE
0
Annette
2

Jag tyckte inte om ponnymammans inlägg, känns förnedrande att kalla dessa ryttare för muppgrupp oavsett hur namnet uppkommit. Ponnymamman är en vuxen människa och skall ha bättre förstånd.

Jag tycker den nya åldersregeln är bra. Ridsporten har utvecklats till en riktig rikemanssport och nu får unga människor chansen att tävla ett tag till innan de i värsta fall helt måste sluta. Alla människor kan inte som ponnymamman ha fem arbeten för att finansiera sitt barns fritid och många har fler än en unge att försörja.

Frågande
3

Jag skulle gärna vilja se flera kommentarer, gärna från er som tillhör denna grupp. Vår ras är ju perfekt i denna tråd. En stor, ofta maxad och med massor av energi. Jag har dragit mitt strå eller rättare sagt mina åsikter, trots ätt jag aldrig hann tävla ponny, 23 år gammal köpte jag min älskade Stockmossens Cressida. Men jag motsätter mig hennes ordval av muppgrupp, som hon försvarar med att hon hört ute och förstår. Jag tycker som vuxen att det är gräsligt med att föra nedsättande ord om andra ryttare eller för den delen ibland olika sporter. Det borde som vuxen vara en skyldighet att ha ett bra uttryck om andra ryttare. Möt upp och tyck till, annars gör andra det åt er. Tänk också vilken ytterligare reserv det är för våra svenska uppfödare att få mer åldersgrupper att  få använda till sina ponnyer, och kanske kunnigare, förhoppningsvis, även om det är på ett lite annat plan. Hon  stora argument är också att detta kommer att försvåra ytterligare för arrangörer.

Tyck till!

Frågande
0

Tack!!!!!!!!!!!!!

liljegren
0

Jag tycker det är väldigt dubbelt.. finns många ryttare som faktiskt är för stora för sina ponnyer men fortsätter rida dem för "de har bara ett år kvar". Jag hoppas verkligen att domarna säger ifrån åt sådana ekipage..

ambo
1

Jag tror det kan bli en utveckling att gruppen 17-20 blir en grupp utan segertäcken osv och att ponnyryttarna går över till häst vid 16. Ingen vet ännu så efter 2015 har vi facit! Såklart blir de under 17 lite vinnare s a s. Sen undrar man över utvecklingen med juniorer och young riders. Jag applåderar självklart ponnyryttare i alla åldrar men jag är tveksam till 17-20. Vi får analysera när 2015 är slut!

Frågande
1

Ulla, läs min kommentar under ponnymamman i ridsport. Linnea i min lilla klubb berättade att i UK och Irland har öppna klasser där ekipagen är proportionerliga. Vi vet ju alla att vikt och längd är två helt olika saker, och ålder är helt olika saker.  Det vet vi redan nu. Någon lång och smal, kontra kort och tung. Men hennes, dvs bloggarens argument var svårigheter för arrangörerna. Jag vill bara belysa det rättvisa, finns det något, rika barn som har många ponnies och gör massor med starter, kontra denna lilla grupp, vad är egentligen rättvist om man nu ska se till de som ordnar tävlingar? Jag vet inte men kan andra länder ordna och utbilda ponnies vilket jag tror är en av andemeningarna som våra ponnyvänner på öarna tycks tro. Fram för en god debatt med hyfs och god ton, vi har ju lyckats här eller hur?

ambo
0

Kollade just på första start för året Lurbo och där är grupp 2 17-20 en sammanslagen grupp av kat c och d. Undrar om det är vägledande dvs det blir en liten grupp jämfört med grupp 1.

Frågande
1

Du Ulla som är ex- ponnymamma och vän, numera ponnyryttare, kan kanske briefa mig när vi ses på ett exclusivt sätt, det är en okänd värld för mig, förutom kommentarer från andra ponnyföräldrar. För mig är rättvisetänket viktigt, tror inte att man tänker så mycket som man påstår på arrangörer. De är ju naturligtvis också exkluderade från mästerskap. Sov Gott!

starrhult
3

Jag är inte insatt i hur diskussionen har varit inför denna förändring, eller vad tanken bakom är. En fråga är ju, som Liljegren påpekar, att det är ett faktum att många ungdomar är större (eg. tyngre) i dag än de vart tidigare. Har ex. vänner som bedrivit ridlägerverksamhet i ca 40 år. De ser det som ett allt större bekymmer att många tonåringar är för tunga för att rida ponny. Men det problemet blir ju inte vare sig större eller mindre med en ändrad åldersgräns - utan behöver angripas på annat sätt. Jag, som tidigare uppfödare, ser de största vinsten i att även tävlingsponnyer kan bli kvar längre hos samma ryttare. Köper man en ponny till en ungdom om är i 13 - 14 års åldern, så har många redan vuxit färdigt - och behöver av den anledningen inte "byta upp sig" till häst. Däremot kanske vissa skulle behöva köpa en "häst" redan i denna ålder, pga längd och vikt. Med de nya åldersreglerna kan man kanske tänka att det för många kan bli en längre "övergångsperiod" där man kan tävla både ponny och häst parallellt. Jag har i all fall sett en hel del väldigt duktiga (ofta då inte storväxta) ungdomar få svårigheter i övergången  helt enkelt för att det medför en annan utmaning att rida större häst. För en del blir det slutet på tävlandet, om det tar allt för lång tid att hitta rätt (en del gör det inte heller). Jag tycker personligen att det är bättre att ponnyer får tävla tillammans med andra ponnyer - än tillsammans med stora hästar (vilket ju också är möjligt i dag). För mig är det ändå det viktigaste att rätt ryttare och rätt häst (oavsett storlek) passas ihop - och att dom som tycker att det är roligt att tävla, ska ha möjlighet att göra det tillsammans oavsett ålder eller hästens storlek.  Jag tycker till exempel att denna bild (i repris igen ☺️), kan visa att en vuxen och en c-ponny kan vara ett mycket proportionerligt ekipage, som mycket väl skulle kunna tävla bland ponnyekipage - i stället för bland hästar som kan vara 30 - 40 cm högre i mankhöjd…

GE
0

När jag öppnade den här tråden för en månad sen, var jag eld och lågor över att  gränsen för att rida ponny höjts. Nu är jag inte så säker längre att det enbart är av godo. Jag tycker fortfarande att det är kanon att den som vill kan fortsätta med sin ponny, men jag är lite kluven måste jag säga.

Jag tror tyvärr att det är gruppen 17-18 åringar som är förlorarna här. De som tänkt toppa sina sista ponnyår med att försöka kvala till SM. Visserligen får grupp 2 också rida SM, men som en tjej sa: Hur många starter blir det där, och kommer SM för oss att betraktas som en slags B-final, redan innan B-finalen? Hon har helt tappat sugen, och säger att hon funderar på att sälja sin ponny. Hon tror att han ska sjunka i värde av att gå i grupp2 med henne i två år till. Tråkigt att hon ska känna så!

En tjej som är lite stor och kraftig på en het och ädel C-ponny är en annan som är deppig idag. Hon rider ponnyn föredömligt, han är inte det minsta störd av henne, och de har massor med segrar och placeringar. Hon har aldrig fått nåt påpekande om storleken, men nu är hon livrädd för att hon ska få det i grupp 2. Jag tror inte alls att det blir så, men jag förstår henne. Hon har blivit mobbad och kämpat sig igenom det och fått självförtroende, men det är på väg bort igen. Familjen har bara den här ponnyn, och han ska sparas till lillebror som ska börja tävla honom så smått nästa år. Hon ville så gärna rida sin ponny det här sista året, men inte nu längre..

Jag tror inte alls att den höjda ponnyåldern kom till för att "få fler att stanna kvar i sporten" samt att "19-åringar inte ska sno rosetter för 14-åringar".  Utan att det egentliga skälet är den internationella 16-årsgränsen, och att man därefter snabbt vill ha upp ungarna på stor häst, med mottot "efter EM finns ingen ponnytid"

Jag tror också att det kommer att bli dyrare att tävla framöver, för att klubbarna får en kostnadsökning för täcken och priser, rosetter etc. Sen vet jag en klubb som tycker att om en kategori i grupp2 bara har 3 starter, ska inte segraren ha något täcke tex. Eftersom den då inte är värd det. Man kan bara innerligt hoppas att det inte är synonymt med vad andra klubbar tycker!

Synd att man inte införde samma system som tex Irland och UK. Där har man vissa  klasser enbart för juniorer tom 16 år, men också öppna klasser för juniorer/young riders fr 14-20 år. De har kvalificerande klasser där ponnyns eller hästens  intjänade poäng avgör vilken nivå den får tävla på, tex novice.

Med ett sånt system tror jag att man skulle få en jämnare spridning av antal ponnyer i grupperna, för jag är säker på att det finns många duktiga 14-15 åringar som skulle vilja mäta sig med den äldre gruppen. Trots risken att bli utan rosett!

ambo
0

##11 Håller med om vad du skriver. Fick rapport från 15åring i stallet som tävlar kat c och ungponny kat d. Hon fick bänta till sist i avd a pga 17-20 som gick före i sammanslagen kat c och d. Tror att utvecklingen blir 16 år ponny. Sen undrar man över juniorer och young riders. Jag röstar i såfall på öppen klass som UK och Irland!

starrhult
0

Både med dessa ändringar, liksom med alla regeländringar, finns det ju för och nackdelar. Vissa gynnas medan andra missgynnas. Därför kan det ju vara bra att känna till vilket mål man vill uppnå med ändringen. Det kommer aldrig att ske att alla blir nöjda. De missnöjda har ju en tendens att höras mest - alldeles oavsett. Det är ju en massa tävlande ungdomar om berörs - med väldigt varierande mål med sitt tävlande. Vad ridsportförbundet har för mål har jag ingen aning om 😮- men det får väl utvärderas i sinom tid.

Själv är jag nyfiken på om det kommer att dyka upp någon c- ponny på nationell dressyrtävling bland stora hästar😉

GE
0

#12 Hoppas jag inte missuppfattat något. Du menar att hon fick vänta med ungponnyn tills efter kat C/D grupp 2? Den biten skiljer sig ju inte från förra året, väntat skulle hon fått göra då med. Avd A går före avd B, och även utan åldersindelning/sammanslagning är det fortfarande samma antal ponnyer som ska starta före.

Däremot har arrangörer ibland vid många starter i avd A, lagt avd B före i resp kategori. Med den nya åldersindelningen går inte det tyvärr, så länge det finns C-ponnyer i kat D grupp 2. Den klassen måste gå efter kat C avd A och B, eftersom de går på samma höjd. Det går inte ens att ta avd A kat D grupp 1 före om det finns C-ponnyer i den andra gruppen. Då skulle de ju först få höja hindren efter kat C avd A/B, och låta grupp 1 avd A kat D hoppa. Sen sänka för ev kat C grupp 2 och höja igen för kat D i samma grupp…

Så väntetiden blir nog i stort sett inte så mycket längre i år, men det är alltid tråkigt att behöva vänta länge, speciellt med en ungponny.

Ett tips till henne är att hon vid anm tidens utgång kollar om kat C grupp 2 är fulltalig, kontaktar arrangören och frågar om de kan lägga avd B kat D före de båda grupperna i avd A. Så gjorde vi ett par gånger när det var stora startfält i avd A, och Fenella skulle gå avd B. Det fungerade fint de gånger vi frågade. En gång frågade vi också på plats. Fenella hade gått en klass tidigare. Det var kallt och blåsigt, så vi bestämde oss för att strunta i den andra klassen, som hade över 60 starter i kat D avd A. Då fick hon och den andra ponnyn i avd B starta före. Väldigt uppskattat!

Det är så klart vanskligt för arrangören att lova något innan tävling nu, med tanke på risken för sammanslagningar  i grupp 2 efter strykningar. Däremot kan de säkert lova att lägga avd B före om kat C grupp 2 fortfarande är egen kategori på tävlingsdagen, dvs efter startanmälan. Klubbarna kan tex gardera sig med att skriva så i ryttarmeddelandet.

Värt ett försök iallafall?

GE
0

#13 Så du och Bingo ska ut och curla (sopa banor) med storhästar i år?  🙂

starrhult
0

#15 - 😮! Skulle just se ut! Har aldrig haft den riktiga uthålligheten att focusera på detaljerna I dressyrnötandet, utan alltid hållit på med lite av mycket I stället. Så vi gör oss med nöd och näppe bra I PK(ponnykäring)-gruppen och lite i periferin i AR-gruppen. Annars är det i trakterna av Strångsjö vi har vår karriär i varierande former 😃. Fortfarande är det lite av mycket som gäller, under mottot  "är det inte roligt så kan det vá". Såg på Kyras senaste clinic att det krävs 100.000 upprepningar innan något automatiseras i ridningen - jag hinner inte det jag har kvar innan jag dör! Men hall med om att det vore festligt om någon vågade ta ut en c-ponny på den nivån bland hästar!

Linnea
0

Delta gärna i min undersökning inne på ridsport.ifokus som handlar om precis det här.

Skynda långsamt så går det fortare.

GE
1

#13 Ryttarinnan på bilden i #10 kanske vågar?

hanna-norrk
2

#18 Nog skulle jag våga men någon C-ponny på nationell nivå har jag dessvärre inte:) Men vem vet i framtiden;) Min storlek är ju till för ponnysidan och tycker ju allt som öppnar upp för åldersgränser på ponny är bra, sen är ju frågan varför och vad det kommer sluta med (ex borttagning av gruppen 17-20 åringar). Själv kommer jag ju säkert aldrig sluta rida mina ponnyer oavsett, även om det innebär att jag får tampas med storhästarna på tävlingsbanan;) På bild jag och Holmtebo Brenda, hela 134 cm hög! Ganska så lagom kan man ju tycka;)

GE
1

#19 Jag tänkte du kanske kunde låna den svarta 🙂

Jag har också en känsla av att de som vill fortsätta på ponny, faktiskt gör det ändå oavsett. Hoppas de utvärderar det här ordentligt sen! Tex genom att ta reda på hur många 19-20-åringar som tävlat under året. Kanske föredrar de när allt kommer omkring att ha det som innan, dvs tävla i storhästklasser + avd B hoppning ponny? Det kanske inte blir så kul om startfälten diffar för mycket mellan grupperna?

Sen borde de definitivt ta reda på hur många 17-18 åringar som lägger av i förtid? Med det menar jag inte att de går över på stor häst, utan bara lägger av för att det inte känns kul längre? Det finns ju en liten risk att istället för att få fler att stanna kvar i sporten, kan det bli tvärtom. Om andelen 17-18 åringar som slutar visar sig bli större än gruppen 19-20 åringar som fortsätter, så vete sjutton om jag tycker det är så lyckat!

Jag är absolut FÖR den höjda ponnyåldern, men frågan är om inte grupp 2 borde vara öppen istället? Som det är utomlands (fr 14- tom 20). Jag har pratat med flera yngre (<16 år), som också tycker att det här känns lite konstigt. Som har sina “idoler” bland de äldre ungdomarna, och har som ett av målen att mäta sig med dem. Kanske skulle en del välja öppna klasser på vissa tävlingar? Då behöver inte SvRF inte heller bekymra sig om rosettstölder, eftersom de går in frivilligt…

En sak som jag också tycker är lite märkligt, är att de inte delat upp kat B i åldersgrupper! SvRF tycker ju inte att det är ok att 19 åringar snor rosetter från 14-åringar (det kallas rättvisare tävling inom resp åldersgrupp), medan de inte tycks ha något som helst problem med att 8-åringar (10 år för MsvB) ska behöva tampas med 13-åringar. 

Var ligger rättvisan i att en 8-åring som gör sin första tävlingssäsong ska tävla mot 13-åringar som gör sin sista? Var ligger rättvisan i att denna 13-åring inte får fortsätta på sin B-ponny om ekipaget är proportionerligt? Det finns 13 åringar som är för stora för B-ponny, men det finns också 14-15 åringar (och äldre med) som inte är det.

Varför kan inte de få fortsätta i en grupp 2?

Frågande
0

Gerd, du som är så insatt och har teorier och åsikter, varför lägger du inte ut dem på  tidn ridsport´s blogg?  Det kan ju vara många som tänker som dig eller tycker att dina åsikter är bra, som helt enkelt inte känner till de olika regler och bestämmelser som finns. Det är ju ändå bara en diskussion och ett prövande av något nytt som kanske behöver slipas på eller tas bort.

GE
0

Jag uppmanar alla som jag pratar med att läsa på om TR-ändringarna (de finns på SvRF's hemsida) och sen skriva i ponnymammans blogg. Själv har jag framfört mina tankar och åsikter direkt till Ridsportförbundet, och nöjer mig nog med det…

starrhult
2

#22 - Jag har fått uppfattningen att Ridsportförbundet bara möjligtvis ansvarar inför Gud 😃- så där har jag gett upp allt hopp. Försökte bl.a få förklarat tanken bakom de nya mätreglerna för unghästar, när de infördes (inte ändring av slutmätningen). Det gick inte att få någon som helst begriplig förklaring…. Bara att man bestämt så 😴… och ja, jag pratade med "rätt" person..

GE
0

Så är det nog, men i enkäten som SvRF gjorde, svarade 1273 att de  var positiva till införandet av två åldersgrupper i kat C/D. Mot 378  negativa. Frågan är bara vilka som svarade ja? Var det 19-20 åringarna, eller var det de yngre som gjorde det för att slippa konkurrensen från 17-18 åringarna? Eller de äldre >20 år?

Man fick ju även ange åldern. 24 st var upp till 12 år, 301 st 12-16 år, 395 st 17-20 år  och 913 st 20 år eller äldre.  Hela 56%, 858 st angav ingen ålder…

Det bästa är nog att skriva motioner till SvRF´s årsmöte…

Frågande
0

Ja, påverkar man inte själv, är det ALLTID någon annan som gör det åt en!

GE
0

Helgens tävlingar hos GRS i Gävle blev tydligen ännu värre än den i Heby förra helgen. Jag träffade igår flera från samma klubb som F:s ryttare, och det verkar som alla har samma åsikt. Höjd ponnyålder helt ok, men separera inte grupperna. De under 16 vill det inte, och de över 17 känner sig som ett ovälkommet och onödigt påhäng som gör tävlingsdagen längre, och fördyrar för klubbarna genom att fler priser måste införskaffas. Det låter som att flera 16-åringar går över på stor häst nästa år, enbart för att slippa hamna i grupp 2, och ytterligare några 17-18 åringar som funderar på att lägga av och sälja sina ponnyer. Mycket illa för ponnysporten om det är så!

Sen kan jag inte förstå tanken med att grupp 2 i LB kat D, var tvungna att  vänta på prisutdelningen (i Gävle), tills grupp 1 hade hoppat. Det spelar naturligtvis ingen roll för dem som sen skulle gå LA, men för dem som gick LC/LB blev det en fullständigt onödig väntan! Kanske var det som Fenellas fodervärd sa: Att de inte hade priser till grupp 2, och var tvungna att dra till ICA och handla, medan grupp 1 hoppade…

Nu är jag inte den som klagar på hederspriser i brådrasket, man ska vara glad åt det man får är min princip. Det finns dock en gräns, och då är det bättre att inte ge nåt alls. Jag vet hur jobbigt det kan vara tigga ihop priser, och jag tycker inte alla placerade behöver få det heller. I LC-LA fick de plakett och anm avgiften åter, och det tycker jag kan räcka i många fall. De ryttare som fick det som står i "gissa hederspriserna", tyckte att det nästan kändes som en kränkning av hela grupp 2. Samt ett bevis på att gruppen är oönskad, och som man därför kan sticka åt något som kommer från en funktionärs kylskåp el likn. Tror de hade känt sig mycket bättre till mods utan hpr alls…

Amanda och Play Flex vann den sammanslagna LC:n i grupp 2. Hederspriset var en T-shirt i storlek XXS, lagom till en späd 12-åring. Ett pris till en grupp där ryttarna är mellan 17-20 år!! Hur i hela världen tänkte man där??

På söndag är det tävlingar i Enköping. Jag har inte haft planer på att åka dit, men jag ska nog göra det ändå. ERK brukar vara bra på att få det att rulla på, så det ska bli spännande att se hur lyckas.

Förhoppningsvis har jag fått min nya kamera också, och kan passa på att inviga den!

Sassenach
0

Jag trodde denna förändring skulle ske i samband med nya uppklassnings regler och då hade nog åldersindelningen varit onödig. Den nya regeln gällande uppklassning, som jag hört; vid tre placeringar i LC är du uppklassad till LB.

imbring
1

I hoppning finns inga uppklassningregler alls, det är nog flera år sedan det försvann. Jag håller helt med tidigare talare om att det är ok att höja åldersgränsen till 20 men avskaffa åldersindelningen. Det är ju det som är så unikt i ridsport att man kan tävla mot varandra i olika åldrar. Jag tror inte heller att de yngre missgynnas, de vill gärna tävla mot de lite äldre och kanske rent av ha de som förebilder. Det känns ju tråkigt nu om fler av de som är 17+ riskerar att sluta.

GE
0

Ponnydressyren däremot har uppklassningsregler.

Vid 20p uppklassad ur LC (seger i reg LB ger 7p tex)

Vid 50p uppklassad ur lokal tävling, samt också regional LB

Uppklassningen följer ponnyn (undantag ponny som tävlas av flera syskon där man räknar på det enskilda ekipaget) och gäller i 24 månader. Om ponnyn under den tiden inte uppnått poängen ovan klassas den ner, och får starta igen.

lil-sis
1

Det är ju tur att man är för gammal med råge och ändå bara får starta avd B :-D Men jag skulle gärna tävla ponny mot andra vuxna men det blir väl för rörigt.

Sassenach
1

#30 Du får starta din ponny bland hästar hur mycket du vill… ;)

GE
0

#30 Varför skulle det bli rörigt? Ponny med ryttare >20 får äger rätt att tävla bland storhästar. Står klart och tydligt i TR. Inget krångel alls. Samma kvalificeringsregler. Kan även varva dessa med ponnytävling avd B (hoppning). Dessutom tror jag att risken för att få ett hpr i form av en senapstup vid placering är försvinnande liten!

lil-sis
1

Mot andra ponnyer, naturligtvis. Jag VET att jag kan rida avd B för evigt eller tävla mot stora hästar likt My J gör med Barbie.

Kjerulfia1
1

#31 och #30 Vi får sikta in oss på samma dressyrtävling vid tillfälle och ragga ihop alla andra vuxna ponnyryttare så får vi en storhäst-tävling med bara ponny (kanske en och annan övervuxen ponny också)   ☝️  

Annars finns ju alltid Connemara-SM 🙂.

GE
1

#33 Ja,  DET skulle nog bli alldeles för rörigt. Om storhästtävlingar hade klasser för vuxna på ponny, åkte nog är osthyveln fram som hpr också…

Du får nöja dig med Kvalitets och SPAF´s ungponnychampionat så länge…

GE
0

Jag börjar bli allvarligt oroad att åldersindelningen är början till slutet för 17-18 åringar på ponny, och även ett långsamt avvecklande av ponnysporten. Jag pratade med en ur tävlingsledningen i Heby, som sa att det är tveksamt att de kommer att ha sin traditionella höst/vintertävling i år pga det kaos som blev sist. Färre tävlingar kan bli resultatet, här har det aldrig varit så få tävlingar som i år. Om fler väljer att bara starta en enda klass för att det tar sån tid, blir det ekonomiskt bortfall för arrangörerna, och i slutändan kanske man inte ens har lust att åka 10-15 mil för att rida en klass…

Så här skrev Tomas Hammar efter Helsingborgstävlingarna i början av året. Inlägget finns att läsa på hans FB-sida.

**Så fel det kan bli….
**_Nu är alla ponnyklasser på 13 spelen i hoppning 2015 avklarade. Det har varit fantastisk sport och idel nöjda ryttare. Dock har jag fått en riktig tankeställare gällande grupp 2, dvs gruppen för 17-20 åringar. Efter varje klass, grupp 1 har vi blivit tvungna att åter igen sänka hinderhöjderna, erbjuda bangång mm. Detta har bara gjort dagen längre inte bara för hästar och ryttare utan även för våra funktionärer som ska slita med att ändra avstånd i kombinationer och på de relaterade avstånden samt sänka.

Som tävlingsledare har det hela känts egendomligt och till och med fel. På HFRK brukar vi dela ut täcke till alla våra segrare, men i grupp 2 kunde vi inte dela ut detta pga att klasserna inte bär sig ekonomiskt. Givetvis blev en del av vinnarna besvikna över att inte få samma priser som i grupp 1. Klasser med tre starter blir ingen sport. Nu har vi alltid många starter på våra tävlingar, men hur kommer detta se ut i övriga Sverige? Det är respektlöst mot våra ungdomar och deras föräldrar som inte får tävla längre. Jag gjorde en snabb kalkyl över vad det borde kosta att starta i grupp 2 och en dubbling av anmälningsavgiften i grupp 2 eller en höjning av anmälningsavgiften på samtliga starter med ca 50 – 80 kronor per start. Detta blev helt enkelt inte bra, nu blir det ännu dyrare att tävla. HFRK ska arrangera nya ponnytävlingar i påsk, jag är mycket tveksam till hur vi skall göra med denna tävling för att den skall bli trevlig för alla inblandade. Ser fram emot övriga arrangörers analyser när de har arrangerat dessa tävlingar med grupp 1 och 2._

Vilka signaler sänder det här till grupp2-ryttarna? Att tävlingarna inte bär sig ekonomiskt på grund av dem?  Att de därför borde kosta dubbelt så mycket att starta i grupp 2. Eller att höja anmälningsavgiften för alla, för att grupp2 ska slippa få osthyvlar och senapstuber. Vilka kommer att få skulden för höjd anmälningsavgift? Vilka får redan nu skulden för längre tävlingsdagar?

Att tre starter i en klass inte är en sport kan jag hålla med om, men det är väl inte grupp2-ryttarnas fel! Siffran ju fastställt av SvRF sedan många år, och är inget nytt som kom med den nya regeln. I norrland är detta dessutom vardagsmat. Där kan det ibland vara sammanlagning av alla tre kat..

Funderar faktiskt på att starta en namninsamling! Nån som kan ge tips på kort och slagkraftig text, och nån som vet en bra sida? Det verkar finnas flera att välja på…

starrhult
4

#36 - I ärlighetens namn kan jag inte alls begripa varför man ska hålla på att bygga om banan flera gånger - borde väl rimligtvis gå att alla B, C och D-ponnyer hoppar banan oavsett ryttarens ålder - så gör man ju med ungponnyerna. Personligen tycker jag det är ett mycket märkligt resonemang kring kostnaderna för priser också - någon regel om segertäcke eller senapspriser finns ju inte..

Jag förstår fortfarande inte åldersindelningen - någon "rättvisa" i åldersgrupper går ju i alla fall inte att få -  det är ju inte några skilda regler eller bedömningar, vare sig i hoppning eller dressyr.  Och i hästklasser gör man ingen skillnad om en 16-åring tävlar mot en 40-åring (eller äldre)… Förstår heller inte målet med förändringen - men jag har inte något emot en höjning av åldersgränsen för att tävla ponny i övrigt.

GE
2

Jag fick inte heller ihop den biten. Förmodligen ville han bara spetsa till det lite? Så korkade kan de väl ändå inte ha varit, att de de inte lät dem hoppa kategorivis?

Enköpings RK  har iallafall fattat galoppen :)

Så här ser startordningen ut i morgon enl ryttarmeddelandet

Kat B avd A

Kat B avd B

Kat C avd A grupp 1

Kat C avd B

Kat C avd A grupp 2

Kat D avd A grupp 2

Kat D avd A grupp 1

Kat D avd B

Då behövs bara de sedvanliga ändringarna av banan. Även om de bara är 3 st i kat C grupp 2, och en av dem faller ifrån på väg mot start, funkar det. Då slås C/D ihop, men tävlingen fortsätter som planerat.

Hoppas att de också  har tänkt på att ha prisutdelning efter varje grupp, så att det inte blir som i Gävle. Där fick fodervärden veta att det kan bli böter om man uteblir från en prisutdelning. Plus att plakett, rosett och premie ryker…

De som startar LC/LB och har varit på plats sen 08.30, vill kanske åka hem när de ridit klart. Att då stå och vänta på att 40 ponnyer ska hoppa färdigt kan ju kännas ganska plågsamt. Speciellt den här årstiden….

lil-sis
0

#38 Vad bra att det finns arrangörer som tänker, på fejjan så verkade folk krångla till det mer än nödvändigt.

GE
4

Ja, ERK skötte sig bra, men det tog väldigt lång tid. Det som kändes tråkigast var att efter prisutdelningen i grupp 1 (LB) lämnade de flesta läktaren. De 4 i grupp 2 samt de 4 i avd B hoppade för de närmast sörjande…

Jag pratade med massor av folk, både ryttare och föräldrar och alla verkar eniga. Beslutet måste rivas upp omedelbart, det tar död på ponnysporten.

De vanligaste kommentarerna var: Vi går över på stor häst redan nästa år (sagt av 14-15 åringar!). Vi säljer ponnyerna så snart som möjligt (sagt av 16-18-åringar). Hädanefter kommer vi bara att rida en klass, det här tar för lång tid och är för rörigt och vi kommer fråmst att rida meeting i fortsättningen…

Allt det här innebär att det blir färre antal starter på lokala och regionala tävlingar, och då kommer det inte att bära sig ekonomiskt för klubbarna, alltså blir det färre tävlingar också. Att behöva åka 10-15 mil för att rida en lokal LC/ LB framöver kommer inte att tilltala så många…

När jag sa att jag funderar på att göra en namninsamling, blev alla eld och lågor. De senaste dagarna har det ramlat in meddelanden i massor i FB-lådan, med frågan: NÄR kommer den?? Så nu är jag väl tvungen….

GE
0

Funderar på vilken sida jag ska använda. På den här kan man lägga till möjligheten att kommentera för den som skriver under. Nån som känner till andra bra sidor?

http://www.skrivunder.com/namninsamling

Cathak
0

Hej på er

Jag var på pay and jump hos grannklubben i går och då diskuterades just åldersgränsen. En farhåga handlade om  C-ponnyn. En mamma berättade att det är få i åldersgruppen 16-20 som rider  C-ponny och att de då alltid slås ihop med kat. D, där det är svårt att hävda sig. Hon såg en risk att man därför som 16-åring går direkt till häst, alternativt hoppar från B-ponny till D-ponny. Jag kan förstå hennes synpunkter.

GE
2

Risken är definitivt att 16-åringarna går över till häst tidigare för att slippa hamna i grupp 2. Kanske hoppar även de yngre över kat C? 

Däremot är det väl många gånger så att det är D-ponnyerna som har svårt att hävda sig mot snabba och vändbara C-ponnyer. Min erfarenhet åtminstone..

Den 15:e kommer protestlistan!