Godmorgon 15 mars
Idag är en återhämtningsdag efter gårdagen.
Då höll jag i Korks programridning hela förmiddagen (bära dressyrstaket yeah!), hem och åt, sedan ner till stallet, red brun och grå och släppte in alla andra kusarna. Hemma 20 och dags för middag, efteråt höll jag på att somna vid matbordet så det blev en mycket tidigt kväll.
Idag är planen att rida ut med brun och grå. Det blir nog en skogstur för Melody och ungefär samma som igår för Gittan.
Igår tyckte Melody det fanns väldigt mycket att titta på. Så konstiga saker att man blev dyngsur i gångarten skritt+ eftersom man var ute själv med matte. Visserligen har hon tjock vinterpäls och vi travade lite granna, men så tjock är den inte längre. Det var alltifrån klättrare, till snöfläckar och människor som var ute och gick. Hon höll sig på mattan, men det var ingen avslappnade häst.
Gittan fick lite långa gräsbackar och mer trav på rakt spår men annars nästan samma runda som Melody. Hon var jättefin igår, jämn och fin trav, det märktes inga orenheter alls, och hon belastade alla benen normalt i stallgången. Så det är ju positivt. Fortsättning följer.

Som vanligt när man är på kurs proppas vi i mat.. lever i något slags matkoma.. Sista dagen, sen är jag ungdomsledare.. sen är det trimmande av häst för att kunna söka till ridledarutbildningen nästa sommar. Morgondagen kommer närmare och närmare! Om jag längtar!!

#1 Har du ingen egen som passar, så behöver herr Kråka tre veckors boot camp. ; ) Vi har haft klubbhoppning idag på ridklubben, så jag har haft funktionärstjänst. Nu skall jag egentligen städa huset, men det tar emot denna gång. Fy vad tråkigt det är. Men sedan blir det rastning av mara, han kommer vara så j-vla pigg som vanligt. Kanske blir en liten dust med Busrusset oxå, vi får se.

#1 Inget är som väntans tider, men snart är det måndag 🙂
Tömkörde en kort sväng längs med vägen mot skolan. GALET spännande tyckre X :p
#1 - I dag är det måndag! Hoppas at all går bra!
Btw - apropå ingenting, bara för att: Poetic Justice fick dispens för mankhöjd, och uppfyllde inte rasvisa krav exteriört (38p) vid hingstpremieringen. Han var också hjulig fram… Har trots det gått rätt bra för honom i aveln!
Sofia Mikko, forskare i husdjursgenetik på SLU - föreläste för många år sedan om forskning kring BLUP,som då funnits i flera år i halvblodsaveln, på ett årsmöte i SCS (på Hagen). Den faktor som visade låg arvbarhet var bedömningen av extremiteternas korrekthet - kan vara intressant att veta för forskningsintresserade …
Hur kan man i dagsläget bedöma connemarahingstars nytta i aveln? Ganska säkert genom avkommevärdering, men bara om dom får några föl förståss. Sen kan man ju göra en del kvalificerade gissningar om man har kunskap och erfarenhet om rasen.