God Morgon 2015-03-20
Morgon! Molnigt idag, blir nog inte så mycket tittande på solförmörkelsen. Men som tröst får jag rocka sockorna idag istället. Annars skall jag motioner Kråkmonster och försöka få en tid till att ombesiktiga släpet, borde ha gjort det förra veckan. Hoppas ni får en fin upptakt till helgen, denna fredag.

Hoppla! Den här ville inte min telefon visa när jag skrev min tråd! Sorry!

#1 Det gör väl inget! Bättre två trådar än ingen alls 🙂
Grått och kallt idag. Fröken F laddar upp inför morgondagens tävling genom att softa i hagen med syster yster. Själv laddar jag upp för en helg på jobbet med att stöka runt i tvättstugan som vanligt…
Det ska vara avbrott i Cosmiq (datajournalsystemet) alla nätterna! Man bävar för den extra tid som kommer att gå till att skriva allt för hand. Tid som vi inte har!
Frågan för dagen: Hur många Connemara över ponnyhöjd kan det finnas jämfört med New Forest? Finns någon statistik på Connemaran?
Ha en bra dag!

Tror inte det finns siffror på det.. men jag tror att jag håller på att föda upp inta bara en, utan två! Lilleman är väldigt stor redan nu..
#2 - låter stenålders att inte ha ett hjälpsystem att skriva i som integreras när arbetet är klart?
Lustigt att jag tänkt på samma sak om mankhöjd 😮. Kommit fram till att det måste vara ursvårt - genomsnittshöjden behöver ju inte nödvändigtvis höjas om man har fler överhöjdare.. Ex om man har tio ponnyer som är ungefär 145 cm eller 5 som är 149cm och 5 som är 142cm så har man ju ungefär samma genomsnitt - men väldigt stor skillnad i hur många som kan tävla som ponny.. Vet inte om rasen varit mer homogen i storlek - men här finns en jämförelse över tid : http://tephra.se/CC/research/research.htm
Ser fram emot rapporter från hingstpremiering i helgen :)

#2,4 Intressant fråga. Om man vet medelmankhöjden och variansen på mankhöjden (vilka båda kan skattas om man har tillräckligt bra data) så kan man också uppskatta hur stor andel av populationen som ligger över ett visst värde. Hm… Tänk så mycket statistik man hinner glömma på 20 år… 😞

#4 Stenålders är bara förnamnet!
#5 Skulle vara spännande att få veta 😉
#5 - du kanske har variansen?

Dags att sätta sig på cykeln snart - och det snöar! 😕

På tal om ngt annat.. ni vuxna med ponnyer som tävlar.. var hittar ni era ryttare?