Månadens bild April
Foto: Viveca Wigelius-Aronsson 2009
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna herre. Sundsta Pius f.1979 e: Värnbergs Neptunus RC 10 u: Rose of Abbeyliex RC 108. Men jag kan berätta om början, så som den var. 1977 köpte min mamma en fyraårig connemara vid namn Sundsta Paris. Hon fastnade för honom trots att han var tuff, kontaktade uppfödaren och beställde en kopia. Två år sedare på samma datum som sin storebror föddes Pius, mycket lika var de till utseendet också, det enda som skilde dem åt var tecknen på benen. Pius avskydde att bli blöt, troligtvis berodde det på att han blev fastbunden och fick hinkar med vatten kastade över sig när han var ca sex månader. De tyckte att han skulle badas innan mamma hämtade honom.
Han har varit ridskoleponny, när mamma väntade mig, där lärde han sig krubbitning. Säkerligen var han den första häst jag satt på, det minns ju i och för sig inte jag. Att rida honom var mycket lärorikt, bjöd inte en millimeter. Gjorde man rätt, gick han som en klocka. Han visste skillnaden på vad du tänkte och vad du bad om och gav dig alltid vad du bad om. Mamma skolade honom i dressyr och plockade rosetter bland stora hästar. De kom dock inte över medelsvår, då han tyckte att galoppombyten är onödiga. "Kan ju gå i samlad förvänd galopp på 10 meters volt, så varför byta?"
I slutet av sitt liv, fick han göra det mesta som han ville, bara han lyssnade på eventuella kommandon. Det sista året tappade han mycket muskulatur och hade låga tänder i sin tuggyta. Då han inte gick upp på betet trots stödfodring, tog vi beslutet att han fick sluta sina dagar innan uppstallningen. In i det sista var han nyfiken på sin omgivning, tiggde gärna godis och kunde fortfarande resa sig själv (han reste sig med baken först).
Den 8/8-2014 åt han sin sista sockerbit och somnade in hemma, 35 år gammal.
Tack för den vänskapen vi delat, trots att jag bara var en snorunge.
Caroline Aronsson
❤️
Vem vill du se som maj månads omslagspojke/flicka? Skicka in en bild tillsammans med några rader varför. Det behöver inte vara en utställnings/tävlingsmeriterad ponny. Det behöver inte heller vara din egen, utan bara en som på något sätt har påverkat dig. Enda kravet är att du ska ha tagit bilden själv alt att du har tillstånd från fotografen att använda den. Bilden ska också vara i liggande format.
Senast den 29 april vill jag ha din bild i ett mail: ge.eriksson@gmail.com
Vilken fin herre!
Har också haft en e. Värbergs Neptunus och han hade också vita kotor båda bak och stjärn (+en snopp)

Fin berättelse.
Vad hände sedan med Sundsta Paris?

#4 Han måste ha varit kvar hos mamma tills hon och pappa träffades, för han minns honom. Jag minns honom inte, gissar att mamma sålde honom mellan 1984-1985. Kan kolla med pappa. Som kuriosa kan nämnas att Paris och mamma gjorde en uppvisning på ett connemara jubileum, på Värnberg, i damsadel.

Han måste ha sålts tidigare än så. Hon som red honom på championatet 1984 hette Reneé Söderqvist från Luleå (Kallax), och då hade hon haft honom minst ett par år.
Tänk att åka ända från Luleå till Enköping för att tävla ett Connemaramästerskap! Hur långt kan det vara? 90 mil typ?

#6 Jag har ju inga egna minnen från den tiden, men det kan mycket väl ha varit så att pappa sett honom när han hade ny ägare.
Roligt att höra vilket fall!!!