Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 1502 ggr
Hagalyckan
8

HWSD

Nu är det officiellt. Här kan man läsa hela artikeln; http://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1005122

GE
1

Äntligen! Underbart! 🙂

Carrick
7

Intressant läsning av HWSD artikeln som Hagalyckan länkat till här ovan, även för en lekman som jag 😉
Det bästa är att HWSD nu är en erkänd sjukdom & att test finns så vi kan undvika att fler föl föds med denna åkomma i framtiden! Genen kommer att finnas kvar länge inom rasen, det går inte att exkludera de som är bärare från avel. Viktigt är dock att se till att minst en av föräldradjuren är fritestad. I "värsta" fall föds då en avkomma som är bärare av genen. Denna är inte sjuk, men kan vid framtida avel föra sin gen vidare, därför är det viktigt att veta statusen på sina avelsdjur.

Jag hoppas att det i framtiden kommer finnas en notering i passet om hästens HWSD-status. Detta så att det aldrig missas, glöms bort. Jag som uppfödare vill veta vilken status min uppfödning har ifall en av föräldrarna bär på genen. Att skicka med min uppfödning lösa papper eller skriva in det i köpekontrakt är inget alternativ, dessa har en förmåga att försvinna vid framtida ägarbyten & information försvinner.

Håller tummarna för att moderlandet, SCS & genetiska rådet tar snabba & bra beslut i frågan 🙂

Vi är här & nu, idag vet vi att HWSD finns & har möjlighet att gör något åt det! Visst kan man önska att detta framkommit för många år sedan, tänk vad mkt lidande & oro man kunnat undvika hos både djur & människor….men varför älta….?

Vill uppmana till att glöm gammalt groll, spekulationer & anklagelser, nu jobbar vi framåt för en frisk Connemara 😃

GE
0

#2 👍👍👍

monsterpony
4

Så bra! Trevligt att se att den publicerades i PLoS Genetics, det är en bit upp i tidskriftsrankingen inom ämnet. Jag skummade igenom den på jobbet (läsa connemara-genetik räknar jag som det ingår i mina arbetsuppgifter) och har inga kvalitetsinvändningar utifrån det jag såg. Möjligtvis att det hade varit intressant med lite mer diskussion kring hur olika allvarligt sjukdomen uttrycks i olika individer. Men bra att det är publicerat och klart så att det finns något vetenskapligt granskat att arbeta utifrån.