Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettgod-morgon
Läst 3024 ggr
RC112
2

God eftermiddag 13/4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag skickat in det sista till min högskoleansökan. Jag har en förhoppning om att bli psykiatrisjuksköterska, till slut ;) Studierna är på 50% och jag beräknas bli färdig 2017…! 

Gamla Golden Grape har fått lufta sig lite idag och hoppat några små skutt med en tjejkompis, jag vet inte vem utav dem som tyckte det var roligaste ;) i eftermiddag ska Bingo få agera ridskoleponny när grannens dotter ska få skritta och trava runt.

lil-sis
1

Jag laddar för att gå ut i blåsten och galoppera Prinsen enligt ordination från kiropraktorn. Inte så sugen men lägger man pengar på att få den utdömde i så gott skick det går så får man ju lov att göra som de säger också… :p

lil-sis
0

*dubbelt inlägg borttaget*

liljegren
1

Regn, sol, regn och sol.. Jag gick en lustig känsla av att vara lite efter i livet.. pratade med en kompis som söker sin doktorandplats.. en annan är snart färdig socionom och en tredje miljövetare.. vad hände med alla de planerna jag hade? Och vad gör jag istället? Skyfflar skit till en obefintlig lön.. Men.. det är väl som de där småtjejerna som var här för någon vecka sen sa "Du är rik!" "Haha nä det är jag verkligen inte.." "Jo.. på kärlek!" Det är väl kanske inte fel det heller..

monsterpony
2

Om det är någon tröst så är doktorerande ett bra sätt att göra sig anställningsomöjlig fem år in i framtiden… I alla fall inom vissa ämnen som det jag var korkad nog att doktorera på… 😃

Fortfarande förkylt här…

lil-sis
0

Red P o westernsadeln som inte alls är skön och det tycker nog inte P heller. Tänkte rida fram och tillbaka på vår grusväg, det tänkte inte P som tvärvände och backade i hög fart och jag nådde inte ner till stigbyglarna och satt på trekvart så jag gick ner till ridbanan istället och fokuserade på att faktiskt ta skänkeln. Och inte påstå att man är rädd för allt… Bara skritt men det får duga tills jag får hem en vettig sadel. X vilar nog i väntan på besöket på Thorslunda. Jag klarar iaf inte två om dagen än, blir urlakad av en…

GE
2

Träning för KG och jag hade tänkt följa med, men så fick jag sms från jobbet att det är kaos, med vädjan att komma in tidigare. Med det så rök min ansökan om flex till 22.00! Bara att sätta sig på cykeln alltså….

KUL att se några hingstannonser!

RC71
1

Efter att ha tillbringat fyra dagar i Skåne och på vackra Flyinge är man tillbaka i selen igen. Svenska Hovslagarföreningens årsmöte stod på programmet , och för en gångs skull krockade det inte med hingstpremieringarna . Caddyn (bilen )  gick igenom ännu en besiktning i dag och det är ju alltid skönt 🙂

starrhult
1

#4 - Har undrat ett tag när man skulle få veta vad du doktorerat inom för ämne - och om du nu är färdig med forskningen?

Själv har jag "pyspunka" - först en hastig kombinerad upp-och-avsittning för en vecka sedan, där jag landade på ryggen på stallplanen. Vill bara påminna om att man bör ha hjärnan med så fort man tänker sätta foten i stigbygeln.. Värk och stelhet tär på krafterna. Dessutom nu en veckas fölvak på halvblodet som varit fölningsklar med råge - men envist kniper igen. Stormen i går tog sedan med sig först internet - sedan på kvällskvisten även strömmen. På landet står man då utan vatten när pumpen inte går - vi släpade vatten in från hagarna i ljuset av pannlampor för att hästarna skulle ha över natten. Nu kom strömmen tillbaka mitt i natten - vilket inte gick att missa när TVn började skråla. I dag är jag så trött att jag nästan måste ta fram körkortet för att se efter vad jag heter. Hoppas att halvblodet nu kan knipa en natt till så jag får sova lite…

monsterpony
2

#8 Min avhandling hette "Sequence evolution in a chromosomal region of Arabidopsis thaliana" om någon blir klokare av det… Generellt kan man väl säga att min forskningsinriktning är populationsgenetiken där jag analyserar genetisk diversitet för att förstå populationers evolutionära historia. På senare tid har jag använt kulturväxter som ett studiesystem och tittat på vad som hänt evolutionärt mellan det att de först domesticerades och idag. ( javascript:nicTemp(); )

Hoppas att du får sova ut i natt.

GE
0

#10 Överkurs för min del kan jag villigt erkänna 😎

monsterpony
1

Helt okej. Ofta känns det som överkurs för mig också, men berätta inte det för någon… 😉

starrhult
1

Jo, men forskning är ju "överkurs" -  kan ändå tänka att det är ett ganska betydelsefullt område för framtidens livsmedelsproduktion, när man allt mer behöver se till att jordens resurser skall räcka till allt fler.. Mycket viktig grundforskning sker ju som sedan kan ge "ringar på vattnet" - även om kunskapen allt för ofta stannar inom den akademiska världen innan någon plötsligt får ett nobelpris t.ex.

Innan jag somnar skall jag filosofera lite kring företeelsen "Jordskott" på TV, mer avancerad analys kommer jag inte att göra - jag låter mig underhållas..

ambo
0

#9 Det där är ju lite åt mitt yrkeshåll landskapsarkitektens :)

monsterpony
3

#13 Är du landskapsarkitekt? Visste jag det? 

#12 Vi har faktiskt en artikel med potentiellt användbara resultat där vi visar på att en gen som ger högre näring i vete, som man trott försvunnit i samband med domesticering, faktiskt var ganska vanlig i gamla nordiska sorter. Och vi vet att några växtförädlingsföretag utifrån våra resultat börjat med förädlingsarbete att korsa in genen i moderna sorter. Så det är lite kul att man för en gångs skull kommit fram till något direkt användbart.

starrhult
0

#14 - grattis till det! Tänk om det gällt ris - då hade det nog blivit väldigt stort :).