Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: lek-och-tävling
Läst 1636 ggr
GE
5

Vårtecken (nöt)

Lite att fundera på. OBS Det är de svenska namnen på dessa vårtecken som sökes, utom i fråga nr 3. Jag kommer inte att ge några ytterligare ledtrådar, men ni får gärna fråga och tipsa varandra i tråden, för att komma fram till de rätta svaren.

1. Den här blomman finns i flera färger. Ett svenskfött sto bär samlingsnamnet, den första av tre i Svenskt Connemararegister. Färgen och det svenska namnet får du av växtplatsen i det engelska namnet på blomman. Stoets och blommans namn?

2. Det enda vårtecken vars riktiga namn har hästanknytning. Vi kallar den dock inte så. Ett svenskfött sto med prefix bär detta namn. Vad heter hon och blomman?

3. I det engelska namnet på blomman i fråga 2 hittar du en irländsk hingst. även han med stuterinamn. Till Sverige kom för länge sen ett sto med en avkomma till honom i magen. Det är dock inte avkommans namn som efterfrågas utan faderns. En del av hans namn är svaret på frågan. Vad heter han och blomman på engelska?

4. Det sägs att när den första av denna sort har sju yrväder i stjärten är det vår. Stoet jag söker är en irländska i Sverige, med många avkommor, både rasrena och partbreds. Hennes namn består av två delar, och det är den andra delen jag söker. Översättningen är svaret på frågan.  Stoets och vårtecknets namn?

5. Den här blomman ingår ofta i vårbuketter. Det engelska namnet hittar du hos ett svenskfött sto med stuterinamn, bördig från Uppland. En av hennes avkommor var på sin tid en av Sveriges bästa i fälttävlan. Vad heter stoet och blomman?

6. En liten vacker, vit och underbart doftande vårblomma. Det latinska namnet hittar du hos ett svenskfött sto. Hennes namn och blomman på svenska?

7. Ett vårtecken med en alldeles egen dag, som firas på en alldeles speciell plats. En del av det engelska namnet finns hos ett svenskfött sto. Den andra delen av hennes namn går igen på mödernet, och utefter en lantligt belägen del av en sådan, skulle man kunna tänka sig planteringar i rad. Stoets namn och blomman på svenska?

8. Ett säkert vårtecken men ingen äkta vara. Stoet jag söker är en tidig irländsk import med samma namn. Några av hennes avkommor är lite fantasilöst numrerade kan man tycka. Vad heter stoet och vårtecknet på svenska? 

9. Ett gammalt irländskt sto i England bär namnet på denna vårblomma. I Sverige har funnits tre barnbarn, ston som alla hade en färg påminnande om blomman. En av de engelska döttrarna bär fö samma namn som sin mor, fast den latinska varianten. Vad heter stoet med suffix och vad heter blomman på svenska?

10. En vårblomma från samma familj som en mycket populär julblomma, men som är ett eget släkte.  Ett svenskfött sto med stuterinamn bär släktets namn. I Sverige använder vi nog mest detta, men det finns även en svensk benämning. Det finns flera arter, så namnet i pluralis + stoets namn, tack

Svar skickas i PM senast den 10 maj.

Lycka till!

MrsM
1

oops--- inga fritidsproblem ett tag framöver som det verkar… Tack gerd för ny rolig utmaning, hoppas på många glada medtävlare att chatta med här. Vi behöver helt klart hjälpas åt i den här uppgiften…

GE
1

🙂

Akerberg
0

Någon som har en liten ledtråd till nr 7? Alltså inte svaret utan något litet att gå på bara…

GE
0

#3 Ok, här kommer en liten ledtråd! Den här blommans dag firades häromveckan. Blomman på sin kvist går att sätta i vas, men knappast hela växten…

GE
0

Är det för svårt? Har ni givit upp, eller är det vårbruket som tar all tid?

starrhult
0

Hoppas på lite lugn i helgen.. Ryggvärk och halvblodsfölet tar all kraft :(

MrsM
0

Blev lite körigt här…

liljegren
0

Det är ju hela 11 dagar kvar ju! ;)

GE
0

Ställ frågor och tipsa varandra här i tråden. Skicka inga frågor och funderingar till mig, så som "är det den blomman eller den hästen"?

Skicka in en hel rad, så rättar jag den. Det  är den som gäller som ditt svar, men du kan sen fortsätta klura på de frågor som ev inte var rätt, och bättra på poängen. 

Jag har också bestämt att ge 1/2 poäng om det ena namnet är rätt,  men bara under förutsättning att det finns svar på både häst och blomma i frågan. 

Lite extrahjälp således, men gissningar på antingen häst eller blomma i enstaka frågor svarar jag nej på, oavsett om det är rätt eller fel.

Det var inte tänkt att det skulle vara så här,  men eftersom jag får PM hela tiden med gissningar "är det den" följt av nytt PM "den då", får det bli så😉

De två som ligger i topp har 8 resp 7,5 poäng på första försöket. Bra gjort!

GE
0

Har lagt till "växtplatsen" i fråga nr 1. Skulle ha varit med från början ☺️

Clancy2
0

Fråga 1 ger mig huvudbry! Någon som kan ge tips för snart kastar jag in handduken…. Jag fattar inte hur man får ut ett hästnamn och blomma därifrån hur man än vrider och vänder…;-)

Inlägget är låst för nya kommentarer