Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3417 ggr
hannan
0

Var blev de av?

Hejsan!

För många år sedan red jag på ridskolan i Finspång. De lånade en massa connemaror från Hagens, helt underbara allihop. Nu skulle jag vilja veta var dessa fantastiska små hästar tog vägen efter att de lämnat Finspång. Finns det någon som vet?

Hästarna jag söker är:

Hagens Gangster (min första stora kärlek)

Hagens Hodgkins

Hagens Hennessy

Hagens Ivina

Hagens Illy

Hagens Joyce

Hagens Jubilée

Hagens Kythere

Hagens Kate

Hagens Kelly

Det fanns säkerligen fler som jag inte minns just nu. Vi hade även Gladstone, Hagens Golddigger och Hagens Fondora där, men dem har jag koll på :)

colleen
0

På den här sidan hittar du Hagens Kate.

LÄNK

~Jag tror på ödet~

hannan
0

Ja, titta! Känns helt otroligt att någon av dem lever än, det är ju mer än 20 år sedan jag kände dem. Kate var visserligen bara fyra när hon stod på RKF, men ändå.

hannan
0

Ingen annan som vet något?

MrsM
0

Joo Skrattande. Men det är lite mkt här just nu.

Skickar PMFlört om de som har känd ägare nu (vill inte lägga namn på nätet), dvs de som har pass: Hennessy, Ivina, Jubilée & Kate.Gangster var född 1980, och sen följer årgångarna  i alfabetisk ordning som Du säkert vet. Så de skulle ju vara ganska gamla idag om de lever..?

/M

hannan
0

Ja, Gangster skulle ju vara 29 om han levde nu, så det är väl inte så troligt (min svägerska har iofs ett sto född -77 som fortfarande är jättepigg, men det hör ju inte till vanligheterna). Men det vore ändå kul att veta vad som hände med marorna efter att de försvunnit ur mitt liv.

hannan
0

Förresten, tack MrsM, vore jättesnällt om du ville skicka meddelande om hästarna du nämnde.

kicki13
0

Hej

Det är jag äger H Kate nu, maila mig gärna, kicki@uolim.se 

Hälsningar

Kicki Näsström

hannan
0

Ett litet tillägg till min lista:

Tibia och Fibula :)

MrsM
0

Hannan, Du har PM. Hälsn M

AnnaN
0

Hagens Gangster är död. Han tävlades flitigt och var en riltig klippa.

AnnaN
0

Hittade Kelly också längre ned på listan. Han tävlade nationella klasser i ponnydressyr bla SM med flera ryttare. Hade dock en del hyss för sig vill jag minnas. Red honom en del när han stod för försäljning 1990.

hannan
0

AnnaN: Duktiga maror! :) Vet du när Gangster dog?

AnnaN
0

Ingen aning. Kommer ihåg att han i början av sin karriär (som 4 el 5 åring?) vann en hubertusjakt och att sedan tjejen som hade honom tävlade flitigt. Om han senare såldes vidare eller blev kvar kommer jag inte ihåg just nu men får jag gnugga geniknölarna kanske det kommer tillbaka. Vill minnas att hon från början kom från Norrköpingstrakten och hade köpt honom på Hagen.

Karinortenblad
1

Hej! Många år sedan,men jag sökte på Hagens Gangster o hamnade på denna sidan;) Jag köpte hagens gangster 1985,då han var 5 år. Många år av glädje m denna härliga ponny. Vi tävlade i elitserien i hoppning och sedan en riktig kanonponny i fälttävlan. Jag blev tvungen att sälja honom pga min ålder. Gangster tävlades mkt framgångsrikt m sin nya ryttare Susanna Jakobsson,kvalade till NM. Tyvärr skadades han senare och tvingades lämna jordelivet… En riktig pärla på alla vis❤.

GE
3

Vill bara uppmärksamma att den här tråden är från 2009 😉

Det var på den gamla goda tiden, då ingen avelsförening riskerade att dras till domstol för PUL-brott, för att ha lämnat ut ägaruppgift på en eftersökt häst!

hannan
2

Det var jag som startade tråden och är jätteglad över att få veta lite mer om vad som hände med fina Gangster!
Jag började på ridskolan i Finspång hösten 1984, då fanns han där. Han var min allra första favorithäst och jag sörjde djupt när han flyttade. I mitt sjuåriga hjärta var det något mystiskt och vemodigt över hans "försvinnande" och jag kom aldrig riktigt över det. Skrev till och med dikter till honom och fantiserade om att träffa honom igen :)
Vilket år dog han? Tråkigt att höra att han blev skadad. Men det låter ju som att han hade ett bra liv fram till dess, fina ponnyn <3

Förresten, på tisdag åker jag och min sambo till Irland. Två av nätterna ska vi bo i Roundstone och utforska Connemaraområdet. Räknar med att träffa på många fina ponnyer! :D

Karinortenblad
1

Hej! Kul att du fick mitt med. trots en gammal tråd:). Jag vet ej exakt vilket år han dog. Jag sålde honom -88 o sen tävlade Sanna honom ett par år, -92 kanske… Ja en riktig toppenponny m underbart psyke❤. Var på väg att köpa en connemara till av Gisela,men har 2 ridponnies o en minishettis idag. Drömmen är att åter en dag äga en vacker connemaraponny. Inte alls avis på eran resa;)… Låter underbart!