Goddag 17/5
Trött nu trots att jag fick lite sovmorgon innan dagens dressyrstart. Red LC:1 och råkade vinna klassen (delad) och dessutom komma delad (med samma ryttare igen) 4:a i cupen som red samtidigt. Duktig Josef-häst!
Det är hittills det enda och förmodligen det enda som kommer att orkas med idag =P
Holmtebo Noula har tävlat idag med sin ponnyryttare Olivia Stridh. De red hem en andra placering i LA:1 på 65% och en tredje placering i sin debut i LA:P1 på 63% på NFKs regionala dressyrtävlingar. Lycklig ponnyägare som alltid! Själv är jag på kryssning till Helsingfors med sambo & dennes familj, man måste tydligen ha lite semester ibland med;)
Vi har haft regn-vila. Jag avskyr regn och låter alltid hästarna stå då för att inte skapa konflikter pga mitt dåliga humör. Blir det för många dagar på raken så åker jag till ridhus med X. Istället gjöt vi golvet i sadelkammaren. Dvs husse släpade och jag servade med te, mackor och bakverk. Jag körde allt singel i skottkärra förra veckan så det jämnar nästan ut sig.

#0 - #1 Grattis!
För att Fenella inte skulle vara med, men framför allt pga det urusla vädret åkte jag inte till Jump Club idag. Mitt teleobjektiv är inte vädertåligt, Jag var dessutom trött!
Lite deppigt känns det just nu. Amanda ligger och har jätteont i sitt frakturerade hälben, och såna här skador tar oftast jättelång tid. Man ska naturligt inte måla f-n på väggen, men det är yrkesskadan som slår till igen. Jag har svårt att tro att det ska räcka med 6 veckor med cirkulärgips, och sen sätta igång igen. Hon ska tillbaka och få ett sånt i nästa vecka när det har svullnat av lite. Röntgenbilderna ska ju skyltas på måndag också, vilket innebär att överläkarna tittar på dem. Det är inte så mycket man kan göra än och vänta på det. Då bestäms om hon ev behöver opereras, men det trodde inte den ortopet som tog hand om henne i går…
Håll tummarna att hon inte behöver, för då pratar vi om en konvalecens på minst 6-8 månader, med megastora risker för infektion och cirkulationsstörningar….
Fenan skrittas ner nu, och så får hon joina Roma och Nikki nere på betet tills vidare. Jag vill inte ta ifrån Amanda hoppet att hon snabbt ska bli bra och komma igång igen, genom att hitta annan ryttare. Det värsta är att Fröken F blir så smällfet!
Är det någon som har erfarenhet av munkorg? För mig känns det mer eller mindre som tortyr, men det är ju många som måste ha det för fångrisken. Å andra sidan är det ju också påfrestande om sen hon ska sättas igång igen med en massa övervikt. Det går fort för henne att lägga på sig, men tar en evig tid att få bort sen…
Det får dock bli ett senare problem. Bete är bra för psyket i vilket fall…

Jag har haft en sån där svartkorg modell av munkorg.. shettisen hade full men lyckades ändå bita upp ett sår i tandköttet.. En kompis köpte en sån där platta (greenguard?) som man fäster i grimman, och det funkade bra för henne :)

Det var den senare jag tänkte på tror jag 🤔

#3 jag har en hemma som inte funkade för Gittan, hon fick skav på ena sidan av näsborren, hennes är ju dock något större än normalt. Du kan få testa den om du vill och köpa den om du tycker den funkar. Inga problem att äta med den. Äntligen hemma, eller inte. Från sol och 13 grader till regn och 3 grader… Pållarna var dyngsura och frös så de fick täcke på sig. Jag lade även in grovfoder inne i lösdriften, men det var inte populärt utan de skulle prompt stå ute vid foderhäcken.

Patst hade greenguard två somrar, fungerade bra men behövde ludda grimman för hon fick skav. Fick salt vid sidan av med mineralerna, i övrigt drack hon utan problem och kliade manke med kompisarna. Den bakre delen behövde böjas ut en del för att inte skava mot hakan.

Jag gillar egentligen inte att ha grimma på sommarbete, när man inte ser dem hela tiden, så hon får nog isåntfall bara ha den på dagtid några timmar åt gången. Får väl kolla och se vilka tider hon äter mest ;)

Har haft greenguard på ett par ponnyer . För att undvika skav slipade jag ner alla kanter på plattan samt klädde grimmans alla delar med fårskinn. Fungerade bra och hästarna visade inget besvär eller svårighet att äta och dricka .
Här väntas det nu på föl men det dåliga vädret verkar ha bromsat processen..