Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 889 ggr
starrhult
5

Ett år har gått

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så blir hon nu ett år i veckan, min lilla prinsessa - Starrhult Glory. Med största säkerhet också min sista uppfödning. Hon har nu utvecklats till en egen liten personlighet - som är fantastiskt älskvärd. Hon är väldigt enkel och positiv, och är olik sina syskon på många sätt. Smiles barn har mer eller mindre varit lika henne själv på så sätt att de ofta måste hanteras lite som ägg. De har varit känsliga och uppmärksamma med en stark integritet. Glory är i stället en  robust liten ponny, som alltid är med på noterna och har en allt igenom positiv inställning till allt och alla.

Men jag har också summerat ett år ekonomiskt - det är inte riktigt lika glädjande. Kan krasst konstatera att har man egen hingst, är hovslagare eller veterinär och odlar eget foder - så kanske man kan se ponnyuppfödning som en potentiell inkomstkälla - men knappast annars. Då är och förblir avel en ganska dyr och arbetskrävande hobby. Förvisso för det mesta väldigt rolig på många sätt - men också något som kräver en hästfokuserad livsstil alla dagar året runt. Jag har sammanställt hur kostnadsläget ser ut för en ettåring hos mig, då utan alla komplikationer eller krångligheter som också kan uppstå i bland. Alla kostnader är förstås med moms, och räknade i underkant:

Resa och uppstallning vid betäckning                 500:-

Språngavgift + levande föl                                       5000:-

Ultraljud x 2                                                                      1500:-

Vacc. mot abortvirus  x 3                                           2000:-

Grundvacc. influensa/stelkramp x 3                    2700:-

Chip/Id koll                                                                            700:-

DNA typning                                                                         750:-

Pass                                                                                             650:-

Hovslagare x 8 á 400:-                                                   3200:-

Foder ca                                                                                  7000:-

Summa                                                                                   24000:-             

Oj, oj - tillkommer för Glory ett veterinärbesök akut på 2100:- och kostnader för mammas foder under dräktigheten!

Jag har en ettåring som är värd sin vikt ii guld 😃. Så klart att vissa kostnader, som ultraljud och vaccinationer är ju inte tvång på - men ändå inget jag skulle prioritera bort.

GE
0

Ja, det är främst det ekonomiska som får mig att avstå. Har man som jag inget eget stall rusar kostnaderna i höjden ytterligare…

Tyvärr 😕

starrhult
0

#1 - Ekonomin är nog anledningen för fler än dig GE 😕.  Man kan ju i alla fall enkelt konstatera att det inte är avelsföreningen som skinnar uppfödare … Jag har ju ett "kostnadsställe" för varje häst i bokföringen - så jag har ganska bra koll. Men glädjen att hålla på har hittills varit så stor att det uppvägt kostnaderna. Numer börjar det vara lite mer tveksamt för mig - och där är faktiskt inte ekonomin det mest avgörande.

Men det är ju också så att även om man har ex eget stall eller eget foder - så är det en hel del kostnader förknippade även med det - som inte riktigt kan beräknas för varje häst.