God Morgon 18 juni
Morrn! Gårdagen bara försvann för mig! Kunde inte somna efter jobbet, pga att "motorsågsmassakern" på gården drog igång. Bestämde mig för att vara vaken, och fick en massa gjort istället, men var helt slut på em. Skulle bara - som Alfons - vila en vila stund på soffan, och vaknade sju timmar senare, mitt i natten. Jag som hade tänkt fixa klart med bilderna och skriva lite om Salatävlingen under kvällen.
Tack och lov kunde jag somna om, så nu är dygnsrytmen återställd. Lite städning här hemma, hästarna, och bildredigering står på schemat. Lagom ansträngande!
Lite gråtrist väder här, hoppas det blir bättre under dagen..

Kvällen igår resulterade i att vi fick ge oss ut i skogen och leta slaktrester efter ett av våra lamm som någon tog sig friheten att ha ihjäl.. de fina snitten i skinnet talade för tvåfoting istället för rovdjur.. jag är så förbannat trött på att ha djuren i huddinge… Fullblodet är dräktigt! Så nu hoppas jag att allt går som det ska så jag får en svart lite fölis e dionysos nästa vår :) Idag är det näst sista jobbpasset för veckan.. sen får hjärnan vila!

#1 Tänk att människor kan vara så respektösa! Inte bara gentemot fårägaren, utan mot mamman ocksåt! Usch och fy! Du får anställa en fåraherde som passar dem på natten! För ett par år sen var det en fårägare här i närheten som miste ett par lamm. Där hittades också finskurna rester, så något djur var inte inblandat. Man tog senare några som hade halalslaktat ett lamm någon annanstans, men jag vet inte om det var så med de här lammen. Hans lamm försvann inte så länge han vaktade dem, men en bil körde förbi med jämna mellanrum på nätterna. Den visade sig tillhöra halalslaktaren, men jag tror inte han kunde bindas till hans lamm. Han förnekade allt, och sa att han hade kört förbi hagen nattetid av helt andra skäl. Såklart!!
På Grän körde det upp en bil en gång, och frågade om de fick köpa ett lamm för att slakta på det sättet. De drog som avlöningar när Silas tittade ut ut stallet och undrade vad som stod på. Silas var en Working Kelpie av större modell, med väldigt ljusa ögon. Lite vargaktigt utseende. Jag tror inte de kom tillbaka…

Idag har jag och Melody varit på Brantshammar och tränat. Både pilot och ponnyhäst var rejält trötta efteråt. Vi har en hel del att jobba på, så nu ska vi ha intensivträning innan det bär av mot sommarkollot i Småland.

#2 Ja.. om man ändå hade den ekonomiska resursen :/ Just nu har vi bara två gela humdar.. en"valp" på tio månader och en hund som är rädd för det mesta.. ingen av dem är tyvärr så skrämmande.. har tidigare övervägt en rysk björnhund.. men en sån har jag förstått att man skaffar med det egna livet som insats.. Vi planerar att ta hem fåren från det betet, prata med lokaltidningen och sätta upp lappar kring hagen som förklarar varför fåren inte är kvar.. det är så trist bara, för det bor många barnfamiljer där omkring som hörde sig av redan tidigt i våras och frågade när fåren skulle komma.. många tycker det är jättetrevligt att kunna gå förbi och titta på dem.