God dag 28/6
Imorse lastade vi connemarorna och körde ner till Akademistallet för en uteritt med två kompisar. X tyckte pojkarna var långsamma och tog täten ner till träbron som var lite läskig men det gick att gå över med lite stöd från husse, som sen kollade på film i bilen. Var ute drygt 1.5 timme, skritt bara, lugnt och trevligt!

Åh jag önskar att jag kunde skriva något liknande som dig, lil-sis… Heldag på jobbet.. sen blir det till huddinge igen.. pollenchock imorse och jag hade, som vanligt, ingen medicin.. såg ut som jag vet inte vad när jag kom fram till jobbet.. att jag aldrig lär mig!

Eftermiddag! Skulle ha börjat dagen med ett ridpass, herr kråka och jag något svettiga efter vårt pass nyss. Ridning gör under för ryggskott! Det ångar om hästen just nu och då har vi ändå tagit en kalldusch efter träningen. Tur att stallet är svalt och behagligt vid den här årstiden iaf. Tror tjockis-russet skall få följa med ned från betet när jag lämnat kråkan för att få springa lite lina. Skall bjuda på en bild på det lite väl korpulenta russet. Sen blir det lite städning och sedan tidig kväll, upp och jobba vid typ soluppgång. Caroline

#1 - pollen är verkligen tröttande, även när man slipper chock :( . I dag ganska bra väder här ur den aspekten här - strålande sol, varvat med plötsliga regnskurar. Dagens bjudning med åldrade föräldrar ( 85 -90 år), blev en glad tillställning där dålig syn, hörsel eller dåligt minne inte hindrade :). Dock pratade alla på om sitt, och samtalet blev ofta lite "god dag, yxskaft"… Men alla var överens om att vi som är unga (d.v.s bara 60+) inte kan förstå hur krångligt allt är nu för tiden.. Tur jag han motionera hela ligan av hästar i går, i dag blev det bara en på morgonen. Nu är jag slut efter att ha agerat ungdom hela em :)
Om det är någonting som gör mig ledsen, så är det nedvärderandet av hästmänniskor om de olika sporterna som vi gillar med våra hästar. Att kalla tränande och tävlande människor för dressyrfjollor, dressyrtanter osv, är sorgligt att läsa. Förstår inte varför dressyren är den gren man gillar att ge tråkiga namn. Att sätta sprätt på Aran är ingen konst, men att däremot få honom att jobba dag efter dag med dressyr, såklart blandar jag min ridning, innan någon anser att jag gör fel. Tror nog att många av oss som är insatta i ridning och dess olika svårigheter, vet att för att få en riktigt bra dressyrhäst, krävs en med nerv och en arbetsvilja av stål, en mycket ambitiös häst, och då menar jag inte bara unghäståren, då de flesta har överskottsenergi. Min känsla av ridning är att när jag hoppar så ger det min häst energi,och när jag tränar på volten, så är det mitt arbete att göra det trevligt för honom, dvs att göra hans träning, som jag vill jämföra med ett gympass för mig som människa, bra och rolig och såklart är det jobbigt, men har man en häst med energi, så år det bra. Så snälla var nu hyfsade mot varandra, om vi som hästmänniskor har förklemande ord om varandra, vad ska andra människor då säga eller tycka om vår sport. Skulle aldrig någonsin kalla någon för bågskyttefjant, då jag förstår att det har sin poäng, och träning.

#5 Tråkigt att du kände dig träffad. Jag riktade ordet dressyrfjollor åt de som ser ner på de som rider sin häst på ett annat vis och har en annan filosofi än just dem. Tro mig de finns! Jag är dressyrtant, tycker att det är obehagligt när det drar iväg och jag inte har kontroll. Men sitter jag på en kuskbock är det andra toner, då får det gärna gå fortare.
Jag känner mig inte ett dugg träffad, det är uttrycken om sporten som jag djupt ogillar, det finns alltid människor av alla sorter, men var och en får visa sin kunskap genom sin häst.

Det finns säkert några som är föraktfulla när de använder liknande uttryck om andra grenar inom ridsporten. Sen finns det dom som inte alls menar att vara det.
Själv säger jag ibland "sprattla fint med benen" om dressyr, och "skutta över några bommar" om hoppning. Jag är mycket väl medveten om vilket enormt jobb som ligger bakom varje framgång, oavsett om det är på träning eller tävling, så uttrycken är definitivt inget nedlåtande från min sida…
#6 Välkommen sassenach och alla andra att prova WE på träning och sen tävling :) eller åk o titta på WEtävling i sommar förslag svår klass. Finns så många som du därute som tror WE är en baggis o jämställer med bruksridning västern mm. Meen som det heter sålänge det snackas om nåt så är det reklam och nu kom ju WE på tapeten!

Har jag missat något här eller blandas trådar och svar ihop? Jag får inte ihop inläggen.. 😊

Jag har varit och kollat på WE-träningar flera gånger, och man blir rätt imponerad! En av ridlärarna på Uppsala Ponnyklubb brinner för WE. Hon tävlar själv tom Svår klass på sin Lusitano (och MSV dressyr). Hon har också en yngre Lusitano under utbildning. Hon är Svårklassdomare WE, och ordnar träningar och läger. På UPK brukar man också ha P&R, där man ritar banor från LD-Svår. Alla får vara med!
#10 Du får läsa God Morgontråden från den 27:e

WE ÄR (praktisk) dressyr, men många ser det tyvärr som en flumgren och ser inte tävlingarna som lika viktiga som de mer traditionella grenarna trots att den är med hos Svrf. Till exempel så tar det ca 6 (sex) VECKOR att få resultaten från tävlingar att publiceras i TDB, till skillnad från hopp/dressyr som kommer ut i stort sett direkt (efter helgen?) Hästen ska gå i dressyrform på teknikbanan men samtigt vara medveten om och hjälpa till i tex genomförandet av grinden. Det är lika viktigt att halterna är korrekta som under ett vanligt dressyrprogram. Speeden är heller inget man hafsar sig igenom, hästen måste vara lydig för att det ska kunna gå fort, har man inte kontroll så hinner man inte stanna o svänga i tid.

Idag har jag fått hjälp av en god vän och dressyrdomare med Melody. Vi fick henne att slappna av och och hon knatade runt på ett sätt som vivar nöjda med, men vi har ju lite att jobba på. Samma saker som tidigare, men en liten annan approach än med ordinarie tränaren. Jag tror mer på det här sättet just nu för Melody. Jag har bokat tid Gittan på UDS för hältcheck. Hon markerar på sitt h fram, dvs benet med den gamla skadan, som vanligt inga yttre symptom, ngt högre puls. Det KAN ju lika gärna vara en hovböld som vi inte hittat. Nu är jag ju pessimistisk och tror att det är skadan från förra året som spökar. Så vi får se, det kanske inte blir en tur till den blivande fodervärden för Gittan trots allt.

Arrangörer har två dagar på sig (efter avslutad tävling) att skicka in resultaten. De flesta brukar dyka upp i TDB under onsdagen, men en del klubbar är senfärdiga!
Är det alltid så med WE att det tar så lång tid innan resultaten publiceras, trots att arrangören har skickat en resultatfil inom föreskriven tid?

#10 inte jag heller ;) #11 läste den tråden men förstod ändå inte varför det var en så stor grej? Jag konverterade från "hoppgalen rodeoryttare" till "dressyrtant", och ja, jag säger så om mig själv med glimten i ögat. Jag kallar även min häst tant-fjant, även det med glimten i ögat. Allt är inte blodigt allvar. Då skulle livet vara riktigt tråkigt.

Själv slog jag två flugor i en smäll idag! Hälsade på en kompis i Knutby, och passade på att ta en sväng till tävlingarna i Edsbro också, bara ett stenkast därifrån…
Little Wonder har hamnat häruppe nu. Hon rids av lilla Molly Köling, barnbarn till Per K på Tibble, som de flesta halvblodsfolk känner till här i Mälardalen. Hans mest kända uppfödning är nog JFB Zorro tror jag. Som fö var helbror med Sonita, det första halvblodsstoet på Gräns Stuteri…
Little Wonder är ju ingen direkt lättriden ponny, men Molly klarar henne fint. Iallafall så länge inte hindren är för höga. Nu har dom bytt från Lurbo till Jump Club, så nu bär det väl iväg upp i klasserna. Hoppas det inte går för fort bara.
Molly mamma hade på sin tid Brantshammar Jupiter, så när det sen är dags för D-ponny hoppas vi att det blir en rasren!
Lite kul är att Litte Wonder är mormor till storhästen Little Grace, som Lotta Björes dotter Kajsa tog NM-silver på, i Childrens nu i helgen…
Bild: Little Wonder f-94 e Poetic Justice u Little Arrow (imp IRE okänd stam)

#16 såg att även Lillan fastnat på kort ;) hon är ju släkt med mina edens ponnyer och har liljegårdens lady ett par led bak :)

Ja det är hon :) och toyboys mamma, jakaranda, är också halvsyster till grace och evita Många av evas ston verkar vara från lady, vilket jag tycker är superkul :)

Mycket mer än så blev det inte från Edsbro…
#15 Det beror nog helt på hur det sägs. Några kanske säger det för att såra, men de allra flesta säger väl det med glimten i ögat? Susie som jag hälsade på idag kallar sig själv dressyrtant. Det finns tom en facebookgrupp som heter så. I ingressens står: Dressyrtanterna - en sida för dressyrnördar. OBS att dressyrtant inte har vare sig med ålder eller kön att göra. Även manliga dressyrnördar är välkomna
Här är Susie på Romanticas mamma Riona Roisin (kval bed 2002)

När jag kollade igenom bilderna hittade jag faktiskt en till Connemara :)
Lickeen Storm

#14 WE dröjer alltid. Senaste tävlingen jag red var 6/6, fortfarande inget resultat (vet dock inte om det är inskickat). Tävlingen innan den tog 6 veckor (res. skickades in tid). Det är många som ifrågasätter varför resultaten dröjer

Om resultaten skickas som xml-fil ska det väl inte behöva dröja längre än för andra tävlingar. Det är inte acceptabelt så fortsätt ifrågasätta!
Det förutsätter dock att tävlingen ligger on-line. UPK är anslutna till equipe, men deras WE-tävlingar brukar inte ligga on-line. Varför kan jag inte förstå, det blir ju bara onödigt jobb för dem själva att redovisa resultaten manuellt i TDB. Att skicka en fil direkt från equipeprogrammet går på 3 klick…

#26 Det är inte säkert att man som klubb har Equipe on-line, som är ett tilläggspaket till Equipe bas. On-line kostar ett par tusen extra per år för varje klubb och har man få tävlingar eller är en liten klubb så blir det en kännbar extra kostnad varje år.
Inför min klubbs senaste dressyrtävling försökte vi ladda upp till equipe, men det gick inte pga tekniska problem som vi måste ta upp med supporten. Vi har inte on-line eftersom det blir för dyrt för oss då vi är en liten klubb med få tävlingar, men man ska ändå kunna ladda upp startlistor osv, men det gick inte. Istället fick vi enbart använda oss av vår egen hemsida. Resultaten lade vi upp på FB-sidan så snart det var klart, men självklart ska de också in till TDB och Equipe.
Sedan kan det ju också vara så att de som är ansvariga för WE-tävlingarna kanske inte är insatta i equipe ? Även om de borde vara det, eller ha kommunikation med de/den inom klubben som är det.

#26+27 Equipe är inte kompatibelt med WE, går alltså inte använda till tävlingsformen

Equipe får väl helt enkelt göra det kompatipelt! För något år sen lade man ju till WE för proppar & anmälan i TDB, och då borde det också kunna användas fullt ut.
Det förklarar åtminstone varför UPK inte använder on-line systemet! Hur gjorde klubben som det tog 6 veckor för resultaten som skickades in i tid? Vet du om de lade dem på en fil eller använde de formuläret för manuell inmatning som finns i TDB?

#29 Vet inte det tyvärr Det kan ev vara så att jag var första ryttaren öht som fick we-resultat publicerat i tdb. Startade först i första klassen på första tävlingen som fick resultat inlagt 😃