Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 959 ggr
GE
1

God förmiddag 16 juli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några senskimlar blev inte fotograferade igår! De blev plötsligt till lerskimlar…

Vilket oväder! Det hade börjat regna så smått och åskan gick rätt duktigt runtom. Plötsligt mörknade det, och man kunde se skyfallet komma närmare. Det är det som ser ut som dimma på bilden! Rätt häftigt faktiskt!

Idag tänkte jag åka till Gävle, men jag har ångrat mig. Verkar som att det ska regna ganska ordentligt. Kanske är dumt när ett SM ligger på pendelavstånd, men jag ska åka dit både i morgon och på lördag. Söndag står jag över, om nu inte Tic-Tac eller Golden Tess råkar gå till final förstås! Då åker jag!!

Kjerulfia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God kväll! Idag red jag Melody för första gången sedan vi kom ner till de småländska skogarna i förrgår. Vi skrittade, travade och galopperade på skogsvägarna i närheten, och tränade på smal bro, stenar, flugor och får. Ihopsläppet med Boppe gick jättebra, inte ens ett pip, utan de hälsade på varandra och sprang lite. De går ett antal varv runt granen varje dag, som också var favoritstället när Gittan var med. Lite fel årstid för dans runt granen, men det kan ju inte de veta. Det känns ju oerhört lyxigt att ha stall och hage på hemmaplan. 😎 Boppe är en travare inlånad från grannbyn. Egentligen heter han Hale Bop och är samma sällskap som Gittan hade för två år sedan.

Märit
0

Vi var på invigningen av ponny-SM igår. Inget regn och mässingsdelen av makens musikkår gick pampigt marscherande i täten av deltagartåget. Sigrid Bergåkra körde in invigningstalarna på sin friser. såg också att det var dessa två connemaror. Tic Tac är ju bekant i området, men Golden Tess känner jag inte till.

liljegren
2

Husvagnsliv står på agendan till helgen.. jag ska jobba o sambon ska fixa hos mormor eller hos oss eller vad man nu säger.. Hjärtat är tungt men det är på sätt och vis tur att vi har våra fina ponnyer. Skylark kommer alltid galopperande och gnäggar. som image, fast ändå inte.. Gittan stormtrivs. Hon har två kompisar som hon byter av att klia med.

lil-sis
0

Kollade på 4-åringarna på SM och några 5-åringar, ruskigt väder! Sen sov jag middag och har avslutat dagen med att lämna Xanadu hos utbildaren. Imorgon blir det nog mer SM.

GE
1

#1 Skönt att Melody har fått en ny vän…

Jag fick veta igår att hennes helbrorsa ägs av en tjej som rider för samma klubb som Amanda. Så honom kommer jag nog att träffa på framöver, när Amanda och Fenella kommer igång igen. Han har gått 110 klasser på Irland + nån enstaka 120, men har inga resultat de senaste tre åren. Den här tjejen har en till Connemara förresten, så det var kul att hon fortsatte på samma ras…

GE
2

#2 Golden Tess kommer nerifrån Skåne. Hon köptes ursprungligen för hoppning och fälttävlan. När det visade sig att hon inte höll för det, skolade ryttaren (samma) om henne till dressyrhäst. På den vägen är det…

Connemaravärlden är ju inte så stor, det har sagts många gånger. Golden Tess är halvbror på mödernet till Bob som vann SM i hoppning för 28 år sen.

Som mormors mor ligger Mountain Lor, mor till hingstarna Conundrum of Millfields RC 3 och Lambay Boy RC 24. Två döttrar till Mountain Lor kom också till Sverige.  Moy Mount Lor, som blev mamma till Citrin (Brolötens), och Moy Grey Lor, mor till Abbeleix Doll (e Finney Master), en duktig hopphäst på sin tid.

Undrar vart Abbeyleix Doll tog vägen sen? Nån som vet?

Kjerulfia1
0

#5 jo, att Melodys irländske helbror numer bor på Ekerö hade jag koll på. Ganska nyimporterad har jag förmig.

GE
0

Antagligen. Licensen är löst i juli och han ska mätas i augusti…