God Morgon 26 juli
Morrn! Jösses, vad det regnade i går, men just nu är det uppehåll. Kvalmigt och varmt också. Hade nästan tänkt att åka och se finalen, men jag står över. Det ser inte kul ut när man tittar på yr.no…
Lite i skuggan av SM pågår andra tävlingar runt om i landet. Folk träffas och har kul, och Connemarakontakter knyts. Den här bilden fick jag igår kväll. Fergus Flynn träffade sin halvbrorsa (fast man egentligen inte säger så när de har samma far), Wild Midnight. De har aldrig setts, men verkade komma bra överens på en gång. Delade broderligt på höspillet i boxöppningen…
Idag blir det bildredigering, besök hos damerna och sen finalerna på TV…
Ha en bra dag alla trots skyfall och elände…
Det hade jag ingen aning om Gerd, det där med halvbror. Är inte far och mor lika värda eller? Tur att inte hästar blir kränkta över det. Vi har ett underbart väder här i Tungelsta. Stallet var högt prisat igår. Inte någon av de tre tog ett steg över sin tröskel när jag kvällsmockade litegrann.

Så har man väl alltid sagt? Det är nog ett modernare påfund att säga halvsyskon när de är efter samma hingst. Ofta garderar man sig då genom att skriva samma pappa inom parantes. Jag frågade min gamla "ardennergubbe" för många herrans år sen, varför han bara sa halvsyskon om de hade samma mamma? Som vanligt sa han att det skulle vara så punkt.slut, men att fölen präglas mer av modern och uppväxten, och blir mera lika varandra än de som bara har samma pappa. Rätt eller fel vet jag inte, men jag tror inte att det har något att göra med att föräldrarna är olika värda…
Jag har sett att man ofta på utländska sidor skriver "paternal side" eller "maternal side" för att skilja halvsyskon åt…
Låter klokt sagt av farbrorn. Inte helt sällan när man läser om hästar är ju ofta mamman inte nämnd, lite tråkigt, men linjer är inte alltid räta? Eller beror det på att hingstar har mer avkommer än stoet?

Så har jag lärt mej sen barnsben. Halvsyskon efter samma sto, annars sägers man bara efter samma hingst. Just på grund av att en hingst kan lämna väldigt många avkommor i sitt liv.
På tåget hem från Kastrup efter ponnyspäckad helg i Helsinki. Fina connemaror idag, dom främsta i världsklass. Försöker följa upp i katalogen nu vad som egentligen hände. :)
Inte så mycket häst de närmsta veckorna, de hemma vilar och X arbetar på fint hos utbildaren. Imorgon ska jag dit och rida hopplektion :-o I lördags blev min Jack Russell ormbiten men tycks ha klarat sig relativt bra, fick dropp och serum etc inom en timme och är biten i läppen, ser ut som en jordekorre :p Är trött förstås och ratar all mat/godis som inte är uppblött torrfoder men han dricker, kissar, bajsar och viftar på svansen. Jag var på jobbet när det hände, skitjobbigt att vänta!