Bloody Shoulder
Det finns en sägen om ett tappert Arabiskt fullblodssto som bar hem sin döda husbonde hängande över halsen. Blodet färgade halsen röd, och märket gick inte att tvätta bort. Samma natt födde stoet ett föl, som hade samma märke. Man anser att alla bloody shouldered Araber härstammar från just detta sto. De var högt prisade av beduinerna för sin tapperhet. En söt liten historia…
Är det någon som träffat på en Connemara med bloody shoulder märke? Det behöver inte vara rött, och kan även sitta någon annanstans på kroppen.
Gräns Ruben hade en liten gul fläck på rumpan tex, och det danskfödda stoet Komtessa hade ett svart märke på halsen.
På Sundbyholm nu i helgen såg jag att Dolan Tina Lass har ett stort gult märke på ena sidan, och även i ansiktet på andra sidan. Man kan se det på bilden, över ögat.
Spännande för en färgnörd 😎

Det finns en Hagens häst som var på bild här på iFokus för ett par år sedan, som påminner mycket om första bilden.
Gräns Geisha har en inverterad sådan. Denna bilden är från 2010.

Red en ponny e ruben förut.. en skimmel med ett relativt stort mc'donalds M på ryggen. En mindre snäll kunsin brukade retas och säga att hon var förmärkt
Hagbard - e. Grytåsa Kallemero u. Lovöns Desiny har det. Tror att Monsterponny har en bild från någon riksutställning?

Varje dag tycks jag lära mig något nytt ord här. Färgvariationerna på connemaror tycks oändliga, även om jag inte tycker det var så snyggt. Men som sagt, bra häst har ingen färg, eller något sådant var det väl.

#5 Hagbard var det jag tänkte på! De tre första bokstäverna var ju rätt iallafall 😁

#3 Ska hälsa på Gränfolket i morgon, ska kolla på Geisha ordentligt då. Har för mig att fläcken + det ljusa man ser vid ljumsken/uppåt ryggen på din bild, nästan hade mötts över magen förra året. Som ett schabrak med bred bård ungefär. Tror att jag ska ha en en bild på henne där det syns ganska bra. Ska leta efter den….
Jag läste nånstans att blodsmärken beror på en förändring i hårsäckarnas celler som gör att skimlingen i ett område stängs av. Kanske är det likadant med såna här ljusa fläckar, fast tvärtom. Skimlingen sätts på tidigare?

GE, verkar det vara så att blodsmärkena visar skimmelns grundfärg? Att Hagbard i så fall är född brun och Dolan Tina Lass är född gulbrun?
Och har du någon känsla för arvsgången? Mest slump eller något med högre arvbarhet om nu både Ruben och Liljegrens MacDonalds-ponny e Ruben hade det?
Jag måste erkänna att jag inte tänkte på att det var blodsmärken på Dolan Tina Lass när jag såg henne. Förmodligen för att hon hade dem i gulbrunt.

I min bibel (Furugrens bok) står det att märkets färg inte verkar ha något samband med grundfärgen. För att skriva så måste han väl ha sett såna som inte följde färgen? Jag har sett ett halvblod med en brunröd fläck som ska ha varit född svart, men om den verkligen var det vet jag ju inte. Dolan Tina Lass står som grey dun i irländska databasen, Hagbard står som född brun i BB. Gräns Ruben var mörkt gulbrun, men Komtessa vet jag inte. Med en gulbrunfödd avkomma e Janus, ett gulanlag iallafall.
Om jag har förstått det rätt är det bara ett “kopieringsfel” i hårsäckarnas celler hos en enskild individ. Somatisk mutation? Är det inte så att en mutation måste finnas i könscellerna hos en individ, för att kunna nedärvas? Det där kan du bättre!!
Gräns Geisha 2014 (blöt på bilden)

#11 aurora var född gulbrun om jag inte minns fel.. och hennes märke var rödbrunt så det stämmer inte på henne iaf :)