Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 3003 ggr
GE
0

SCS Riksmästerskap 2015

En egen tråd för tävlingarna också. Det ser ju lite magert ut med anmälningar än så länge, men förhoppningsvis kommer fler in nu under den sista veckan.

Värnamobygdens RF 1-2 augusti. Anmälan utgår 14 juli

Dressyr lördag:  https://tdb.ridsport.se/meetings/30095

Hoppning söndag:  https://tdb.ridsport.se/meetings/30426

AnnaB
0

Hade för avsikt att rida dressyren.. tycker det är synd att programmet är utbytt… LA:P1 är ju inte de man vanligtvis rider… 😉

Punkity
0

Äsch, fel tråd ju…

starrhult
0

#1 - Nej, det programmet finns ju inte för "häst" :). Tycker också det är lite märkligt med "uppklassningen" i mästerskapsklassen i dressyr - är nog fler än du som blir tveksamma. Väldigt glest med anmälningar fortfarande tyvärr.

GE
0

#3 Tanken var nog god, dvs att mästerskapsklassen skulle ha en något högre svårighetsgrad. Jag tror inte man tänkte på att det skulle kunna krångla till det för vuxenryttarna, som aldrig rider programmet på tävling.

Jag vet tyvärr en till som backade just pga det…

AnnaB
0

Ja när man äntligen hade mästerskapet inom "räckhåll " för att starta :(  man sitter ju inte med kort varsel o pluggar in ett program för en gång…..

starrhult
3

#4 - Jag tycker nog inte att det är en något ökad svårighetsgrad tyvärr. Det är för hästen en betydande skillnad i utbildningsståndpunkt med program som innehåller skolor och samlade gångarter - och motsvarar MSV klass för häst. Skillnaden mellan hur många som tar sin ponny till den nivån i förhållande till LA - även de som tävlar som häst - är ganska stor. Så även om man kan tänka att man vill ha en hög svårighetsgrad, så blir det nog tyvärr på bekostnad av antalet starter i mästerskapet. Man höjer ju inte heller kraven motsvarande i hoppning eller fälttävlan

GE
0

Jag tycker att ett mästerskap ska skilja agnarna från vetet, men du har nog helt rätt. Det är förmodligen alldeles för svårt, iallafall om man tittar på statistiken. Hittills i år har 27 Connemaror startat LA:P1, och en del är nog inte riktigt färdiga för det, om man ska se till resultaten. De är ju också geografiskt utspridda, så det kan inte bli många starter av det. Kanske hade det varit bättre med något av de andra LA-programmen? New Forest har sitt mästerskap i LA:4…

Fälttävlan går nog inte att lägga högre än P90. Nästa är CNCP* och det krävs mycket rutin att ta sig igenom. Det finns inte många Connemaror på den nivån.

Hoppklasserna har jag inte kollat så noga på, men ser nu att LA går i två faser. Jag har tagit för givet att mästerskapet gick i A:1a, med höjning i omhoppningen…

Där ser man….

AnnaB
1

Ja.. LA:4 är ju åtminstone samma för ponny och stor häst….

Sen kan man ju fråga sig om det viktigaste är en hög klassnivå eller att så många som möjligt av våra connemaraekipage kan ställa upp, LA:1 klara ju de allra flesta att rida…

lil-sis
1

Jag tycker bredd är viktigare, dvs många starter. Låt säga att det är många starter i sisådär 10 års tid, då kanske man kan fundera på att höja nivån ett snäpp, kanske.

AnnaB
0

#9 Precis så!

O nästa år har vi connemaramästerskap i WE också tycker jag 😉

Det är synd det aldrig blev något av med SCS tävlingskommitte….

lil-sis
0

#10 Ja! Jag har ridit en lektion WE på min senior, det vore jättekul.

AnnaB
0

#11 bra! då är vi 2 som kan tävla om titeln! 😃 vi är några som träffas en gång i månaden och tränar tillsammans med allt från PRE,  western till nordsvensk!

starrhult
0

Vad som är "rätt eller fel" har jag ingen synpunkt på, men tycker i alla fall att det är rimligt att kravnivån är likvärdig i dom grenar som är "mästerskapsklasser". Men det är klart att det blir konsekvenser på "bredden" om man satsar mer på "toppen" i mästerskapsklasserna - och att utbildningsnivån på ponny/hästen som ska vara med  inte är en liten skillnad.

GE
2

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tycker det är lika viktigt att "bredden" ska kunna vara med på SCS tävlingar, som att försöka intressera "toppen" (eller snarare "semi-toppen") att komma. Det går att ha "kringklasser" tex, med titlar att tävla om från LC-LB.  Istället för en Connemaramästare kan man istället  kora bästa allround (dressyr+ hopp),  bästa dressyr & bästa hopp ur LB/LA. Utan att höja svårighetsgraden får man ett utslag  av att räkna poäng från två klasser…

Vad jag förstår kom det här med P1an in efter att proppen var utlagd? Annars skulle det väl inte stå LA:1 med tillägg LA:P1 som  Connemaramästerskap??

Jag håller helt med om att kravnivån på hoppningen borde ha höjts samtidigt. Synd att ingen uppmärksammade att LA går i två faser istället för som den borde i A:1a. Då hade man kunnat påpeka det, men nu är det ju försent…

Att höja nivån i fälttävlan från P90 till CNCP* tror jag däremot inte på….

AnnaB
0

#14 problemet kvarstår dock att vi som tävlar häst inte har LA:P1 att välja på… då hade de vart bättre att ändra till ett program som är lika för häst/ ponny..

För en som inte är insatt, varför bytes programmet ut i efterhand ? om hoppningen är kvar på samma nivå, varför höjdes dressyren?  vem har gjort bytet SCS el. ryttarföreningen som arrangerar?

GE
0

#15 Absolut hade det varit bäst att välja ett sånt program !

Har ingen aning varför och vem som gjorde bytet,.

starrhult
0

Bra idé GE! Kan hålla med om att fältävlan är speciell - eftersom där också är ett särskilt kvalificeringssystem för att få tävla över huvud taget.

Kjerulfia1
0

Fast, man får väl inte byta ut program hur som helst när väl proppen är släppt? eller ?

GE
0

Alla ev ändringar ska godkännas av förbundet eller distriktet, och de ska tydligt framgå i proppen.

Edvardsson
3

Proposition har inte ändrats i efterhand, anledningen till att den ser ut som den gör är att hade man lagt in den som LAP:1 hade det inte gått att anmäla till kat. Ridhäst då som ni skriver det programmet ej finns för ridhäst, och TDB är lite fyrkantigt :) Sen går ju både hoppningen och dressyren i Lätt klass fortfarande ("lätt AP:1" resp. LA) båda två, så det är väl egentligen samma nivå enligt SvRF klass indelning. Alla tycker vi olika om denna ändring, och jag kan inte säga vad som är rätt och fel, men tror SCS gör sitt bästa och försöker hitta något som passar alla, i år är det ju väldigt "brett" då det finns klasser från LC-LAP:1, och många kan rida oavsett nivå! :)

GE
0

#20 Tack för förklaringen! Att TDB är fyrkantigt på många sätt vet vi ju 😉

AnnaB
0

#20 flera klasser att välja på ja, men bara ett mästerskap! (LC_LB kan man ju rida på vilken tävling som helst…) LA:P1 finns som sagt inte för häst, och även om vi får rida programmet där, finns det ju ingen chans att rida det programmet på tävling i förväg…

GE
2

Varför inte sen ändring till LA:4 för ridhästarna? Programmet innehåller några sekvenser av samlad galopp/samlad förvänd galopp, och även om det inte motsvarar P1:an så är det iallafall ett storhästprogram. Som kanske skulle kunna locka nån till att anmäla sig, så att det blir full kategori. Trist med bara två i en mästerskapsklass.

AnnaB
0

#23 Bra ide` 🙂

ELS
0

LAP1 och MSV C1 för stor häst är nog att jämföra svårighetsmässigt. Dock går LAP1 på kort bana. Klarar Ridhästkategorin att starta MSVC1 så klarar de LAP1 men ett nytt program får ju läras in. Problemet är nog snarare att inte så många av de som tävlar i Ridhästklass har tävlat i eller är mogna för MSV klass ännu. Det krävs ju ganska mycket mer utbildningsmässigt av både häst och ryttare för det än för att starta LA1. Jag hade tänkt anmäla min häst med sin ryttare men hon är tyvärr inte OK just nu och därför kommer vi inte kunna åka trist nog…. Då hade det i alla fall blivit 3 starter😊

Frågande
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läser vad ni skriver och får en tanke på förra året då det blev knökfullt och "man" fick knappt plats. Det löste föreningen och allt gick bra. Jättekul att tävla och hade gärna gjort det i år igen, men Sveriges trista baksida är att det är långsmalt och alldeles för långt för att köra med släp ensam. Sedan tröttnade väl NFK på oss och alla kommentarer av det negativa slaget, så dit är vi väl inte välkomna någon fler gång. Men jag minns kanske fel? Hur som helst är det ju riktigt trist med det lilla antal starter som jag tittade på idag, man vill ju ha några medtävlare i alla fall.  Är det så att läget runt Norrköping är ett bra ställe där man får tävlande eller vad beror detta på? Brukar det vara fler i detta område eller?

Själv har jag en toppenhärlig minikurs på hemmaplan med Opal. Nu har vi varit i Jursta i deras fina ridhus ett dagar, och hoppas, peppar, peppar kunna rida ute tisdag och onsdag med honom hemma hos min tränare. Han ger mig ett underbart tryck i handen nu  och känns otroligt spänstig. Här har det vräkt ner varje dag, skogen växer som en djungel och paddor har flyttat in bredvid mitt hö, då är det väl riktigt subtropiskt väder. Tänker på "vita" Kristina, alla målares fasa och har gjort en liknande tabbe. Nu tänker jag greppa penseln och göra fint i köket.

cih
5

Jag är sällan inne här och läser men har blivit upplyst om att det förekommer en del falska rykten här som jag känner att jag vill gå in och dementera. - Några ändringar av klasser har aldrig förekommit. Propositionen är framtagen och godkänd enligt konstens alla regler och jag tycker det är tråkigt och onödigt att sådana här rykten får fart på så lösa grunder. - Val av mästerskapsklass kan man givetvis fundera på till nästa år men att ändra mästerskapsklassen till LA:4 nu är inte möjligt, av samma anledning som anges i inlägg #19 ovan och att döma av era reaktioner på det falska ryktet så skulle det inte bli vidare populärt. - Hoppningen och dressyren går på en likvärdig nivå enligt ridsportförbundet. - Mästerskapsklassen i dressyr har ändrats av flera olika anledningar. Ändringen har varit på tal i flera år och vi har försökt att tillgodose så många önskemål som möjligt. Tyvärr är det omöjligt att göra alla nöjda! Personligen tycker jag att titeln Connemaramästare borde gå till det connemaraekipage som är bäst i Sverige i respektive gren, tyvärr har vi inte lockat dessa ekipage till våra mästerskap eftersom nivån på tävlingen varit för låg. Nu har vi en större bredd och det tycker jag är positivt. Vi bereder plats för fler och erbjuder klasser för flera. Att samtliga kategorier rider LA:P1 ser jag inte som något problem, det finns medelsvåra program för häst på kort bana så det borde inte vara något problem. Jag förstår heller inte resonemanget att det skulle vara svårt att ställa upp i ett program man inte tävlat i förut, det utsätts man ju för varje gång man klättrar i klasserna. Behärskar man momenten så behärskar man programmet! Det är ju lika för alla i kategori häst och antingen ser man möjligheten att få rida ett roligt program , tränar och antar utmaningen eller så ser man hinder istället och det är upp till var och en. Möjligheten finns ändå att rida andra program! Det låga antalet starter är tråkigt men jag tror förr det beror på valet av plats än på ändringen av mästerskapsprogrammet eftersom det låga antalet starter genomsyrar samtliga klasser. Något som är viktigt att inte glömma är att valet av anläggning för årets mästerskap grundar sig i det missnöjde och de klagomål som inkom på förra årets anläggning. Därför tycker jag det är extra tråkigt att uppslutningen i år är så liten,. Vi har försökt hitta en anläggning och en plats som matchar önskemålen som inkom men tyvärr gav det ingen utdelning, varför vet jag inte men man kan ju fundera över vad som i slutändan ändå är viktigast när vi väljer location. Jag tycker också att det är synd att det aldrig blev något av SCS tävlingskommitté. Vi gjorde vårt yttersta för att få folk att engagera sig men tyvärr var intresset skrämmande svalt…. Vi annonserade även flitigt i höstas om förslag till årens evenemang men inte ett enda förslag kom in. Det är tråkigt eftersom det verkar finnas så mycket åsikter. Det känns i min värld dumt att börja klaga när allt är spikat och klart när man haft obegränsat med möjlighet att påverka i förväg! I övrigt vill jag bara säga att jag tycker det är superbra att folk har idéer och åsikter om hur vi kan utveckla våra evenemang men jag önskar att man kunde ta dessa vidare från internetforum till föreningen så vi får en chans att ta del av dem eller ännu bättre omvandla ord till handling. Vi är fortfarande en ideell föreningen som behöver ideell arbetskraft, glöm inte det! /Cissi

AnnaB
4

#27 bara ett par rättelse kommentarer…

" Vi har försökt hitta en anläggning och en plats som matchar önskemålen som inkom men tyvärr gav det ingen utdelning",  - Jag hade Vetlanda som önskemål och de var beredda att ställa upp! (vilket jag meddelade SCS) Sen tror jag inte de hade gjort nån jätteskillnad vad gäller anläggningsval vad gäller antal starter om man inte drar sig för långt norr el söderut…

"Jag tycker också att det är synd att det aldrig blev något av SCS tävlingskommitté. Vi gjorde vårt yttersta för att få folk att engagera sig men tyvärr var intresset skrämmande svalt…."   - jag och några till var utvalda till SCS tävlingskommitte för några år sedan, att vi inte fick komma till tals beror nog mest på SCS styrelse, jag vet att det funnit andra saker som tagit musten ur styrelsen och en eloge till alla där som orkat, men intresset var inte svalt från vår sida vi försökte !

RC71
0

#28 Tyvärr skulle Vetlanda bli alldeles för dyrt.

RC61
6

Jag tror att det större antalet starter som varit tidigare år berott mycket på att mästerskapen då varit samtidigt som själva utställningen, det verkar ju om att det konceptet lockar mer hästar både till tävling och utställning. Det som är problemet då är att lägga tävlingsklasser och ridklasser så själva utställningsdelen inte hamnar i skymundan. Det ideala vore ett evenemang där det går att samordna tävling, utställning och ridklasser på en anläggning som har bra uppstallning, fina banor och om möjligt bra boende för deltagarna.

SCS har i år lagt utställningen på Grevagården och det känns som en bra anläggning för ett jubileum. Anläggningen har boende, bra banor samt godkända och bra gäststallar vilket jag tycker är mycket positivt. Tråkigt att det inte är fler som vill vara med på tävlingarna. Men ena ponny har inte tävlat på snart ett år pga avsaknad av ryttare och den andre är inte tävlingsklar och därför kan jag bara åka på utställningen. Kritik har framförts mot kostnaden för stallplats på Grevagården men meetingpriset är 300:- mer än förra året och åtminstone jag betalar gärna det för att få ha min häst i ett stall som är helt, rent och desinficerat.

lil-sis
1

300kr? Det är ju bara en hundring per dag, inte mycket att tala om om det är skillnad i kvalitet, tycker jag. Det hade jag tyckt även om vi hade kommit ner.

Och att det är på olika helger är klart bökigt, måste man välja så skulle jag välja utställning och ridklasser framför mästerskapet, åka dryga 40 mil enkel resa två helger på raken med samma ponny gör inte ens jag.

GE
1

#26 Häftig bild! Vem är det som står och skrattar så pass i bakgrunden? 😃

Området runt Norrköping är nog geografiskt en mycket bra plats. Det finns många Connemaror i närområdet och ligger på lagom avstånd från tex Mälardalen, där det också finns många tävlande Connemaror. Jag kollade lite snabbt på hur förra årets dressyr såg ut. Det gjordes 56 starter totalt, och 23 av dem red för klubbar med längsta avstånd till Norrköping drygt 4 mil (Heda). För Norrköpings FRK gjordes 11 starter, Skogslotten 4, Ekängen 3, Hageby 2, Söderköping /Vikbolandet 1 vardera. Så  ganska många var “lokala” förmågor. Tråkigt att det inte är samma uppslutning i år. Jag trodde det fanns massor med Connemaror i Småland med omnejd…

GE
4

#27 Beklagar verkligen om det blivit ett rykte av funderingarna om programmet var utbytt i efterhand. Jättebra att Edvardsson i inlägg #20 förklarade varför det står så kryptiskt i proppen, och nu hoppas jag att ryktet för alltid är dementerat!

Att propositionen inte skulle vara korrekt framtagen och godkänd är det nog ingen som ifrågasatt. Den skulle inte ligga i TDB om den inte vore det. Arrangören har också rätt att göra ändringar i efterhand,  ända in i det sista om så är. Jag har varit med om att man ändrat en bedömning i hoppning bara några dagar innan. Är det väldigt nära tävlingen måste samtliga deltagare meddelas via mail, och distriktet el förbundet ska godkänna innan det publiceras i "meddelande till ryttare". Så visst skulle det gå att göra en sen ändring, men att byta program nu är nog ingen idé…

Det är nog inte heller det felaktiga ryktet om ändring i efterhand som upprört, utan snarare "uppklassningen" från LA:1 till LA:P1. Jag är personligen för en höjning av ribban, men är det för svårt? Både för ponnyryttarna och för dom som rider stora Connemaror. Finns det fler MSV program på kort bana än B:1 förresten? 

Det är inte lätt att veta innan vad som ska gå hem, men i år ser det inte ut som det gjort det tyvärr. Det kan finnas många skäl till det,"fel plats - fel helg" (med det menar jag att det finns andra tävlingar som lockar, inte att SCS val av plats/helg är fel). En del vilar säkert från tävling den tiden också. För dressyrmästerskapet kan det kanske även vara en bidragande faktor att det i år bara är 27 Connemaror som startat P1:an, och eftersom de är utspridda från norr till söder, kan det inte bli så stora startfält i just den klassen.

Ang likvärdig nivå. Även om hoppningen hade haft bedömning A:1a skulle det ändå betecknas som likvärdigt av SvRF. LA är LA oavsett, men eftersom P:1an nosar lite på FEI, måste man väl kunna få tycka att även LA-hoppningen borde ha haft någon extra svårighet? För den skull behöver inte alla hinder maxas i en omhoppning!

Väldigt synd att jag inte uppmärksammade det här på ett tidigt stadium, då hade jag framfört mina åsikter direkt till de ansvariga. 

Tråkigt med så få starter i vilket fall. Hoppas ändå att det ramlar in några fler innan anm tiden går ut i morgon, och att det blir trevliga tävlingar för dom som åker dit!

Det är lätt att vara efterklok, men kanske tävlingarna skulle ha gått med Riks ändå? Jubileumet till trots. Problemet är väl att hitta en anläggning som kan svälja ett sånt evenemang, med uppstallning etc, och utan att någon aktivitet blir lidande.

Hur som helst - vad det än beror på - ingen skugga ska falla över SCS styrelse!!

Frågande
5

Jag tror på flera orsaker, den största att vi inte har tävlingar tillsammans med utställning och ridklass. Det ena höjer det andra. Sedan måste vi väl ocskå kunna diskutera saker här, vi gillar ju alla connemaror och vi är nog alla som skriver här nu,  förtjust i vår lilla förening. MEN det utesluter inte det att man har olika åsikt ibland. De flesta här sitter ju inte i styrelse och vet vad som pågår utan vi funderar, tänker, gissar och skriver. Att ha en livaktig förening är friskt och bra anser jag, annars pågår det någon annanstans. Och Vår egen Gerd! har ju ordnat sidan på allra bästa sätt med sin korrekta taktpinne. Det är klart att det tar tid att hämta sig, men  det kommer. En liten paus är aldrig fel ibland, för eftertanke och vikt av saker och ting i livet, så även med andra saker ibland. Är det bara programmet det är fel på? Själv kan jag säga att Aran och jag hade aldrig gjort en endaste programträning innan, proppfullt på alla häromkring, men jättekul att vara där och tävla och jag var väldigt nöjd för att inte säga supernöjd över min hästs uppförande och vår nionde placering. Vi kommer att fortsätta vårt tävlande, men framförallt vår träning som vi alltid gjort.

Annette
0

Nyfiken fråga, har Grevagården sänkt sin hyra sedan gården bytte ägare?
Enligt vad jag hört kostar Vetlanda 13000:- för en helg och Grevagården var betydligt dyrare än det tidigare.

RC71
0

#35 Vi hyr endast utebanan på Grevagården. Uppstallningen har blivit något billigare än tidigare.

ambo
4

Inget snack, ConnemaraRiks och Mästerskap ska va på samma ställe, samma helg. Det är då det blir Connemarafest på allvar. 

Hoppas det blir så nästa år då kommer jag och Ambo. Känns lite mastigt köra  ponny till Grevagården eller Värnamo för en dags aktivitet. Personligen tycker jag att Nfrk var toppen även Ekenryttarna. Bra centrala anläggningar nära E4 med väl organiserade klubbar. 

Tävlar/tränar WE sålänge i sommar och i höst - en perfekt connemaragren!

Lycka till allihop på Grevagården och i Värnamo.

AnnaB
1

#37 Du med 😃- WE alltså…. då har vi ju snart deltagare till connemaramästerskap i WE också!

GE
0

#34 Kloka ord från Tungelsta 🙂Tack!

GE
1

#37 Jag håller inte med, trots att det ser ut som det gör i år. Främst för att jag tycker de få evenemang som finns för Connemaror ska ha en geografisk spridning. Är riksen i en del av landet, kan tävlingarna vara i en annan del. Det finns andra aktiviteter man kan ha på en Riks, tex WE som du och flera föreslår?

Varför det blev så här i år, kan man bara spekulera i. Det är säkert så som annki skriver, att det ena höjer det andra, men hur mycket större startfält skulle det ha givit? Hur många har backat för att det inte blev några tävlingar?  Det är 17 hästar anmälda till dressyren i år (två icke-Conn borträknade) mot 45 förra året. Skulle det ha givit +28 hästar om evenemangen legat ihop? Hur många av dem skulle ha varit långväga?

Tja, jag vet inte, men jag tror åtminstone inte att det är hela sanningen. När det gäller dressyren, kanske inte Småland är något dressyrdistrikt? Jönköping har en stor regional/nationell tävling samma helg. Ingen Connemara är anmäld, så det är iallafall inte dit de har försvunnit. Helgen efter har Västervik “Ponnia Cup” med en Connemara anmäld. Dock mycket få anmälda överlag hittills.

Hoppningen är mer jämn. Efter att ha räknat bort 3 Korsningar + 1 NF i deltagarförteckningen, var det 38 anmälda/62 starter förra året mot 34/61 i år. Hur många fler skulle det ha blivit med hopptävlingar samtidigt? Det ligger en lokal/regional tävling i Växjö helgen efter Värnamo, med ganska många anmälda Connemaror (25 hittills). Av dem är 6 st anmälda till Värnamo, men av resterande 19 är 10 st inte svenskregistrerade, och därmed inte berättigade att deltaga. Det kan nog dra ner lite, både för tävling och utställning. OBS. Ser inga konstigheter med att de ska vara svenskregistrerade för att få vara med på SCS evenemang. Tycker mest att det är lite synd, framför allt för tävlingarnas del…

Kanske lever jag i en dröm från “the old days” att det skulle gå att få många starter på ett meeting med bara tävlingar? Jag vet att det är helt andra tider nu, men jag tror ändå det skulle gå. Med mycket god marknadsföring (dvs tjat på alla som rider Connemaror), och med olika meetingpris. Det finns många som både hoppar och rider dressyr på sina maror, så olika kombinationspris skulle kunna stimulera till deltagande båda dagarna? Kanske också lägga in kval till ungponny? Tänker då på de speciella dressyrprogram som finns för dem. Det går förvisso lika bra att kvala i ordinarie klasser, men finalen går i dessa program, så det kan aldrig vara fel att ge ryttarna så många chanser som möjligt att rida dem på tävling innan. I hoppningen behövs däremot inga extra klasser, eftersom avd B finns…

En utopi??

monsterpony
3

#37 Håller med. Jag tror nog att de separata arrangemangen kan ha en negativ effekt på deltagarantalet. Är man ändå på plats är det lätt att ställa upp bara på kul i något som inte är ens specialgren. Besvärligare att ge sig ut med ponny två helger i följd. Jag är själv osäker på om jag kommer att åka till båda och då är de inom relativ nära håll och jag har ingen pålle som ska med. Det sagt har jag full förståelse för allt jobb och svårigheterna med att arrangera och jag är glad att det blir arrangemang över huvud taget.

Märit
5

Jag tror också på samlad helg med tävlingar och utställning. Fler deltagare och många som får chansen att se bredare på connemaran. Först när vi har så många deltagare så att det blir "omöjligt" kan vi börja fundera på att dela upp tycker jag. Vi som åker långt tror jag föredrar att åka på en "riktig" connemarahelg och kanske för egen del slå två flugor i en smäll. Att åka två långa resor är för tungt och en resa för en gren kan kännas för tunn! För oss som bor norrut är det sedan länge antingen långt eller jättelångt… Härifrån försöker jag göra reklam, men då känns det som om det behöver vara samlad helg, många connemaror och det år då det är endast långt och inte jättelångt.

AnnaB
1

#40 WE är en gren inom RF, så visst kan vi ha det med på Connemaramästerskap, att ha fler grenar samtidigt är ju bara positivt om man nu bokar upp en anläggning för en helg, de ger ju fler deltagare totalt. det är synd att man inte har fler klubbar som även har möjlighet till fälttävlan, det borde ju också gå samtidigt, då skulle ju förklasser i dressyr o hoppning kunna vara en del av fälttävlan…

ambo
0

#38 ja :) Har hållit på i mer än 1 år och det är först nu det börjar ta lite fart.  Det är som ett gift och kul se ponny tagga upp inför tekniken :) Kör ny tävling snart samt antagligen 2 i höst + träningar på g. Vi får fixa detta till nästa år då! jag är på!🙂

AnnaB
0

#44 japp! vi satsar på de`…. tyvärr har vi inte så mycket tävlingar att välja på här nere….. vilka klasser rider du?

AnnaB
1

Jahaa… Nu står det att mästerskapet går i LA:1 !! i startlistorna….. hur ska de vara egentligen, LA:1 eller LA:1P… Ska de gå i LA:1 hade jag ju kunnat starta :(

GE
0

Tror du inte att det är för det som Edvardsson skrev? Att det inte gick att anmäla ridhästar tiil P1 eftersom det är ett ponnyprogram. Då hänger väl det med över till equipe också. Det som står i proppen borde gälla, och där står det LA:P1.

monsterpony
2

LC 1a Holmtebo Utopia

monsterpony
2

LB 1a Bjennesby Beoncy, 2a Holmtebo Unique

monsterpony
2

LA kat D 1a Gräns Tabasco 2a Golden Tess

monsterpony
2

Connemaramästare kat D Golden Tess, 2a Tango Rory. Häst Holmtebo Noula

starrhult
0

Grattis till alla! Tack för rapport monsterponny - hoppas på fina bilder också så småning om :)

GE
0

Ja, tack för snabb rapport och grattis till alla! Hoppas också på bilder 😉

monsterpony
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#52 Svårt att ta fina bilder inne i ett ridhus… 😕 Men den här pållen kanske är bekant?

GE
0

Det var väl en fin bild! Starrhult får svara ;)

starrhult
1

#54 - Tack, jag den känner jag igen. Den väldigt lilla "hästen" Dundee med sin medryttarinna Malin. Ägarinnan tävlar bara hoppning själv.