God Morgon 1 augusti
Morrn! Uppe med tuppen idag. Solen skiner och jag har kört grannen till Arlanda. Hennes skjuts blev inlagd på hospitalet igårkväll pga blindtarmsinflammation. Så det kom lite hastigt på, men vad gör man inte för att bibehålla en god grannsämja!
Tror jag ska krypa ner i sängen några timmar, och sen blir det fotosafari på Grän..
Lycka till ni som ska tävla i Värnamo idag. Är det någon här som ska åka dit? Som sen kan bidra med ett litet referat och kanske några bilder också?
Det där med färger…hos Gräns Gwendolyn fortskrider senskimlingen…
Ha en bra dag!

En solig dag !
Har roat med mig att räkna på delen fullblod hos Melody nu på morgonen och hon har 15,3% fullblod i sig. Såg i uträkningen för Gittan att hon har 19,8%.

#0 Läcker färg! Hur gammal är hon? #1 fina ponnyhästen :) räknade du ut det för hand eller finns det en mall att använda? :) skulle vara kuö att räkna på de andra :) Här är det jobb på g.. sov bort halva morgonen.. lilla sambon var och jobbade så han köpte hem frallor till frukost :) Håller på och säljer minisen och ska även ta mig samman och göra en annons till rebell.. förra vändan fick jag en del konstiga svar så då tog jag tillbaka annonsen.. känns som om vi har ganska mycket arbete ändå med tre 3åringar och förhoppningsvis 4 föl nästa år.. husbygget och lite andra spännande saker på g gör att man måste prioritera.. suck..

#2 Jag kan visa när jag kommer och hälsar på i höst.
Första dagen denna semester med finfint målarväder hela dagen. Lillryttarinnan har också hunnit vara här - går stadigt framåt för dem. Hon och Bingo trivs väldigt bra i hop. Hon är så glad över att få rida "på riktigt" 😃.
Måste också berätta om mitt besök hos frissan i går. Min frissa är väldigt frälst på islandshästar och har haft/har flera. Vi har "intressanta" hästdiskussioner vid hårvården :). Denna gång fick jag höra att nu har hon fått veta att anledningen till att islandshästar inte får exem på Island är att där ger man hästarna salt sill i stora tunnor - och det har man alltid gjort!!??? All omega 3 dom då får i sig gör att dom har så bra immunförsvar att dom inte drabbas av knottallergi 😉. Nu har hon beställt 3 kg omega 3 för att ge sin häst. Förundrad frågade jag om det inte kunde bero på att det inte finns knott på Island och om hon inte tycker att det låter väldigt underligt att salt sill skulle vara naturlig föda för hästar… Nej, det det var väl inte så konstigt - och dom på Island är ju vana vid det, men hästar födda i Sverige skulle förstås inte äta det. Vet inte om hon provat sillen innan hon beställde sin omega 3? Får väl veta hur det gått nästa gång vi ses. Vet inte om det är med eller utan gräddfil och färskpotatis dock 😂

#1 Många bäckar små…
#2 Hon är född 2005.
Det är lätt att räkna ut. Varje förälder är 50%, varje far/morförälder 25% osv. Det halveras för varje led bakåt. På din hingst får du gå ända till 6:e led för att hitta ett fullblod (Carna Bobbys morfar Buckna xx). Han ger 1,56%
Lite mer har du på dina Joop-ungar ;) Brolötens Joop har 21,8% engelskt och 9,3% arabiskt fullblod i sig. Finney Master själv var hela 37,5% engelskt fullblod.

#1 Nu har jag inte hängt med riktigt, men håller du på att lämna Huddinge för Norrtälje?

#7 japp! Jag är trött på att få höra alla möjliga dumheter hela dagarna.. allt från att hingstar är galna och inte kan få gå i en hage till att man är en djursamlare om man har fler än 2.. jag är less på att ingen lyssnar men alla kan och vet allt, att allt man gör ständigt är fel och mest av allt är jag less på att folk inte kan låta bli att klippa sönder staketen, gå i hagarna med lösa hundar (fast det går hästar/får i hagen) och inte stänga grindar efter sig.. Nu har jag spytt galla färdigt över den biten :) Vi har köpt min mormors gård. Meningen är att hon ska bo kvar så länge hon vill och orkar. Det är skönt att ha någon med så många års erfarenhet att bolla med. Och jag tror att hon uppskattar att det kommer djur på gården igen. Vi har haft massor av möten med en (som jag inte minns namnet på just nu) som är återförsäljare av active stable modeller. Det ska bli riktigt spännande att se hur det funkar med våra ponnyer. Vi räknar med att börja bygga nu i mitten på augusti.

#4 hmm.. man läser ju ofta om connemaror som fått öl.. undrar om en tunna guinness löser diverse problem för en sjuk mara? ;)
Oj vad spännande! Lycka till!
Kul att ni fortsätter i Kerstins spår. Men om kag inte minns fel har du också egna åsikter, dom att valacker är tråkiga. Kan bara säga att alla mina tre är roliga och härliga att rida på alla vis. Men det tar inte bort det att jag önskar dig en god fortsättning i Norrtäje och med Er avel med min älsklingsras.

#12 absolut har jag egna åsikter. Det har nog 99% av alla människor. Jag vet inte riktigt vart du ville komma med det..? Det finns dem som inte vill ha ston heller. Jag kan förstå det också. Sen är det skillnad på att ha egna åsikter men ändå kunna respektera och förstå att andra inte måste tycka samma sak eller att man tycker att alla måste tycka det samma som en själv.
Sillen ska vara kopplad till just Omega 3 - så dom som importeras får brist när silltillskottet försvinner 😃. Ja, kanske det är vad varje behöver - ett glas öl och en sillbit. Jag blir också trött Liljegren - men allra mest på alla märkliga idéer som dyker upp kring hästars behov och hantering :(.. Sillen är bara en liten ytterlighet - som förhoppningsvis inte är så spridd.

#14 fast helt klart den mest underhållande denhär sommaren ! 😜 när vik ommer tillbaka hem ska jag kolla med hästforskaren i stallet om hon har hört dessa rön. Maken har som plan att se om Melody dricker öl, jag kan återkomma om hennes hälsotillstånd.

När jag tänker efter vet jag att en kompis köpte fiskolja på dunk hos en islandshop, för att behandla sina två eksemhästar. Den ena av dem, en äldre valack utvecklade eksem efter två somrar i Sverige, och togs bort pga av det. Enligt henne har man i alla tider givit fiskolja till hästarna på Island, oklart i vilken form dock…
Omega 3-fettsyror anses ju ha en gynnsam effekt på immunförsvaret, men frågan är om det verkligen hjälper mot svidknottskänsligheten? Astma och allergi (inte alla typer) hos människa är autoimmuna tillstånd. Kroppens eget immunförsvar får spel och attackerar sig själv enkelt uttryckt. Borde funka på samma sätt hos djur?
Finns det inte en pågående forskning på SLU om eksem hos Islandshäst? Som tyder på ett visst arv också? Arv + miljö i samverkan? #15 Fråga hästforskaren!

#9 Grattis både till er och Kerstin 🙂Vilken förträfflig lösning!!
#9 Jörgen månne?
#16 - det är själva sillhistorien jag inte köper. Att Omega 3 är bra på många sätt är jag säker på - och tar lite tillskott själv. Omega tre finns ju till viss del i vegetabilisk form också - och det finns ju även i kraftfoder till häst. Men att "skapa" en ganska osannolik historia och koppla det till att det är därför hästarna inte har exem på Island kan jag inte "köpa". Det kan ju vara likt en "skröna" som får ett eget liv, beroende på hur man tolkar det man hör. Men jag skulle gärna också vilja ha en forskare att fråga..
#9 har följt ett active stable via min kompis som jobbat på stället. Det kräver en hel del underhållsjobb annars är risk stor för skador. Krävs ordentligt stora hagar mm.

#19 Jag hörde iofs för länge sedan att man brukade ställa ut tunnor med saltsill till hästarna på vintern. Ärligen har jag nog trott att det bara var en skröna..
Nog för att Islänningar är glupska av sig. En av mina hade en sårskada på ett ben som var omlagt med stadiga lindor och massor med tacrylvadd (sånt man lägger under en gips). En dag var bandaget borta, och vi hittade lindorna, men bara små bitar av vadden. Sen blev en av islänningarna dålig med koliksymptom. Det hade kunnat sluta riktigt illa, men som tur var började han bajsa, och ut kom vadden! Veterinären trodde inte sina ögon….
Vilken normal häst sätter i sig metervis med tacrylvadd? Tja, det här var ju en import, och har man fått saltsill att äta kanske man inte så nogräknad?

Jo Jörgen var det ja! Mark har vi :) mats har kontakter som ska fixa till marken i hagarna så jag hoppas att det blir bra :)
Var går gränsen mellan aktive stable och traditionell lösdrift? Automatisk individuell utfodring? Någon som har en ide?
Kanske värt en egen tråd?😜
Kanske värt en egen tråd?😜
#active stable kostar mer ;) affärside nej men skämt åsido en egen tråd är bra ämnet intresserar säkert