Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 2782 ggr
monsterpony
2

Riks-tips

Jag blev inspirerad av Punkitys fråga om hur man håller ponnyn vit under en hel dag med olika klasser på riks. Det måste finnas tips på andra fronter också som folk kanske vill dela med sig av.

Inte för att jag själv är någon expert, men ett litet utställningstips kan jag bidra med. När man leder ponnyn bort från domaren och sedan ska vända och gå tillbaka är det smart att gå lite åt vänster innan man vänder åt höger. På så vis kommer ponnyn att komma rakt mot domaren när man är på väg tillbaka.

Vad är ditt / dina bästa tips när det gäller utställningsklass / ridklass / WHP-klass?

Kjerulfia1
2

När du ställt upp ponnyn för domaren, backa den inte för att den ska stå snyggare, ta hellre ett steg framåt, och se till att ha gott om utrymme fram.

Sassenach
0

Utnyttja hästens starka sidor i ridklassen, har den en fin ökad trav eller får taktmissar om man ökar galoppen, visa den ökade traven och rid i en kortare galopp. På en extriörbedömnings kurs med Nicola Musgrave, visade hon bild på "de tre trianglarna". Dvs i trav gillar de irländska domarna att se hästens ben forma tre trianglar. Mellan frambenen med basen neråt, så även mellan bakbenen och mellan fram- och bakben har du en med spetsen neråt. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars skall jag försöka rota fram en bild.

RC71
3

Vad det gäller själva visningen så gäller det att aldrig tappa fokus på sin ponny. Träna hemma vad som är den optimala takten för just din ponny i skritt och trav. Väl i ringen se ut punkter du håller dej till och har som riktmärke för att kunna visa rörelserna på så rakt spår som möjligt när så önskas. En ponny med vägvinnande skritt kliver snabbt ikapp hästen framför på ring. Utnyttja hönorna maximalt och gör en liten halvhalt där för att vinna plats och slippa bromsa upp skritten på raka spår. Ställ inte upp ponnyn för nära domaren utan ca fem, sex meter ifrån brukar vara lagom. Har du en ponny som lätt blir spänd och nervös, försök vara trygg själv och ett moraliskt stöd och glöm inte det ska vara skoj att visa häst! Alla kan inte vinna eller ha sin bästa dag och/eller form och det är samma häst man åker hem med som man kom med :)

starrhult
1

#3 - särskilt det sista är viktigt att komma i håg tycker jag! Domaren bedömer ju inte hur snäll hästen är, hur trevlig den är att ha att göra med, hur rolig den är att rida m.m. Tycker själv att det är minst lika viktigt att läsa den skrivna kritiken för att förstå vad domaren har bedömt som styrkor och svagheter hos hästen.

MrsM
0

Tänk på att visa hästen RAKT mot domaren när du ska skritta o trava upp enskilt på medellinjen. Vänd alltid i skritt till höger och fånga upp ponnyn fint i handen innan du sätter igång i trav.Då kommer den i balans och får bakbenen under sej. Sen tycker jag att man inte ska greja och ställa om hästen för mkt framför domaren det blir lätt stressigt. Det viktigaste är att hästen står i balans och ser glad ut.

Frågande
1

Öva att springa hemma, starta mjukt, gasa och avsluta mjukt, Lär hästen att tända lite, så man får se lite trav. Lite som att rida ökad trav, han ska veta vad som kommer, dvs att han ska ta i några meter. Belöna mycket när du övar hemma, så att pållen tycker det är roligt att visa upp sig,  jag övar alltid mot stallet, då har man gratis bjudning. Passa också på att titta på andra visare som är duktiga. En favorit hos mig är Johan Ljungstorp.

lil-sis
0

Mina ponnyer är visade av proffs men än så länge har de inte klämt ut fler poäng än mig eller husse, så man behöver inte vara så nervös för sin egen insats :-)

Kjerulfia1
0

För att återkoppla till Calvaros fråga i Riks 2015 tråden. Vad ska man ha på sig? När jag visar Melody kommer jag att ha plommonfärgade byxor, en svart kortärmad top, eller svart och vitrutig blus och adidas gympaskor. Reservplanen är svarta byxor, grön top och samma skor.

monsterpony
0

Ett litet tips jag snappade upp från connemaramästerskapet: När du skrittar med hästen ska du gå som om du behöver hinna med bussen…

Klädesmässigt skulle jag föreslå prydligt och praktiskt.

lil-sis
0

#9 Det kan inte ha varit en bussförare som sade det ;)

monsterpony
0

:D