Hingstar som lämnar "smått"
Jag är lite nyfiken på vad det finns för hingstar som lämnar "mindre" avkommor då jag är sugen på att betäcka mitt sto för första gången och jag är lite nojig att hon inte ska klara fölningen om fölet är för stort.
Hon själv är e. fredriksminde hazy chance u. dayana rose
Hagens Ryan har ju ett gäng avkommor och en hel del av dessa är c-ponnyer och små d-ponnyer.
Det finns även avkommor som är stora och över höjden men där tror jag mamma-häst spelar stor roll…
#0 Hästar har inte det problemet, att fölet blir för stort, för att fölen anpassar sig efter utrymmet som erbjuds.
Kor däremot kan ha problem med att kalven blir för stor.
(enligt veterinär Elizabeth Rydström).
V

#3 V?
Har också alltid hört att fölungen anpassar sig; både av vet. o "gamla hästkarlar!

Jag fick lära mig på svenskan i skolan att det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln. T ex. Inget svenskt ord slutar med dubbla m, utom lamm, damm och ramm. Så jag tror nog att det finns undantag på denna "alltid" också. 4# det stod mer i inlägget när jag kollade tidigare imorse, bl a att personen ifråga undrade hur det aktuella stoet undan Dayana Rose såg ut.

Eftersom jag har erfarenhet av dessa "undantag" med negativ utgång så ville jag välja en hingst där statistiken sa liten unge. Även om jag vet att statistiken inte är någon garanti. För min egen del är tråden inte aktuell längre.. men att fölet anpassar sig till utrymmet är i mina öron ingen sanning.
Vad blev de för Hingst skulle det stå i mitt inlägg 😊:-)