god dag 7 sept
Sjukstuga här Passande nog är det hovslagartajm idag. Tur att mormor kan hjälpa mig hålla i pållar a. De är ju väldigt skötsamma, de flesta av dem i alla fall. Inte lätt att alltid vara till lags och koncentrera sig på att stå still på tre ben när man är 1-2 år, men de gör så gott de kan.

Så är beslutet fattat! Det blir ingen fortsättning nästa år för Amanda och Fenella. Oavsett om de tar bort åldersgrupperna eller ej. Amanda har helt enkelt tröttnat!
Tack så hemskt mycket Svenska Ridsportförbundet 😡
Nu måste jag söka ny ryttare. Eller inte, vet inte om jag orkar börja om…
#1 Vad trist! Grupperna är verkligen knäppa!
# 1 - verkligen tråkigt 😕. Är ju trist på flera plan - också för att det är jobbigt att ev. börja om - både för häst och ägare. Personligen har jag också många synpunkter på Ridsportförbundets beslutsordning i fler frågor än denna. Ändå bra att - som jag vet - man för första gången gått ut med en enkät (om än för sent) till dem som berörs av regeländringen. Om man sedan lyssnar på synpunkterna får man väl se.

Skälet till att gruppindelningen infördes var ju att de yngre inte skulle utsättas för pressen att tävla mot de äldre. Flera klubbar här i distriktet har under det här året sökt dispens för att slopa den vid vissa tävlingar, men fått avslag. Lite förvånad blir man då över det plötsliga undantaget för semikvalet till Friends i Gagnef som gick i helgen. Vid sådana tävlingar känner de yngre ingen press från de äldre??
Ridsportförbundet har verkligen en massa konstigheter för sig. Ta bara det här med åldern på ponnyryttare i hästklass. I TR står: "Ponny med ryttare som under innevarande kalenderår fyller lägst 21 år får tävla i klasser för hästar". Solklart alltså, om ryttaren fyller 20 under året är hon en ponnyryttare i Gr2 och får inte tävla bland hästar. Det går inte att tolka på annat sätt.
Frågan man SvRF om den saken får man däremot till svar: "Man får inte tävla ponny bland hästar förrän det år man fyller 21. Undantaget är alla ryttare som är födda -95 som har generell dispens att tävla sin ponny både som ponny och som häst och även variera under detta tävlingsåret då de förra året hade möjlighet att rida sin ponny bland hästar". På frågan varför inte detta står i TR, svarar SvRF: "Allting kan inte stå i TR" … Nähä!!
#4 - ja, ungefär så ja… Handla först och tänk möjligen lite sedan - kanske🎧.
#4 åh herregud! Haha! Praktiskt med en regelbok som nästan täcker allt men om något annat passar bättre så skriver man bara inte in det.

Själv är jag lite nyfiken på hur SvRF tänker hantera rankinglistorna i år? Blir det en för Gr1 och en för Gr2? För kan väl inte vara så att de ska slås ihop, med risk att yngre blir passerade i rankingen av äldre? Det strider ju definitivt mot deras eget regelverk: "rättvisa mot jämnåriga i resp åldersgrupp" 😎