Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1578 ggr
Kjerulfia1
0

Godmiddag 16/9

Idag var det häst hela förmiddagen. Först utsläpp och sedan red jag. Vi tog en kort tur i skogen och sedan blev det galopp på banan eftersom gräset var för halt. Vi galopperade i båda varven och hon var riktigt fin! Hon sköt ut höger bog lite granna, men det gick ju att parera och rätta till, annars toppenfin. Tänk vad en annan sadel kan göra. Det är en mycket piggelin ponny med öronen framåt jag har nu när sadeln inte besvärar längre, och inga bocksprång i galoppfattningarna 🙂

Efteråt kom Bea och det var det dags för IR och magnettäcke för ponnyn. Mycket riktigt så var hon stel i hela höger sida.  Melody tyckte att apparaten gick bra, men det var ju bra konstigt att  en främmande människa stod där och pysslade. Då måste man ju kolla läget hela tiden. 

Sitter hemma och jobbar nu på eftermiddagen. Ibland har man det för bra!

starrhult
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 - För bra kan man väl inte ha? Det är väl bara att vara glad dom stunderna! Hur viktigt det är med passande sadel har jag  upplevt flera gånger. Har haft några som varit/är knepiga att hitta rätt till. Provat ut många sadlar med sadelprovare - där det ändå blivit fel. Dels för att vissa hästar är extra besvärliga - men också för att sadlar kan ligga väldigt bra när hästen står stilla - men störa mycket när hästen rör sig. Tyvärr många sadelförsäljare/utprovare som bara mäter eller provar när hästen står stilla. Lika viktigt att den passar ryttaren också - och det är det ju ännu färre som tittar på… Lika när man behandlar hästens stelheter, snedheter och muskelbekymmer - har jag många gånger önskat att man samtidigt kunde få egen hjälp på samma gång, av samma person. Det är ju en samverkan, där man påverkar varandra åt båda håll.  Underbar känsla när man få till det :) Här är nog min allra "svåraste" - brant bog, överbyggd och extremt kort sadelläge. Rör sig mycket i ryggen, så väldigt stor skillnad hur sadeln ligger när hon rör sig. Den "perfekta" sadeln är alldeles för dyr - så jag varierar nu med två som båda är OK.