Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 868 ggr
Kjerulfia1
0

Godförmiddag 28 september 2015

Vad härligt att börja veckan med en semesterdag 😴 😴 🙂

Men jag tyckte att jag förtjänade detta efter ett par hektiska jobbveckor och helgen som var fylld av tävlingar där man inte bara var åskådare eller tävlande. 

Sedan TROR jag att jag råkade få en sådan där stolpe utmed vägen att blixtra när vi åkte hem från Börjes efter lagtävlingen igår. Attans otur.

Idag blir det en skogstur för Melody. Hon har en hel del överskottsenergi så först trav och galopp ute, sedan lite skogsklättring eftersom hon måste träna ryggmusklerna. 

Eftersom matte hade mycket förra veckan var den något av en liten vilovecka för den unga damen. Men nu är vi back in buisness igen.

[RC1393]
0

Fick sovmorgon i dag som spenderades ute med kaninbursmålning, trots att jag sov väldigt lite i natt p.g.a. fotografering av månförmörkelsen. 

I kväll blir det till att träna vidare med min sits, jag gör en stor insats just nu med att skjuta fram höften och få bort mitt svank på så vis. Efter att ha blivit riden på samma sätt hela sitt liv tycker Sparven att det känns jättekonstigt nu när jag får fram höften. 

#0 En sån där pinne hade kunnat ta oss också när vi körde hem från hopptävlingarna i Umeå i lördags, lyckligtvis har de inte fått upp dem än😈

Sassenach
0

Kväll! Märks att man inte har ridit ordentligt på länge, stel och öm efter ca 15 min i sadeln. Kan ju bero på att jag behöver justeras efter den ofrivilliga avsittningen två veckor sedan. Märks även på sitsen, ena höftleden verkar ha fått en omplacering och känns som om den nu är under rumpan istället för på sidan. #1 Brukar tänka att jag skall dra in naveln mot ryggraden, för att motverka svanken och arbeta mer med magmusklerna. Hoppas arbetet med din sits ger effekt. Natt!

GE
0

Var det någon som fick se blodmånen i natt? Häromkring var det alldeles för molnigt tyvärr. Vi såg den bara i början av natten, men då var en fortfarande vit. Sen fick vi alldeles för mycket att göra med alla "mångalna" människor, så det blev inte tid att gå upp på helikopterplattan och kolla heller :(

GE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här månen fotograferade jag alldeles nyss från balkongen. Tänk om det hade varit lika klart igårnatt (och jag hade varit ledig), då hade man fått fina bilder!

Fenella föddes under en orange/röd fullmåne den 2 juli 2007. Ingen blodsmåne dock, utan bara som den kan bli på väg ner. Tror det kallas "Harvest Moon" ..

Gränfolket tyckte hon skulle heta Röda Måna 🙂

God Natt 🌛

lil-sis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår baxade jag in X och åkte till UL för en dressyrlektion. Hon är fin som smör i höger varv och stretig och obekväm i vänster. Trots bettlöst. Troligen sitter det en mjölktand på tvären så den även trycker mot kinden på höger sida. Vi besöker tandis imorgon. Jobbade lite med galopp-halt-galopp och sidvärts med svag tvärning. Inga krav på halt direkt från galopp förstås men bebis-varianten. Om fel galopp hur halten så rida den galoppen, dvs förvänd. Så vi rider både förvänd och sluta emellanåt, haha! Det är inte så dumt som det låter, det handlar bara om att inte korrigera utan räta ut och göra det på den nivå vi är på idag. Hon är mjuk och har god balans och är följsam, kommer nog bli riktigt rolig på sikt. Synnerligen god arbetsmoral och bryr sig inte om att det är hingst i ridhuset som pratar, inte ens förra veckan då hon var brunstig. Hemma så har vi snart isolerat vinternatten i hagen som fylls på genom kran i huset 😎

[RC1393]
0

#2 Brukar ge mindre mage men inte mindre svank tyvärr! Fick bra tips från min instruktör men det är så inbetat fel så det är svårt i alla fall, men i sinom tid👍

Kjerulfia1
0

#1 Detta tips fick jag en gång: När du rider lätt. använd höfterna som om du ska   skjuta in en byrålåda. Funkade för mig :)

[RC1393]
0

#7 Inte heller lättridningen som är problemet, men tack för tipset. Grejen är att jag måste lägga ned mitt bäcken i framkant så att säga och på så vis få fram det, men det är svårt när man alltid suttit fel. Det är inga problem för någon annan än mig själv av att sitta så som jag gör nu, alla signaler går fram som de ska osv men om några år kommer min ländrygg att gå sönder om jag fortsätter på samma vis😞