Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 2423 ggr
GE
2

God Morgon 29 september

SvRF tog sitt förnuft tillfånga!

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2015/09/Gruppindelningenpaponnyforsvinner/

Inte för att det hjälper mig, men kanske går det att få någon lite äldre (17-18 år) ryttare intresserad åtminstone. Man kan alltid hoppas…

Solen skiner ☀️Det här blir en fin höstdag!

Kjerulfia1
0

Visst är det bra! 

Äntligen, och klubbarna vill då fortsätta arrangera ponnytävlingar.

starrhult
0

Ja, det är ju inte för tidigt att SvRF har en dialog värd namnet med dem det berör. Nu tycker jag att mätreglementet kunde diskuters, med årsmätningar på klinik för alla unghästar. De flesta tidigare ATG-klinikerna är ju numer privata - och nyttan av nu gällande regler kan verkligen diskuteras. För mig har det i alla fall inneburit att alla de pengar och tid det kostar inte är värt mödan för att komma till enstaka ponnyarrangemang/tävlingar med mina uppfödningar. För mig är det ca 10 mil enkel resa till närmaste klinik - så det är en heldagsupplevelse som kostar skjortan. Efter att dels ha varit med om mätningar som har varit hela 5-6 cm fel på ungponnyarrangemang/premiering, och härutöver varit med om att resultat av mätning på ett sådant arrangemang inte alls funnits noterats någon stans efter dagen - har jag tappat lusten till det också :(. Mätning får vänta till slutmätningen för mig.

Sassenach
0

Eftermiddag! Nu skall jag ta mig i kragen och fixa stallet, ställt fram tunnor på ridbanan för att öva på ett WE hinder med Kråkan ikväll. #0 Det var skönt att se som arrangör, det var dyrt redan innan med ponnytävlingar. #1 Jag har inte haft problemet med mätning efter Kråkans treårstest, han gick över höjden ganska tydligt och har alltid tävlats som häst. Varför måste det vara på en klinik nu för? Har förstått att det fuskas en del med mätningarna ändå. Ha en bra kväll.

liljegren
0

#3 har för mig att en vet ska närvara vid mätningen (??) Igår var det ryggvärk deluxe och idag satsar vi tydligen på redig huvudvärk. Ponnyerna får äpplen dagligen (bättre det än att de ruttnar i trädgården) så de springer fram till staketet så fort man visar sig. Midas har, likt Rebell, skiftat färg till mööööörktmörkt chokladbrun. La alla betäckningspapper på lådan igår också. Sista minuten, som alltid.

starrhult
0

Mätning endast på anvisade kliniker - tidigare ATG. En mätman och en veterinär ska vara med. Men det var samma krav tidigare när man kunde mäta hemma i stallet. Att några "fuskar" kommer att ske var än mätning äger rum - men vet inte om det spelar någon större roll i praktiken bland ungponny? Om det är mer noga på klinik vet jag inte heller - där har jag stått flera gånger i en lång kö med hingst som blir ganska stora i ett sånt läge, och "krymper" i gen när de är hemma. Sen är det ju rätt praktiskt med överhöjdare på flera sätt - inget krångel alls med slutmätning heller :). Men det kan ju spela roll - ex. har S Rebecca varit mätt till 141 (liten D) cm till dess hon såldes till sin nuvarande ägare. där hon mättes till klar kat. C. Det gör ju ganska stor skillnad om man tävlar i hoppning.

lil-sis
0

Jag älskar klinikmätningarna! Man betalar och åker dit. Inget samordnande av veterinär och mätman(män), underlaget är garanterat godkänt osv.

starrhult
1

#6 - ja, har man bara en ponny (som ryttare) är det säkert smidigt. Men som uppfödare är det inte alls lika roligt. I bästa fall kan man åka med två i taget. Men med de unga åker i alla fall jag inte ensam till okänd plats. Så två personer går åt. Det är så långt att åka att det tar en hel dag. Så en hemma hos de andra ponnyerna har också behövts. Så gott som alla i min närhet + jag, arbetar, så semesterdag krävs. Att ordna vet. + mätman hemma och mäta alla som behövdes för året var inte krångligt i närheten  och betydligt billigare. Så, problemet är nog ffa för uppfödare - men har också haft närboende med unghästar, som mätt samtidigt hos mig tidigare.

lil-sis
0

Men 10 mil tar väl inte hela dagen? ;)

starrhult
0

Det är ju relativt vad man menar med hela dagen, men för mig ungefär 2 tim enkel resa + tid för lastning och urlastning. På plats har det tagit som minst 1,5 timme - som mest 2,5 (och det vet jag inte innan). Har inte tagit mindre tid än 7 timmar någon gång, däremot längre med strul på olika sätt. Det finns inte en chans att göra utan semesterdag. Efter tre resor slutade jag åka mer. Men det är säkert inte lika krångligt för alla,  jag anser i alla fall att för unghästar innan slutmätning borde det vara valfritt vilket man vill göra. Några fördelar ser jag inte med att man ska behöva åka - möjligheten att mäta på klinik har ju också funnits förut och behöver inte tas bort. Man skulle också kunna underlätta genom att ha mätning på fler ställen, eftersom de flesta kliniker numera ändå är privata

GE
0

#9 Häruppe är vi nog ganska bortskämda! Lötsberga, Grillby 4,5 mil, Täby, 6 mil och Gävle 10 mil. Är det Örebro som är närmast för dig?

Vi var i Grillby i januari med F och R, och det gick väldigt smidigt. Det finns inte så många boxar på Lötsberga, men de släppte in en ny så fort en var klar. Vi hade turen att hamna i första grupp 09.00. Vi traskade runt utanför en stund, och stod sen ca 20 min och väntade i box. Åkte  från stallet 07. 30 och var hemma före 11.00 :)

Även om det skulle gå, tror jag att det skulle bli en dyr historia idag att ta hem vet och två mätmän.  Redan för 10 år sen kostade det väl runt 500:- med en av varje?

Jag tycker det är bra att mätningarna görs på klinik, men jag håller med om att det borde kunna ordnas på fler ställen. Det vore också önskvärt med ett samarbete mellan avel och sport. Man kunde tex mäta 4-åringarna vid kvalitets. Veterinären på plats kan då utnyttjas. Fast å andra sidan skulle det fördyra med två mätmän, och inte säkert det skulle bli så mycket närmare heller…

Sen tror jag att det blir mer precist om man mäter under samma förhållanden (underlaget menar jag då) hela tiden. De “ridskolemätningar” som sker efter dispens på hemmaplan ger jag inte så mycket för. Dessa ponnyer får bara tävla med ryttare med lektionsryttarlicens, och så länge de är ridskoleägda. Kanske är det inte så noga med dem? Om de sen säljs måste de klinikmätas innan tävling. Jag har sett flera fd ridskoleponnyer som fått byta kategori då. Både uppåt och neråt…

Romantica mättes som 6-åring till 148 cm hemma hos ägaren. Jag var därför lite orolig att hon skulle ha gått över (inte för att det spelar någon roll), men hon är nu slutmätt 146 cm. Jag tror inte hon har krympt, möjligen att muskelmassa kan göra lite skillnad. Mätmännen var inte helt eniga, så de mätte två gånger var och fick henne mellan 146,2 och 146,5, men det är ju en helt acceptabel diff ;)

Annat var det när min kompis fick sitt Connemarasto mätt till stor häst 147,5 cm, på den tid när ponnygränsen var 147,3. Det var riktigt ledsamt….

Ett alternativ kan vara att åka på Pay n' Jump/Ride/Cross med de yngre så länge. Något mätintyg behövs inte för att vara med, och ponnyn blir miljötränad och resvan, tills man vet om den ska ut och tävla på riktigt och måste ha mätintyg.

starrhult
0

Örebro är närmast, men det är så besvärlig väg, så det tar längre tid än Mantorp. Har aldrig funnits box att låna för mig. Här har det varit ungefär samma pris för vet och mätman som betalas på kliniken (aning dyrare) - och ingen klinikavgift. Nu är det inte något bekymmer när dom kan gå i hästklasser om man vill tävla. Men sista gången jag var på treårstest, när det samtidigt var så att man kunde mäta där - eftersom "hemmamätningar" tagits bort - fanns inte något mätresultat noterat, vare sig på protokoll eller hos klubben, så inget av dessa två ston gick  att stambokföra på detta arrangemang. Inte heller senare när vi har varit på riks, då det inte funnits möjlighet att mäta. Ja, jag kunde ha betalat 1200:- till för att göra "avelsmätning" hemma - men nej ingen lust. Klart jag kunde åkt till premiering också - men det hade blivit ännu dyrare. Så fyra ston har jag skippat att stambokföra (vilket så klart går ändå i avd. B om jag vill). En valack mättes på klinik som fyraåring till 149 cm - så någon vidare satsning på kvalitetstest eller tävling kostade jag inte på - sedan såldes han som överhöjdare till vuxen, som mätte honom till ponny. Rebecca var aldrig mätt hos mig - men att ordningen för mätning har haft (inte nu längre) betydelse för mig under åren med flera unghästar, är helt klart. Jag tror att oavsett var och hur mätning sker, kan måttet för många ponnyer variera uppåt och nedåt över tid - så att just ungponnyerna måste tas till klinik tycker jag är överambitiöst - pengarna kan användas bättre.. Och visst har underlaget betydelse - men som det mäts på en del premieringar och unghästtestplatser så måste vilket stall som helst vara bättre än det i alla fall.

RC71
0

Starrhult, det måste finnas fler ponnyfolk runt dej.. Gå ihop och se om ni inte kan få någon station närmare er att ansöka om att bli mätplats. Själv är jag väldigt bortskämd med fem minuter att åka..

starrhult
0

#12 - Har kontaktat SvRF ett flertal gånger och "dom ska titta över saken", finns ex klinik i Norrköping… Men det blev nog inte mer än titt - vi var då tre uppfödare av ponny som försökte påverka situationen. Men om kliniker nu själva kan ansöka så kan det ju underlätta - ska föra det vidare.

GE
0

#11 Var den 3-årstest som du var på avelsvärderingsgrundande? Det är ju förutsättningen för stambokföring på plats. I Sundsvall för några år sen hade inte arrangören anmält evenemanget till SH inom föreskriven tid. Det gjorde att SH inte skickade ut någon förfrågan om ev avelsvärdering till berörda rasföreningar, så trots avelsdiplom och gångartsutmärkelse (och mankhöjdsmått) blev det ingen stambokföring den gången…

Visst kan mätningar bli tokiga. Jag är glad att jag tog med Fenellas årsintyg till premieringen, eftersom mätmannen fick henne till 151 cm! Jag är också glad att jag hade lusläst reglementet, då han påstod att det var hans mått som gällde, inte mätintyget! Inte för att det har någon betydelse idag om stoet blir RC på mankhöjd inom standarden, eller RCB om hon är för stor eller liten. Avelsvärdet är lika stort, men jag som är lite gammalmodig av mig, ville hellre ha henne i RC. 

Att mäta 3-åringar är kanske inte så viktigt, men det kan vara värdefullt med ett godkänt mätintyg på tex en 4-åring som man vill sälja för tävling. Det är därför jag tycker det vore bra om det man kunde göra i samband med kvalitets. Då skulle detta mått vara giltigt i 2 år, och om ponnyn är minst 5 cm lägre än den övre kategorigränsen behöver den bara komma in för “slutmätning” som 8-åring.

starrhult
0

#11 - ja, det var avelsvärdegrundande - men stambokföring görs inte på plats - pappren ska skickas in till avelsföreningen. Så när jag inte kunde få mätresultatet, struntade jag i det eftersom båda mättes till D-ponnyer på platsen och dom utan mätresultat skulle hamna i avd B - och ja, vid den tiden var jag också lite gammalmodig.

GE
0

#11 Uttryckte mig kanske lite oklart där. Jag menade inte att stambokföringen (pappersbiten) gjordes på plats, utan bara själva värderingen, dvs grunden för stambokföringen. Det här stoet visades vid sommarpremiering några år senare, och stambokfördes därefter. 

Behövs inget mätintyg för B-stamboken? Det trodde jag, fast om jag tänker efter kanske det inte är nödvändigt? Jag vet dock ett sto som man fick lov att ta ut mätman till för RCB, men det var nog 4-5 år sen och kanske ändrat nu?

Dåligt av föreningen som arrangerade 3-årstesten att inte anteckna måtten, om den var anmäld som avelsvärderingsgrundande. Jag skulle nog ha gjort samma sak!

starrhult
0

#16 - Nej, om mätintyg krävs för avd. B, vet jag egentligen inte säkert. Det antog jag bara att det inte behövdes, eftersom mankhöjden inte spelar någon roll då.