god morgon 20/10
Vaknade med en annan typ av smärta i nacken imorse.. en vacker blå färg kring muskulaturen.. föredrar dock den typen av ömhet framför nackspärren ALLA gånger! Inget speciellt inplanerat med hästarna idag.. tror inte de är speciellt ledsna över det dock. jag ska väl försöka promenera en sväng med Lärkan.. vet inte om jag har selen här uppe eller i huddinge, annars kanske det vore något.
Mesta ponnyaktiviteten senaste tiden var i lördags när X provreds av två ev blivande fodervärdar. EV därför att jag inte bestämt mig och de har inte bestämt sig osv.
Är tänkt att jag ska tävla på lördag så jag bör väl iaf tömköra henne ett par pass i veckan.

Läst på facebook idag…
By sidelining BEC they inadvertently upped the percentage of grey Connemara's from 50% to 75%. The vast majority of bay mares covered with a double dilute perlino stallion will have a buckskin foal with h the occasional palomino and smokey black thrown in. The critical point here is that a GREY BEC must be avoided. I had one that colour it was covered in nasty black melanomas by the time it was three years old and had to be put down. Double cream ponies have long been misunderstood amongst Connemara breeders, in welsh breeding these cobs and ponies are a premium but in a breed where there is such a high percentage of grey ponies it must be understood that buckskin to buckskin matings have a 50% chance of a buckskin foal, 25% chance of a bay foal and 25% chance of a perlino foal BUT if buckskin and buckskin genetics are going to be put together, grey must not be present because a very light coated grey is at a much higher risk of developing malignant melanoma.
Den automatiska översättningen är helt hysterisk 😃
Genom att återigen förbigå bec de oavsiktligt höjde den procentandel av grå connemara är från 50 % till 75 %. Den stora majoriteten av bay ston täckt med ett dubbelt utspädda perlino hingst kommer att ha en bubblande föl med h enstaka palomino och smokey svart kastad i. Den kritiska punkten här är att en grå bec måste undvikas. Jag hade en som färg det var täckt i otäcka svart melanom när det var tre år gammal, och fick läggas ner. Vispgrädde hästar har länge varit missförstått bland connemara uppfödare, i walesiska avel dessa majskolvar, och hästar är en premie men i en ras där det finns en sådan hög procentandel av grå ponnyer det måste förstås att bubblande till buckskin parningar har en 50 % Risken för en bubblande föl, 25 % chans av en bay föl och 25 % chans av en perlino föl men om buckskin och buckskin genetik kommer att vara tillsammans, grey får inte vara närvarande för att en mycket ljus överdragna grey är På en mycket högre risk för att utveckla malignt melanom.

Bubblande föl, vispgrädde hästar och majskolv! Hahaha!

Ja, jag har alltid misstänkt en lite för hög andel majskolvar i Welsh-aveln…