Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
LĂ€st 917 ggr
GE
1

God Morgon 14 november

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller inte 😕Vart Ă€r vĂ€rlden pĂ„ vĂ€g?

liljegren
0

Ja.. usch. Det Àr svÄrt att förestÀlla sig hur en annan mÀnniska kan anse sig ha rÀtten att ta sÄ mÄnga mÀnniskors liv. HÀr hÀnder det inte mycket hÀstrelaterat idag.. alla ponnyerna mÄr bra, de stÄr mest och Àter hela dagarna dÄ de har fri tillgÄng pÄ grovfoder. Midas försöker leka med LÀrkan men sÄ fort Bellis ser det blir hon vansinnig. Han har det inte lÀtt med sina fruar.

Kjerulfia1
0

VĂ€rlden Ă€r inte en snĂ€ll plats att leva i. Har vĂ€l kanske aldrig varit, men periodvis har det ju varit vĂ€ldigt fint. Det Ă€r skrĂ€mmande dĂ„ det kommer nĂ€ra och med dagens teknik blir ju allt vĂ€ldigt nĂ€ra. 

Veckan har varit lite slö pĂ„ ponnyfronten pga vĂ€dret. Idag blev det tömkörning och hoppeponnyn knatade pĂ„ i riktigt fin form. Jag var riktigt nöjd. Banan har varit skitdĂ„lig i veckan pga allt regn, sĂ„ man fĂ„r passa pĂ„ nĂ€r den hinner torka upp. Vi tror att drĂ€neringen Ă€r slut och förhoppningsvis kommer den att Ă„tgĂ€rdas.

Coromant
0

LĂ€skigt med det som hĂ€nt Frankrike!  Vi har haft en fin trĂ€ningsdag, alla ponnysar  har jobbat pĂ„ bra.  Coromant och China har hoppat och Chalmer gjorde ett fint dressyrpass.  Imorgon blir det klubbtĂ€vling för Chalmer i hoppning. Vi har verkligen en super bana, Ă€ven vid riktiga skyfall finns inte en droppe vatten synlig. KvĂ€llsfodring och mys stĂ„r pĂ„ schemat ikvĂ€ll.

[RC1393]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det Ă€r fruktansvĂ€rt det som hĂ€nt! Inte roliga nyheter att börja dagen med😕

Dagens tÀvling förflöt jÀttefint, Àr sÄ stolt över vÄra tvÄ representanter som arrangerat i princip allt! (FrÄn US-styrelse dÄ). Jag och Sparven red bara sista klassen, 70-80 och nollade. TidsmÀssigt var vi lÄngsammast, men det var ett sÀkert kort eftersom vi p.g.a. nedpetade bommar (nÀstan alla pÄ sista hindret dessutom!) ÀndÄ blev 2:a, vi nollade alltsÄ.

Det var ordnat med ljusrosa rosetter till alla deltagare med texten "fuck cancer", en goodiebag med 700 g gott&blandat, ett rosa bandet-grimskaft, en prydnad, en rosa bandet-pin och klistermĂ€rken till ALLA deltagare. Jag vann förövrigt Ă€ven en kurs för C-trĂ€nare i ryttarlotteriet samt en rulle rosa sopsĂ€ckar i andrapris. SopsĂ€ckarna ville jag gĂ€rna ha, brukar alltid vara slut nĂ€r jag behöver byta sopsĂ€ck i stallet, men nu har jag extra piffiga ena!😍 Nu hoppas jag bara jag vinner en dressyrkurs i morgondagens lotteri ocksĂ„â€ŠđŸ˜Ž

Nu Ă„terstĂ„r att se om jag lyckats lĂ€ra mig bĂ„de LC:1an och LB:1an jag ska rida i morgon, har varit lite problem med det idag😉

starrhult
1

Ja, det Àr kalla vindar som blÄser i vÀrlden. Jag kan inte lÄta bli att Äter vara sÄ tacksam för mitt eget asylboende (min fristad och tillflyktsort) pÄ Starrhult.

HÀr Àr störande inslag sÄdant som brölande hjortar, skrikande tranor, bajsande svalor och stora hungriga flockar av hjort och rÄdjur sÄdant som stör lugnet. Stor tacksamhet!

I veckan fick jag frĂ„gan pĂ„ jobbet om travhĂ€star verkligen vill springa. DĂ„ svarade jag att jag tĂ€nker att det Ă€r bortom hĂ€stens förmĂ„ga att ha vilja eller motvilja i en sĂ„dan frĂ„ga. I dag skulle jag svara "ja, det vill dom". Det lilla sto som föddes hĂ€r för 2,5 Ă„r sedan kom tillbaka hit förra helgen som konvalescent - med en kĂ€kfraktur. En vecka har hon sĂ„ fĂ„ ta det lugnt och blivit Ă„terförd till lugnt hĂ€stliv med stor omsorg. SĂ€ker pĂ„ sitt sĂ€tt skönt - men - hon har helt uppenbart blivit allt mer rastlös och laddad under veckan som gĂ„tt. I gĂ„r morse nĂ€r hon slĂ€pptes ut, fullkomligt exploderade hon. Hoppade ( med usel teknik) genom staketet och for i vĂ€g. Det var inte lite - med svansen rakt upp hela tiden, tog hon först en svĂ€ng upp i skogen, sedan i full fart förbi stallet i vĂ€g till en ganska avlĂ€gsen vall, dĂ€r det gick i medeltempo runt ett par varv. DĂ„ hade jag hunnit i kapp och hon pustade tre sekunder, nĂ€r jag trodde att nu kan jag ta henne. Nej, dĂ„ ökade tempot och hon drog i vĂ€g till en Ă€nnu större trĂ€da, i nĂ€rheten av granngĂ„rden. DĂ€r drog hon runt i högsta tempo en bra stund - stora krondiken i vĂ€gen hindrade inte. Saktade av lite och hörde grannens ridtravare gnĂ€gga och for dit. Ett kort uppehĂ„ll, nĂ€r jag och grannen hann fram till henne, och trodde att hon nu var lĂ€tt att ta. Men nej - fortfarande med svansen i vĂ€dret hade hon upploppet kvar. Drog i vĂ€g efter vĂ€gen i högsta fart - och jag trodde att nu Ă€r hoppet ute. Ingen chans att se vart hon drog - sĂ„ jag tĂ€nkte att jag fĂ„r gĂ„ hem och ringa polisen. Det hon gjort var ett upplopp pĂ„ ca 600 meter, efter grusvĂ€gen - sĂ„ nĂ€r jag kom hem stod hon lugnt i stallet och blĂ„ste, som om inget sĂ€rskilt hĂ€nt. Att hon inte hade en enda synlig skada var ett mirakel. SĂ„ ja - travare VILL springa! Hon var i full trĂ€ning nĂ€r hon blev skadad, hade bĂ„de kvalat och startat en gĂ„ng i höst

lil-sis
0

Jag tycker hÀstar ofta Àr ganska tydliga med vad de och inte vill. Har varit lite vila hÀr, jag Àr under isen. Imorgon dressyrlektion sÄ ponny blev rastad i lina idag. Sprang fint.

[RC1393]
0

Dagens tĂ€vling slutade med en andraplats i LC:1an och förstaplats i LB:1an. Inte supernöjd med ritterna och vi har mycket kvar att göra i galoppen. ÖvergĂ„ngar fungerade knackigt idag, men överlag Ă€r jag jĂ€ttenöjd med helgen och min fina ponny!❀ Plus i kanten Ă€r att snön Ă€ntligen börjat falla, hĂ€rligt!

GE
0

#7 Grattis! Bra jobbat!

Usch, snöelĂ€nde redan! BehĂ„ll den gĂ€rna dĂ€ruppe 😉

[RC1393]
0

#8 Tack! 

Mer över till oss dĂ„!😃