Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1772 ggr
GE
3

God Morgon 4 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Regnig morgon i Uppsala. Helgjobb fredag-söndag natt väntar…

Dagens tips: Vid fotografering av hästar med leriga ben, beskär bara!

Dagens fråga: Skimmelanlag?

lil-sis
0

Shoppat foder till ponnyerna. De betar fortfarande (och har halm i ligghallen) men behöver ju en hel del proteiner förutom mineraler. Nästan 20kg potatisprotein petar de i sig på en månad (tillsammans).

liljegren
0

Och vid lerigt huvud…? ;) haha Vi är på väg ut på kryssning, känns som om vi vill hinna med en sista grej på egen hand.. vädret känns ju sådär.. tur att man inte är sjösjuk!

GE
0

Vad ska du ut på sjön i blåsten och göra?!

liljegren
0

Vi hade redan bokat.. fick i bröllopspresent. Då kanske folk tar det lite lugnt i baren istället ;)

GE
0

Själv ställer jag in cykelturen till jobbet ikväll!

Kjerulfia1
0

#0 Att skimla eller icke skimla, det är frågan…. 邏 #2 Hoppas ni får en bra tur i blåsten. Melody får lite vila ett par dagar. Är inte alls taggad att rida just nu, mörkt och hårt ute plus att det blåser som sjutton. Hoppas banan har tinat till nästa vecka och att vattnet har sjunkit undan… Sedan får det gärna bli vinter på riktigt!

GE
0

#6 Ja, det är första frågan. Andra frågan är avblekbar eller senskimmel? Om man ska utgå från gå att senskimmelanlaget är ett 3:e anlag på G-lokus, måste han  vara antingen eller. Ett icke-skimmelanlag har han från modern (gulbrun), men det räcker inte, då även senskimmelanlaget tycks vara dominant över icke-skimmel.

Fadern är avblekbar skimmel och har senskimmelanlag, bevisat genom avkomma. Han är född med stora vita ringar runt ögonen, därmed misstänkt homozygot. 

Så om pappa är 'GGs' och mamma 'gg' blir avkomman alltid 'Gg eller Gsg', dvs skimmel eller senskimmel. Frågor på de? ;)

Att köra en skimmeltest skulle antagligen säga att han är 'Gg', precis som andra senskimlar som testats, men frågan kvarstår ändå. Skimmel eller senskimmel?

Känns som bortkastade pengar på nåt vis. Någon slags skimmel uppenbarligen, men var sitter anlaget? Jag tror personligen benhårt att det sitter på samma ställe, och att markören inte kan skilja på dem. Annrs måste det sitta någon annanstans och blockera skimlingen. Då kan man undra varför det med få undantag bara är "Sparrowlinjen" som det visar sig på? Varför inte på helt obesläktade skimlar?

De här frågorna har jag ställt till genetiker, både i Sverige och utomlands, men hittills har jag inte fått några svar. Antagligen är de för amatörmässiga för att de ska orka bry sig. Jag har också frågat vad det är för genetisk skillnad på en häst 'GG' vars samtliga avkommor är helt avblekta vid ungefär 12-15 års ålder, och en häst 'GG' vars avkommor till ca 50% ser ut som mögelostar vid samma ålder.

Nån skillnad måste det ju vara?

lil-sis
0

#7 Har du pratat med de på Husdjursgenetiska som forskar på skimmelanlaget?

GE
0

#8 Har mailat x flera men aldrig fått svar. Har också försökt att vidarebefordra frågor via andra, men inte det heller har lyckats :(

lil-sis
0

#9 Vad tråkigt! Jag fick svar tidigare i år, Neffi var ju med i studien och de tog även hennes födelsemärken