Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1898 ggr
Madelen Jonsson
1

Presentation!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar kanske dra ihop sig för en presentation, då jag mest  "hängt" i forumet ett tag. 😎

Jag är en hästtjej sedan barnsben uppvuxen på en gård med halvblodsuppfödning  med ett hjärta som redan tidigt började klappa för vår underbara Connemara ponny.  Allt tack vara Margareta Dahlbom som under mina tidiga tonår såg till att jag skulle få möjligheten att få lära känna hennes Connemaror. Jag började som 12 åring rida in Stockmossen ponnyer och en del russ hon hade. 

Jag hängde med på Utställningar, betäckningar och allt däremellan.  Jag  tvättade, flätade ponnyer, uppfostrade föl och red ston. Jag ÄLSKADE dessa ponnyer och Margareta.  På den vägen är det, på något vis har har alltid dessa underbara ponnyer  korsat min väg. 

Min allra första egna ponny var en Connemara. Det var en bråkig treåring som hette Stockmossens Bona e.Möllans Castro. Hon hade gått på lösdrift hela sitt liv och var en mycket bestämd dam och var inte alls så sugen på att bli lika hanterad som jag ville. Efter mycket om och men så bestämde  Margareta och Katarina att jag skulle få henne. Till min stora LYCKA!! Jag red in henne, kämpade och slet med henne för att sedan sälja en underbar ponny   för 25 000 kronor. Det var så mycket pengar för mig  och året var 95. Det var början till mitt hästägande. 

Nu bor jag min sambo våra åtta barn (mellan 18-7 år) på en gård vi hyr utanför Örsundsbro. Den Connemaran som nu står hemma i mitt stall är Lotta Sjöbergs Långarnö Decibel. Det stoet, har stulit mitt hjärta totalt!  Hon har nu bott hos mig i ett år precis och är nu dräktig med Castle Verdi.  Hon råkade gå tom förra året och vi sökte efter en Connemara till familjen, därför var det väldigt passande. Hon var inriden men inte utbildad.   Nu ett år senare har vi kommit en bra bit på väg  😍

Ja, det var en liten kort beskrivning om vem jag är som hänger här 🙂

/ Madde

liljegren
1

Oj vad världen är liten! Jag misstänker att hon som köpte bona av dig var en tjej jag pratade med inne på SIHS. Bona stod senare på ett stuteri inte allt för långt från mig. Vart hon är idag vet jag dock inte, men lite lustigt hur liten världen kan vara ;) Kul att du ville presentera dig och välkommen hit!

Madelen Jonsson
0

Vad roligt! Vilket stuteri stod Bona på då?

liljegren
0

Edens stuteri, utanför Hallstavik

GE
1

Hej och välkommen hit! Så spännande med ett föl nästa år 🙂

Bona tävlade i slutet av 1990-talet - början av 2000 talet, såldes sen som avelssto till Edens Stuteri. Hon fick 3 föl där: Edens Kayenne f-04 e Grange Flynn Sparrow, Edens Lotus f-06 e Janus och Edens Molly f-08 e Frederiksminde Hazy Chance. Vart hon tog vägen sen vet jag tyvärr inte heller…

Lotus finns i Skåne och fick 40p på premiering i år. Molly finns nånstans i Småland och tävlar lättare klasser i hoppning. Kayenne förolyckades tragiskt i transporten på väg till 3-årspremieringen. Ett givet diplomsto med gång utöver det vanliga.

Bild: Stockmossens Bona och Edens Kayenne

GE
0

Bona på dressyrbanan

GE
1

Känner du igen dig? 🙂

Kjerulfia1
0

#0 Välkommen!

Märit
0

Trevlig läsning!

Madelen Jonsson
1

Men oj vad roligt! 😂 Jag, har väldigt få bilder från den tiden, så det där var väldigt roligt att få se!  ååå Vad kul att se Bona och hennes avkommor ❤️ Näe, jag kände inte igen mig faktiskt, var tvungen att kolla ett par gånger 😉

GE
0

#9 men…det ÄR väl du?

Madelen Jonsson
0

#10 Japp , det ÄR jag :)

monsterpony
0

Hej! Kul att du har hittat hit!