Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 935 ggr
starrhult
0

God morgon 9 mars

Strålande vackert väder i dag. Snön som kom här om dagen har dock slaskat - och frusit igen, så det är både halt och knöligt på marken. Hästarna visar lite vårkänslor så fort vädret är hyggligt. Bingo och Electra, som nu gått tillsammans nästan hela vintern, är lite roliga. Ganska lika humör och temperament gör att dom kommer väldigt bra överens. Livliga, kvicka, envisa och rätt så ego är dom båda. Bingo är ju självklart självutnämnd herre på täppan - så så länge det finns så mycket som ett höstrå i hagen gäller säkerhetsavständ 3 meter för Electra. Samma gäller när jag kommer in i hagen (Bingo skall vara med mig), eller när de ska gå in, Annars klias och putsas det hela tiden. Electra är kvick som en iller och kan leka, busa och bralla, med full koll på gällande säkerhetsavstånd - så några skador eller tillbud har aldrig skett. Lite komiskt när de båda sjövilda racar för att komma in - aldrig att Electra ens försöker springa förbi - eller vara närmare än sina tillåtna tre meter… Nu till en lång arbetsdag :)

GE
0

Än så länge mulet och nollgradigt här, men småfåglarna kvittrar på ändå. Härligt :) En ledig dag med angenäm agenda för min del. Mockning och lunchmatning, sen kan  jag göra vad jag vill på eftermiddagen….

Electra, är det Roeson-bebisen?

RC927
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På väg i morse till en katt jag vaktar! Sol och fågelsång😊 I dag ska jag lunchfodra och sedan rida Pemberley!

[RC1393]
0

Sitter och återhämtar mig från en tuff morgon. Syrran ringer och säger att hon kört fast med skotern (kallas på skoj pansarvagnen här hemma, den väger ca 350 kg). Bara att håva i sig lite frukost, leta rätt på en spade och gå de ca 2-3 km hon hunnit dra iväg. Väl där står skotern i en djup grop och det var bara att börja försöka släpa skoterns bakparti upp på leden igen så man skulle få något grepp. Efter många om och men lyckades vi dra skotern ca 45 grader från var den ursprungligen stått så att den fick fast led under mattan, då var det bara att backa lös. Tog ca 1 timme och var väldigt svettigt. Syrran hade ringt mig när jag var på väg också och bara hulkat i luren, helt förstörd var hon. Hon trodde aldrig vi skulle få loss skotern och allt var bara nattsvart för henne, stackaren❤️

När hästarna ätit upp lunchen ska jag ta och masa mig ut och få något gjort, Sparven har stått både igår och i måndags.

lil-sis
1

Igår red jag glad ponny. Idag vila.

starrhult
1

#1 - Ja det är ett Roeson barn (mamma Lindens Enya e. Öxenholm Bobby u. Ashfield Fancy). Hon är kvick både i huvudet och kroppen. Hon har ju fram till i vinter gått i "fruntimmergänget", varit lite skeptisk till att låta henne gå med Bingo, pga hennes bestämda åsikter :). Men - hon har verkligen livats upp med Bingo i stället. Tror att hon är lite "grabbig" till sin läggning faktiskt - trivs med utmaningar. Kan ha varit att hon blivit lite för lite utmanad i tantligan, i ridningen har hon också blivit nöjdare på köpet. Jag har flera gånger tänkt att jag skulle fota eller filma deras intag från hagen - det är underhållande varje gång. Men - de gånger jag har kameran till hands hinner jag inte ens med att få dom i bild. Det händer dock att Bingo (troligtvis med avsikt) går oerhört långsamt hemåt - med Electra hoppande som en galning bakefter på tre meters avstånd.

GE
0

#5 Pappas dotter! Gott självförtroende, smart och vet när man ska passa sig :)

Roeson var ju lite av en alfahanne när han var hingst. Numera är han en godmodig valack, men omdömet "snäll och trygg" som han en gång fick på premieringen, har han nog glömt bort vid det här laget. Snäll är han förvisso, men ganska livlig ;)

starrhult
0

#6 - Electra är gudasnäll mot människor människor som tur är.

GE
0

#6 Ja, det är Roeson också. Snällheten själv! Även tolerant mot olydiga Kelpies som svassar runt benen på honom. Snäll också för vem som helst att rida i skritt och trav, men blir lite taggad i galopp över gärden, och på hoppbanan. Då kan det komma brallar. Fast ärligen har det mest med ryttarens balans att göra. Det händer aldrig med lite mer rutinerade ryttare i sadeln.

Ingen som behöver en fin foderponny? Perfekt mor/dotterhäst…