Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 805 ggr
GE
0

God förmiddag 22 mars

Snön faller och vi med den (Ulf Lundell)! Så känns det iallafall. Till råga på eländet vill inte bilen starta, så det blir en ofrivillig ledighet från stallet.  Min bilmek Matte kommer på sin lunch och kollar, och jag passar på att gå till frissan :)

Ha en bra dag!

Kjerulfia1
0

Nyss hemkommen från hälsocheck av ponnyn. Hon har ju haft väldiga åsikter när jag ridit på sistone och alltid haft svårt att spänna av vid ridning på banan framför allt. 

Så nu har Melody testat den nya rörelsestörningsapparaten på Ultuna och blivit filmad med en massa små grå bollar fasttejpade på kroppen. Sedan checkade vi äggstockarna. Allt var tipp, topp. Symmetrisk och fin, inte en antydan till rörelsestörning och reproduktionspparaten var som den skulle (dags att skicka in papprena för stambokföring kanske? ). 

Då kanske det bara är så att ponnyn har ett jäkla humör ibland helt enkelt. 

Ska testa munkpeppar också tänkte jag. Ville inte göra det innan jag var inne idag. Är det någon här som har erfarenhet av det? 

Och det blir till att kolla sadeln igen, hon har ju breddat sig och fått en del nya muskler sedan i höstas.

RC71
1

Kall och fuktig jobbardag i dag. Inte kul med blötsnö och duggregn på halvt avfällda ponnyer. #1 Hon vill nog ha en bäbis ;)

Kjerulfia1
1

#2 Opera-bäbisar får vänta ett tag. Nu vill jag ut och rida utan att vara beredd på rodeo  :)

GE
0

#1. Så skönt :) Då är det väl sadeln som inte är bekväm för henne + att brunsten gör henne känsligare och mer benägen att protestera. Eller så är det helt enkelt ungponnnytrams. Låt henne leka sig fram om hon blir så igen, kräv inget just då.

Fenella fick Munkpeppar på våren när hon var 5 år. Jag tyckte inte att det gjorde nån skillnad, men å andra sidan tränades hon inte (reds inte ens på volt) de första dagarna i brunsten, bara för slippa hennes protester. I skogen var hon glad, pigg och arbetsvillig, men det var hon även när hon inte fick det längre. Kunde dock inte prova till någon tävling, eftersom Munkpeppar har 48h karens…

starrhult
1

#1 Jag har också provat munkpeppar utan att märka någon skillnad, men det kanske är individuellt? Skönt att det inte är något "fel" i alla fall. Men jag har alltid haft lite svårare att komma överens med ston - tycker att dom är mer krävande att ha att göra med. Såg denna för en tid sedan (men har sett i annan variant också) - det här stämmer i alla fall bra med hur jag upplever saken…

Säg till en valack
Fråga en hingst
Skicka in en skriftlig ansökan i 3 exemplar till ett sto

GE
0

#5 Ligger mycket i det 🙂