Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1054 ggr
GE
2

God Morgon 2 april

Jag tjatar väl på med morgontrådarna tills vidare, trots dålig respons ;)

Lite resultat från Baltic Cup är väl kul iallafall? Det blev ju lite framgångar för Connemarans del igår. Det tycker jag är värt att tjata om :)

Lilla rundan (LA) kat D vanns av Lindens Myrna och på 9:e plats Bjennesby Adele. På 6:e plats en norskägd Connemara, Aisling´s Boy (f-09 e KIngstown Chucky - New Beginning).

Stora rundan (MSVB) kat C: Mairtin Og på 9:e plats, och i kat D kom Snowy Dawn 5:a. En danskägd Connemara, Doon Laddie (f-04 e Silver Shadow - Island Lad) knep 2:a platsen. Stort grattis till de duktiga Connemaraekipagen!

GE
2

Fortsatta framgångar idag. Lilla rundan (LA+) kat D vanns av Morepark Merwyn (f-03 e Ballinavilla Prince - Emoe Berti), före danskägda Niles Boy (f-07 e Gwennic de Goariva - Vales Blue Haze). På en hedrande 10:e resp 12:e plats Kotte Pil och Lindens Myrna. Precis utanför placering Bjennesby Adele…

lil-sis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var ponny harmonisk på stallgången efter att ha varit rejält övertäckad hela dagen = hon behöver nog det. Sedan var hon pigg och galen att rida. Jättefina öppnor i skritt men sedan blev det kortslutning och hon började skygga både framifrån och bakifrån så jag klev av och bytte till däckel och töm istället och nyttjade all energi till sidvärts i lågt tempo. Ser okej ut även när höger bak ska bära så hon bör vara ok i övre delen av benet men jag tycker hon är galligare än före arbete och det känns inte så bra i magen. Är oftast kall innan iaf. Återbesök 14/4.

liljegren
0

Igår tog jag tag i det här med smågrabbarna igen.. det har inte varit läge den senaste tiden.. Passade även på att mäta dem. Hur mycket kan en ponny egentligen växa på ett par månader!? Viss felmarginal förstår jag då jag inte har en mätkäpp.. men ändå! Och vem kan tänka sig att decennier av avelsarbete inleddes med en ettårig valack! ;)

RC927
0

Långtur på Mallan(26 år) i nästan två tim med 20 år yngre connemarakompis! Börjar lite segt för Mallans del men sen…. När galoppbackarna kommer! Matte, nu drar vi! är meddelandet jag får och sen går det undan! Roligt!

Akerberg
0

Hemma efter att ha ridit som träningsobjekt på c-tränarkurs i we. Har själv inte tränat på länge så de fick lite att jobba med… Imorgon ska vi dit igen o låta fler blivande tränare träna på att träna på oss B-)

GE
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stora rundan (MSVB+) kat D vanns av den danska ponnyn Grantorino. Jag tror det var han som vann det danska inomhusmästerskpet för en tid sen. Det är en irländsk korsning e ISH-hingst, men modern är Connemara. Kildlawn Beauty heter hon e Milford Siskin - Maam Hill. På andraplats Connemaran Doon Laddie, även han dansk. Trea svenske Castlecomer Man. En ponny som sägs vara rasren, men som är registrerad som okänd i ISH.  Så det gills ju inte, men nog skulle han mycket väl kunna vara Connemara?

GE
2

I dagens lilla runda (LA) kat D placerade sig Corbally Prince som 3:a. Kotte Pil kom på 10:e plats, Morepark Mervyn på 11:e och Aisling's Boy (Norge) på 14:e.

Stora rundan (MSV A) vanns återigen av Grantorino. Tvåa ponnyn på bilden ovan, Castlecomer Man, och trea korsningen Prince of Ladytown (Prince of Thieves).

Så var Baltic Cup slut för den här gången.

GE
2

Sen tycker jag det är minst lika viktigt att lyfta fram Connemarorna i de mindre sammanhangen. Det var tävlingar i Enköping idag, men pga nattjobbet kunde jag inte åka. Fick dock rapport från en som var där, att ungponnyerna i avd B var fina.

Så här kommer ett litet lyft ;) Castle Verdi RC 118 (f-09) nollade i LC, likaså Carnawen Roisin (f-10) som även gick felfritt i LB.  I kat C LB fick Glenlo Gale (f-11) ett nedslag, och det fick också Bastubackens Norah (f-10) i kat D.

Grattis och bra jobbat!

RC71
0

#8 Tack 😊 Men tror rapporten från Enköping hamnat på fel dag ;)

GE
0

Ja, fast det var medvetet ;) Jag skrev ju om hela Baltic-meetinget i den här tråden, och ville bara som motvikt skriva lite snabbt om någon mindre tävling också. 

Plus att jag tänkte att du själv skulle skriva något om Verdi på rätt datum :)

RC71
0

#10 Aha :) Ska försöka bli duktigare på att skriva här..