god dag 15/4
Idag är en liten speciell dag. Från och med idag äger jag en valack! :O Lillastorafina Midas är nu en hen! ;)

Idag blev det en skogstur för att sedan öva på trav på vallarna. Ponnyn vill ju hemskt gärna galoppera istället, men vi fick till en riktigt bra trav emellanåt.

Jag skulle inte klara mig utan min valack. Han är både bruksponny och sällskapsherre till unghingstar innan de kastreras.
Som en New Forestuppfödare en gång sa: "Det är roligare att sälja snygga valacker än kasserade hingstar."

#3 En valack är alltid bra att ha ;)
Kloka ord från en NF-uppfödare, och som sagt antagligen mycket lättare att sälja. Se bara på den fina senskimmelhingsten uppe i norr. Han är dessutom "godkänd", avelsvärderad GII. Meriterad tom FEI, och okomplicerad i all hantering. Borde vara en dröm för en satsande dressyrfamilj, men han stod till salu förra året utan att bli såld. Kanske var han för dyr, men jag tipsade flera som letade D-ponny, och de sa NEJ, absolut inte en hingst! Priset sa de inget om…

#4 Den hingsten är numera valack.

Jag anade nästan det när han inte fanns på hingstlistan, men han var iallafall hingst när han stod till salu 2014 och början av 2015 Då bör han åtminstone inte bli svårsåld om de en dag bestämmer sig för att sälja ;)

#6 Nej precis. Han kastrerades nyligen.

#5 Trist för han var fin, plus att han presterade på dressyrbanan, men inte helt oväntat kanske.

Åh, den där bilden på honom och Athena är så himla fin! :) Jo, jag har ju dessutom en eventuell köpare. Då blir han ju valack förr eller senare. Bättre att göra det nu, innan alla flugor vaknat till liv!
Tänk att jag vet inte vilken hingst i norr som nu blivit valack som ni pratar om?
#10 Skulle gissa på Golden Garlic.
Den tanken slog också mig, men har han börjat bli skimmel? Var finns han?

Han började skimla ganska tidigt. Innan 10 år syntes det iallafall. Anlaget kommer från mamman som är e Hagens O´Chief. Hans helsyster Ginger har samma färg.
Jag vet inte riktigt var Golden Garlic finns, men de tävlar för Bodens RK
Är vän och stallkompis till Gingers och Garlics uppfödare. Vi tog föl samtidigt efter Juno Rory 2000. Är det nån som vet något om Ginger? Synd att Garlic blivit valack,men det är förståeligt. I vårt stall finns också hans son,Midnight Eye, en rejäl överhöjdare och jättetrevlig.

#16 Spännande! Kanske något för min "collection" av senskimlar? Chansen att han är det torde vara ganska stor, eftersom båda föräldrarna är senskimlar!
Är han senskimmel? Har du några bilder av honom?
Vet tyvärr inget om Ginger…
Har tyvärr dåligt med bilder😞 Skickat en på mail! Kan inte så mycket om senskimlar men han blir skimmel långsamt i alla fall. Fotar sen när jag är i stallet. Flugskimlar, räknas de som avblekbara?

#18 Ser onekligen ut som senskimmel på bläsen, Är däret ok om jag lägger upp bilden? Kul att jämföra honom som 7-åring med nytagen bild.
Flugor är ofta ett tecken på att skimmeln är heterozygot, dvs att den har ett skimmelanlag (en skimmelförälder). Kan förstås ha två skimmelföräldrar också, men bara en av dem har då nedärvt anlaget. Flugskimmeln räknas som avblekbar.
Visst får du lägga upp bilderna om du vill! Vi ägde Ticket to Ride, e. Janus u.Ballad Safir; två skimmelföräldrar, Han är flugskimmel. Såg en bild på honom i höstas; fler o mörkare "flugor" på halsen. Vår Pemberley har små bruna fläckar på ganascherna, kanske lite flugskimligt! Brun mamma o skimmelpappa. Pemberley skimlar betydligt långsammare än hagkompisen Rising Sun som är lite yngre och med två skimmelföräldrar. R.S. är nästan vit och Pemberley apelkastad grå.

I allmänhet skimlar de med ett skimmelanlag långsammare än de med två. Vad som orsakar den extremt långsamma senskimlingen är inte klarlagt. Det man vet idag att skimmelanlaget beror på att en gen är duplicerad, men den kan finnas i fler än två kopior och det verkar vara kopplat till senskimlingen.
Ingen tvekan om att Midnight Eye (7 resp 12 år) är det iallafall :)
Tack för bilderna!