God kväll 31 maj
Nu är det sommar, på riktigt! Middag på balkongen och klockan är nästan 9 på kvällen. Fåglarna kvittrar och livet känns bra. Idag var det dags för hoppträning. Det gick bra, även om vi fick soppatorsk vid galoppbommarna på volt i vänster varv. Vänster är Melodys svåra varv iofs, men det kändes mer som att hjärncellerna inte kommunicerade. När vi väl var förbi den perioden så så funkade det bra. Hon hoppade på som hon aldrig gjort något annat. Idag höll vi oss på bekväma 60 cm.
Lite kaosartat igår. Var ju på ungponnytävling. Piloten ringde och frågade flera gånger om vi verkligen fick vara med. 5 minuter innan start meddelar man att de inte får vara med men får rida och få muntlig kritik men that's it. Det är ju tur att vi alla inblandade är vuxna och kan skaka av oss sådant och göra det vi ska ändå. Och se det positiva. Nu red de på drygt 62% så det hade ju inte räckt till kval ändå. Men bättre än lördagens 46.79% iaf. Och trevliga och positiva kommentarer från tränare och domare. Ponny lite matt i värmen men duktig ändå :-)
Varför fick de inte tävla?
#3 Överårig ryttare men TDB sade inte ifrån och förr fick man ju rida de utom tävlan (men med resultatet på papper.) Frågade som sagt upprepade gånger innan vi åkte dit (ren ungponnytävling och final och kval får ridas av överårig ryttare men då är man uppenbarligen hänvisad till att rida bara vanlig LB bland stora hästar).

Märkligt! Fick du inget protokoll med dig hem heller?
Om inte det skett någon ändring får ponny högst 6 år startas av överåriga ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. De startar utom tävlan och sist i resp kategori. Om det är klasser för ungponnyer el vanliga klasser ska inte spela någon roll.
Jag har sett flera resultat under våren där seniorer har tävlat på ponnytävling. Dessa har sen redovisats som avd B. I dressyren finns ju inte avd B, men det är förmodligen bara ett sätt att skilja åldrarna, för en korrekt resultatredovisning.
Så här ser det ut i resultatlistan från Vikbolandet i april tex
https://tdb.ridsport.se/meetings/34142
Det ser likadant ut i equipe
http://online.equipe.com/sv/competitions/15688
Så om inte regeln gäller längre, har den här klubben isåntfall frångått TR utan att ange det i propositionen.
Tittar man på "din" tävling i equipe ser det ut som att X är struken (när klubbloggan är borta från deltagarförteckningen är hästen struken). Hon finns inte med varken i start/resultatlistan, och så får det inte heller vara! Arrangörer är skyldiga att redovisa resultat på samtliga startande till SvRF!
Du får kika i TDB om några dagar. Resultaten är inskickade och under granskning, men ej publicerade än. Fast det är nog tveksamt, de är väl baserade på equipe?
Nu spelar det kanske ingen roll den här gången, eftersom poängen var under kvalgränsen, men om det inte hade varit så? Då hade hon ju fått ett "icke existerande" resultat inskrivet på kvalkortet…
Jag tror faktiskt att det kan vara så att arrangören inte har koll. Stockholms Ponnyklubb består väl i mångt och mycket av "Rånäsfolket", och i deras värld finns det nog bara ett Ungponnychampionat (SvRF), och där får inga överåriga vara med och kvala. Det är till och med 20 år som gäller. Att SPAF har ett där överåriga får vara med, kanske de inte ens känner till?
Jag tycker du ska ta och kolla upp det här med SvRF. De är dock experter på att slingra sig och svara på annat, så man måste vara övertydlig med sina frågor.
Förra året tex fick de födda -95 generell dispens för att tävla ponny bland stora hästar. Året innan hade de ju gjort det, men i den nya gruppindelningen blev de plötsligt ponnyryttare igen. Därför fick de alternera mellan ponny/stor häst. När jag frågade varför det inte stod något om denna generella dispens i TR, som uppenbarligen klubbarna inte kände till, fick jag till svar: 'Allt kan inte stå i TR' !
#5 Nix, inget protokoll. Har film på den muntliga kritiken med poängen. Och ja i princip bara Rånäsfolk.

Det som stod i föregående TR finns inte kvar längre. Jag hittar iallafall inget. Kan dock inte hitta i någon av de "ändringar i TR" som gjort sen 2012 att regeln tagits bort heller. Har slängt iväg ett mail till SvRF…
Så här stod det förut:
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta utom tävlan och sist i resp kategori

Ja, jag fick ungefär samma svar.
Start utom tävlan finns inte och är inte tillåtet. Avdelning B finns inte i dressyr och start med överåriga ryttare i ponnyklasser är inte tillåtet. Det reglemente som styr är TR II 2015, som gäller under 2015 till 2016. TR fastställs av Tävlingssektionen inför varje ny upplaga. De gäller i och med att aktuellt TR börjar gälla. Skrivningar i tidigare TR gäller inte.
Jag svarade att jag mycket väl förstod att skrivningar i tidigare TR inte gäller, och att det jag undrade över VAR någonstans man kan läsa att det inte längre är tillåtet? Tillade att jag även kände att avd B inte finns i dressyr, men att resultat på överåriga i avd B ändå finns redovisade i TDB. Då kom detta svar:
Utom tävlan finns inte i TR, inte heller avdelning B. Alltså finns det inte. Det var inte rätt att lägga dem i en egen avdelning. De skulle inte ha fått starta.
Jag upprepade frågan VAR man kan läsa att regeln tagits bort? Hur kommer det sig att den har gått från existerande till icke exsisterande utan att det uppmärksammats som ändring till nästa TR? Enligt principen det som har funnits borde rimligtvis ändras till att det inte längre finns? Passade också på att fråga vad som var motivet till att regeln togs bort. Så här svarade han:
Jag har tyvärr inga bättre svar. Tyvärr har jag ingen inblick i exakt hur TR-ändringarna offentliggjordes inför 2015 och har heller ingen historik i hur resonemangen gick när TR II fastställdes inför 2015.
Har man ens haft det här uppe till diskussion, eller tagit något beslut? Regeln kanske bara ramlade bort av misstag, i det kaos och den förvirring som blev när de införde gruppindelningarna? Man kan ju faktiskt undra varför ändringen inte finns med, när de fick med såna här saker som att "han" utgår och ersätts i fortsättningen med "ryttare"! Är det viktigare att få med som TR-ändring än att överåriga inte längre får rida ungponny utom tävlan i ponnyklass?
Fast man får väl var glad åt att inte "han" blev "hen"….
Jag har också frågat flera gånger nu… Får se om det kommer något förtydligande. Det fanns även hos Norrköping 15/5. https://tdb.ridsport.se/sections/825567

Men vad konstigt :/

Visst är det lite konstigt? Jag tror faktiskt att det bara har ramlat bort. Jag har ju läst tävlingsgruppens diskussioner (de fanns på nätet) om gruppindelningarna och andra förändringar i samband med det, och har inget som helst minne av det överhuvud taget nämndes nåt om överåriga på ponnydressyr. Det borde ha funnits med i de ändringar inför 2015 som finns på SvRF hemsida. Nu kan man väl säga att det var mest hoppfolk i den gruppen, som förmodligen fullständigt struntade i om överåriga får rida ungponnyer i ponnyklasser eller inte….
Självklart finns alla beslut på ett protokoll, men det är väl lättare att skylla på att man inte har inblick eller historiken…
En sak som jag undrar över är om det här är allmän kännedom? Flera arrangörer känner uppenbarligen inte till det, men överåriga ryttare i allmänhet? Eller är det så att man läser TR och konstaterar att regeln inte finns med och accepterar det? Utan att ifrågasätta när och varför den togs bort?
Jag har frågat varför det går bra i en del distrikt och inte andra.
Jag kan svara här i från Östergötland att vi faktiskt inte haft en aning, varken ryttare eller arrangörer:/ Det uppmärksammades nu när vi själva ska anordna ungponnyklasser nästa helg, jag & en klubbkompis har dispens att rida då men inte i klassen såklart som det kommer bli för alla andra nu. Tycker också det är tokigt att ingen gått ut med ändringen, jag läser också alltid dessa inför nya tävlingsåret… Sen varför de gjort så får väl förbli ett mysterie, jag har inget emot att rida bland storhästar mer än att jag tyckte det var bra kunna få träna rida upp ungponnypogrammen innan man ska starta ev final:)

#14 Ja, det är inte hela världen att inte det gäller längre, eftersom ponny med överårig ryttare får gå bland storhästar utan restiktioner. Det som är tråkigt är just att att möjligheten att träna ungponnyprogrammen på tävling för en ev final, men det som stör mig är bristen på information! Hur gick det till egentligen?
Jag skulle tro att Robert Solin är ganska trött på mig vid det här laget ;) Efter hans sista mail om att han inte kände till historiken, frågade jag om han inte själv tyckte det var märkligt att han inte gjorde det? Eller rättare sagt att han inte kunde hänvisa till ett protokoll där beslutet tagits om denna ändring i TR.
Svaret jag fick:
Jag arbetade inte här då så det är inte alls märkligt att jag inte kan historiken. Men det väsentliga är vilka TR-regler som gäller, och det är att ingen avdelning B finns i ponnydressyr och att utom tävlan inte finns.
Avslutade med "trevlig helg" så det var nog end of discussion….
Jag har läst igenom tävlingssektionens möten med förslag och beslut om ändringar i TR sen 2013, och det står inte ett enda ord om överårig på ungponny. Så hur regeln kunde ramla bort är fortfarande en gåta för mig, men att den har funnits och sen bara försvunnit utan information tycks vara helt i sin ordning för SvRF.
Frågar jag samma sak ytterligare en gång, kommer förmodligen det sedavanliga svaret "allt kan inte stå i TR" - i det här fallet - alla ändringar kan inte stå i TR" !
Det finns ju en del saker som är lite svåra att hänga med i .. När Happy skulle kvala till unponnychampionatet, fick för all del överårig ryttare rida i ponnyklass avd. B- de fick också starta i hästklasser - men det året (jag tror det enda) fick inte ponny vara på framridningsbanan tillsammans med hästar. Så antingen en särskild bana eller framridning före alla andra var vad som gällde. Varför - ja säg det, men SvRF angav skälet att en ponny i Danmark hade sparkat en häst (eller ryttare) på framridningen. Nya mätregeln om mätning på ATG-klinik för att privata intressen inte skulle förleda till oärliga mätningar - jaha ja nu är det ju bara Evidensia överallt så är dom ärligare och mer betrodda än andra privata kliniker? Men tråkigast av allt är ju att det är så svårt att få vettiga svar från SvRF..

#16 Jag fick förklaringen att det var för att en stor häst hade träffat och skadat en ponnyryttare svårt i ansiktet. Jag tror att det är vettigt att ha separat framridning när ponny och häst går samma dag. Det kanske inte har så mycket att göra med storleken egentligen, utan mer med ryttarna. Om de yngre på ponny inte tar reglerna på framridningen på allvar, eller har svårt att kontrollera ponnyn, och de äldre på stor häst inte visar hänsyn, är risken för olyckor stor. Jag kan tänka mig vilket kaos det skulle kunna bli att släppa in ponnyer tillsammams med children-ryttarna på sina ofta mycket taggade hästar. Hur duktiga de än är, så funkar deras hjärnor likadant som de i samma ålder på ponny!
Jag tror dock att det här bara gäller när ponny och häst går samma tävlingsdag? Jag har iallafall inte varit med om det på storhästtävlingar, där ponnyer varit med? Man kan ju tycka att ponnyryttarnas huvud sitter i lagom sparkhöjd då också, men man räknar väl att en vuxen på ponny ska ha kontroll antar jag…
#17 - Nej det gällde även ponny som reds av vuxen i hästklass.. Hade inget att göra med ryttarens ålder alls. Bara "hästens" mankhöjd".Det är nog rimligt att barn ( i alla fall de yngre) och vuxna inte är på samma framridning . Men unga (då var det 18 år) - har ju ingen anledning att tävla ponny i hästklasser egentligen. Det var ju då också bara vuxna ändå i hästklasserna. Men har inte sett det förbehållet något annat år efter det - och den skaderisken är väl i så fall samma än dag? Värre nästan med vilda föräldrar och tränare som kan störa och vara oförsiktiga till fots på ponnytävlingarnas framridning i bland..

Har för mig att man inte ens får tävla ponny i hästklass nu, förrän från det år man ska fylla 21? Förra året var det lite synd om 20-åringarna på ponny. Året innan red de bland hästar, men när åldersruppsindelningen kom blev de ponnyekipage igen, och fick de inte göra det längre. De hamnade mellan stolarna, och därför gav SvRF generell dispens dispens för ryttare födda -95 generell dispens att alternera. De födda-96 fick det inte.
Tro nu inte det gick ut någon vidare info! Gräns Tiger blev först nobbad av en klubb att vara med i dressyrlaget, eftersom de inte kände till dispensen, men efter samtal med SvRF fick han vara med.
När det är ponnyklasser och hästklasser på samma dag ska det vara separat framridning. Kanske gäller det även när ponny tävlar bland hästar, men det har aldrig praktiserats på de tävlingar jag har varit på iallafall.

Efter en lång mailkonversation med herr Solin på SvRF, har jag fortfarande inte fått veta var förslaget och beslutet att ta bort moment 220 i TR II 2012 finns på pränt? Istället för att svara på frågan har han som ett mantra i varje mail upprepat: 'TR 2012 upphörde att gälla 2013. Nu gäller TR 2015, och i det finns ingen avd B dressyr och ingen utom tävlan för överårig. Alltså finns det inte'…
Däremot fick jag det här svaret: 'Hur det fick till med fyra år gamla regler är närmast en historisk fråga. Mer intressant är förstås framtiden. För närvarande pågår arbetet med TR 2017-2018. Enligt vad jag har förstått är frågan om överåriga ponnyryttare i dressyr uppe till diskussion i dressyrens TR-nämnd.
Det håller jag med om, och låter mig nöja. Man kan dock tolka det som att regeln bara försvann utan något beslut, men det sista låter väldigt bra iallafall!
#20 Ja bra om det kommer tillbaka!