God Morgon 14 juni
Inga sömnsvårigheter igårkväll! Somnade raskt ifrån alla funderingar på en lathund om hästens färger. Nu väntar en fullständigt onödig enkelnatt, så ett nytt försök efter den. Är nämligen ledig resten av veckan :)
Första lektionen:
* Fenotyp = den färg som ögat ser att hästen har
* Genotyp = den färg som hästen egentligen har
Romantica är som alla kan se skimmel. Hennes genotyp är AA EE CC Gg.
Vilken grundfärg?
Brun. (Med extra gult :-) ). Idag har jag gjort 2 av 3 veckouppgifter i skolan. Den tredje får delas upp lite över onsdag och fredag. Torsdag är busy med tandhygienist, dietist och lektion för Anders, äntligen!

Och vad står alla bokstäverna för då? AA EE CC Gg? Och varför i just den bokstavsordningen? Skillnad på versaler och gemener? Här fick vi föl inatt! Ett långbent stoföl!

#1 Brun är rätt, men utan extra gult ;)

#2 Lugn, vi kommer till det ;) Ville bara förklara skillnaden mellan fenotyp och genotyp, ord som kommer att dyka upp senare i färgtråden. Det är ju basic att inte alla gener syns från utsidan, men alla tänker inte på det/känner inte till det. Jag har tex många gånger fått svaret skimmel när jag frågat om födelsefärgen…
Grattis till nya fölet! Bilder!!!

#5 Grattis! Hur många föl ska det bli i år? Färglära för dummies, jättebra! När Pemberley föddes 2009(e. Hagens D'Arcy u Brolötens Maliner) var det en brun fölunge o jag såg inga skimmelringat kring ögonen som jag läst om. Det som fick mej,som vuxit upp med travare, att undra var att hon hade svarta ben. Jag mindes bara föl med ljusa ben från travartiden. Några hårstrån nere på kotan skimrade lite i ljuset när hon gick ut. Och skimmel blev hon, Bild från nu i juni.

Förkylningen tuffar vidare i snigelfart. Jag skulle inte bli ledsen om jag vaknade i morgon och var frisk. Men vädret är i alla fall fint och katten roar sig med att fånga flugor.
#5 Vilken sötnos!
#6 Jag fick lära mig någon gång att ljusa ben = mörk färg (dvs inte skimmel som vuxen) och mörka ben = ljus färg (dvs skimmel som vuxen).

#5 Det blir en egen tråd (eller artikel). Jag skrev ju att orden från denna tråd kommer att dyka upp senare i färgtråden. Var nu inte så otålig, lijegren ;)
Vilken söt och långbent fröken ❤️

#7 Ja, det fick jag också lära mig en gång, men allt är inte svart eller vitt…
Det här fölet (2 veckor) har inte direkt vad man kallar ljusa ben. Man ser dock att de ser lite annorlunda ut än "normala skimmelben". men för ett otränat öga kan det vara knepigt att skilja ut. Den här sotigheten kan man ibland se på nyfödda föl som ska bli mörka i färgen som vuxna.

#0 AA EE vet jag är brun, men vad är CC Cg? Silver anlag? Kan du inte vara snäll och avslöja bara det?

#10 Brun definitivt, men du får nog kalkylera lite med senskimmel också ;)
Tålamod är en dygd! Ska sätta igång i morgon! Promise!

#11 Absolut :) C står för bildningen av melanin. Alla hästar utom de med gulanlag har genotypen CC. Det är alltså onödligt att skriva ut det på "fullfärgade" hästar, men eftersom vi har gulanlaget i rasen, gjorde jag det ändå. Hade Romantica varit född gulbrun hade hon haft genotypen CCr (som Fenella).
G står för skimmel. Två skimmelanlag =GG. Ett skimmel och ett icke skimmel =Gg. Eftersom Romantica har brun pappa vet jag att att hon har ett av varje utan test.
Så var det, gul är Cr. Måste damma av hjärnan.

Idag har ponnyn och jag hopptränat. Det går bättre och bättre för var gång. Hon är ju enormt taggad i början, men lugnar ner sig sedan. Den här gången lyckades vi med galoppbommarna i vänster varv utan att få soppatorsk, visst sköt hon ut höger bogen, men jag lyckades räta upp det. Totalt sett blev det tre olika banor med mycket svängar, en galoppserie och lite ny linjer för oss. Idag fick vi till och med beröm med råge av tränaren.