God morgon 2016-07-09
Morgon!
Här jobbas det 7 - 19, sedan full rulle hemma. Pappa fyller pensionär imorgon och har beställt bullar och mellan jäsningarna tänker jag försöka bli klar med den påbörjade rabatten.
Hästarna är på betet och mår toppen, russet ser ut att ha svalt en badboll (tack och lov inga varma hovar eller kotor), så han har en bantningskur som väntar efter betet. Halvblodet på 27 år är vid god vigör och undviker hinkar, samma hink som herr Kråka bestämt måste undersöka för mat.
Ha en bra dag i solen!

Halvfull rulle här. Passade på att slänga i några maskiner eftersom det var ledigt i tvättstugan. När tvätten är torr ska jag hämta upp ett par kompisar, och så ska vi åka och gratta en som fyller år. Eftersom det är mitt i höskörden, blir det ingen present, utan vi kastar höbalar istället. Några egna bullar blir det inte heller. Bor granne med Landings konditori, så det känns bara onödigt…
Sen väntar två nätter på plåsterhuset. Tre veckor kvar till semestern!
Ha en bra dag!

Ett sto har åkt hem idag. Tycker nästa mig ana att Pyrrha är lite hängig.. vet inte om det är det kvalmiga vädret eller något annat.. ingen diarre och hon äter i alla fall.. man blir ju extra nojig när en blivit dålig. En gång i tiden hette mormors stuteri inte Liljegården.. hon ansökte till en början om ett helt annat namn, men en av gårdarna en bit härifrån tyckte att det var deras gårdsnamn trots att mormor fått det godkänt. Mormor tyckte att det inte var något att bråka om, så efter lite bollande kom greven Oxenstierna med förslaget Liljegården. Det är lite roligt för idag benämner flera av folket som bor här omkring för gården som just "Liljegården".

#2 Sörgården va? Har för mig mamma köpte Sörgårdens Sir Winter av din mormor, han missade stalldörren med två meter.

Eller Södergården? Tror att det fanns några andra som hette så också, men som sen ändrades till Liljegården. Effekt och Evona?? En var u Veronica II iaf…

#4 Du hade rätt Södergården var det, försökte hitta just prefixet på Sir Winter i blåbasen. Men där var han döpt till Liljegårdens Sir Winter, så jag letade rätt på "Svenskt connemara register t.o.m 1975" och där fanns 4 connemaror med prefixet Södergården.