God lunch 10 juli
Idag har Melody och jag påbörjat vår kondisträningsperiod. Så det blev mycket galopp och trav varvat med sträckor av skritt på lång tygel. Totalt nästan 1 mil.
Här står hon och sommarkompisen Boppe vid favoritstället i hagen. Under den gran där Gittan för tre år sedan bestämde att, där skulle hon och Boppe bo. När sedan Boppe och Melody släpptes ihop första gången förra sommaren så var granen det självklara utestallet för Boppe som visade vägen, och det har inte förändrats i år.
Hagen är perfekt ponnybete, gammal betesmark med ganska varierad växtlighet. Inget de blir direkt feta av. Å andra sidan blir det en del vandrande när insekterna är som mest på.
Bildens suddighet beror på mobilens något repiga kameralins tror jag.

Trött och lite ledsen.. två föl på klinik nu.. rotavirus. Jag har sökt mig till mesta informationen kring rota på häst.. hittade bla en väldigt bra vetenskaplig artikel från 2007.. synd bara att ingen av veterinärerna jag pratade med läst den :/ jag pratade senast förra året med en vet vi brukade använda i huddinge kring vaccinationer och då nämnde han bara stelkramp, influensa o abortvirus.. Rota nämndes aldrig ens. De veterinärerna jag pratade med idag visste inte heller att vaccinet fanns. Varken studenten eller de andra två utbildade. Jag försökte ta rätt på smittvägar men det visste dem inte heller något om.. studenten nämnde att grisar (även vildsvin) kan ha rotavirus. Läste även om ett fall där det smittat från människa till häst.. kan det alltså vara samma mellan olika djurslag? Borde man inte se allvarligare på viruset då? Vet hävdade att alla hästar äver 1 år är immuna och enl studien var det i princip så. Men jag är fruktansvärt glad att vi hållt fölen en bit från de andra. Hur som. Ena fölet mår relativt bra, hon är mest loj med dålig aptit. Det andra fölet däremot är sämre, men läget är i alla fall stabilt.

#1 Lider med dig. Det är jobbigt när djuren är dåliga. Nu hoppas jag att de kryar på sig och att allt kommer att bli bra. Det är svårt när man inte vet var det kommer ifrån.
Red tidigt imorse. Tur det, har i princip regnat hela dagen. Tänkte fokusera på halter och övergångar skritt trav halt. Men X bestämde sig för att det bor ett monster i ena hörnan på ridbanan så det blev mest fokus på att gå ut i hörnet och inte drakblåsa… Slappnade av till slut och då passade jag på att galoppera, mer än vanligt. Gick ok. Men sen har jag haft ont i mitt mosade revben eller vad det nu var som knakade när X klämde mig mot väggen i fredags.

#1 vaccinet försvann lika fort som det kom för ett antal år sedan. Det höll tydligen inte måttet. Rotavirus kan överleva i tex boxar under lång tid och tex Ultuna har jag flera kunder som fått med sej Rotavirus hem ifrån. Hoppas dom små kryar på sej!

Är det inte så att varje djurart (människan också) har sitt "eget" Rotavirus? Om det skulle smitta från djur till människa eller tvärtom, eller mellan olika djur, och alltså göra dem sjuka, är det ju en zoonos, och borde väl vara anmälningspliktig?
Däremot kan viruset överföras från människa till häst (via skor osv), eftersom det är avföringen som är smittvägen. Så i den meningen är viruset att betrakta som vilken smittsam sjukdom som helst, men smitta mellan olika arter??
Hoppas att de båda kryar på sig snart! Det måste ju vända nån gång! Får de någon annan behandling än vätska och elektrolyter?

Embla har fått en hel del.. hon var riktigt dålig i helgen. Pyrrha är ju äldre och inte lika påverkat a.t Ja, GE jag har tänkt samma sak och därför känns det lustigt att det skulle smitta..
Fy så tråkigt :(. Hoppas att det snart vänder till det bättre. Extra oroligt med små sjuka fölungar.