Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 921 ggr
GE
1

God Morgon 2 oktober

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kyligt på morgonen! Har nog varit frost på sina ställen i natt. En orolig tid för alla med  fångkänsliga hästar, med den fruktanansamling som blir i gräs och växter.

Det gick bra för Connemarorna i Hamre igår. Blackfield Diamond vann LC kat D.
I LB kat D med 52 starter var 6 Connemaror på prisplats. Duktiga fröken Björe satte sig upp på Glentrasna Melody (Glanstrasna! Melody i TDB) och vips blev det en seger där. På 3:e plats Tibor of Carraghduff, T.J 4;a, Blackfield Diamond 9:a och Shane's Pride på 13: plats. Ytterligare 4 Connemaror dubbelnollade utanför placering. Poetica (3/4 Connemara) kom 2:a i klassen…,

LA vanns av T.J med Tibor of Carraghduff på 5:e plats. T.J (f-08 e All Smoke - Moyvoon Star) har haft en mycket bra säsong. Jag har sett honom sen han kom till Sverige 2013, och det har varit roligt att följa hans utveckling. De har matchat honom så fint, låtit honom vara "dum" ungponny och backat tillbaka hela tiden. Inte pressat uppåt i klasserna förrän han varit redo. Det är först i år som han börjat gå LA, och hittills har det blivit 2 segrar och 4 placerinagr, varav 3 på nationell nivå. 

Jag tror på att "ett år i varje klass" är ett bra koncept…

Bild: T.J och Fredrica på deras första tävling augusti 2013

GE
0

Förutom att min rygg känns som att den är ur led, så är tiden definitivt det! Nu har även mina lugna kvarter fått ta del av den galenskap som råder på många ställen. Några idioter tände eld på en bil på parkeringen inne på min gård sent igårkväll. Bara några bilar från min. Tack och lov att min granne såg det och kunde larma. Senare på natten tände någon eld på bildäck på en balkong i närheten..

Vad är det med folk?

RC71
0

Folk är galna! Hörde på nyheterna ett antal bilar eldats i Grimsta, Vällingby i natt. Jag skor på ridskolan där varje vecka och jag kan förstå oron i området. Verdi och ryttarinnan var på väg åt olika håll vid hinder nr 4 i går så det blev en liten ofrivillig avsittning. Han hoppade jättefint innan så det var synd. Nya tag på Strömsholm om ett par veckor.

liljegren
0

Vi var på dop igår, en bit att åka så vi åt lunch på vägen. Idag är alla "magsjuka" utom lill-chefen.

liljegren
1
liljegren
1

Har haft tid att kolla igenom lite ffoton.. fina Isolde.. hon har alltid varit vacker ;)

GE
0

Så fin!!!

GE
0

Fy tusan, inget vidare att komma ut och hitta sin bil i det här skicket!
#2 Då föredrar man nog helt klart en ofrivillig avsittning ;) På't igen bara!

starrhult
0

Lite låg fortfarande efter mitt haveri. Jobbar i alla fall 50% nu, men är irriterad på mycket :(. F- kassan är hopplös ex. Nu har jag fått veta att man kan lösa sin sjukjournal på nätet minsann. Så nu vet jag att jag fick en subtrokantär femurfraktur - som är opererad med lång märgskruv och collumskruv. Nej, det sa ju inte mig så mycket precis…Men söker jag på läkningstid (som är det som intresserar mig) så står att den kan vara sex månader!!! Varför kan man inte få veta det? Jag trodde att jag skulle vara ganska OK efter sex veckor - eftersom det var så länge jag blev sjukskriven… Tack för kommunens sjukgymnast och arbetsterapeut som hejar på och ger mig övningar och hjälpmedel👍. Dom tycker i alla fall att det går fort framåt - men det tycker inte jag. För närvarande går jag och funderar på hur stora risker jag skulle ta om jag sätter mig på en häst? Vill rida! Har i all fall målat staket hela helgen med stöd av rollatorn, den vill nog ingen ha efter mig nu - den blev lite multicolour 💥💥

GE
0

Jag skulle inte göra det än. Tror man brukar säga 6 månader. Har du inte fått något återbesök? Här i Uppsala tar man tillbaka patienten efter ca 3 månader med röntgenkontroll för att se hur läkningen fortskrider…

starrhult
0

Inget återbesök, ingen behandlade läkare. Får väl ringa och försöka att få en tid. Men utskriven med en del läkemedels ordinationen. Annars "medicinskt färdigbehandlad" - utan restriktioner alls efter operationen. Inget samtal med någon läkare mer än några minuter på rond. Flyttad till ger/rehab dag två.

GE
0

Dåligt! Fast det är väl samma kaos överallt. Brist på sängplatser gör att man skriver ut folk alldeles för snabbt anser jag. Så gör man här också, men nog får patienten ett utskrivningssamtal innan flytt till ger/rehab.

Skönt att det funkar bra med kommunens insatser iallafall!