En aktuell kluring
Det här lilla damen ligger några generationer bakåt på en aktuell ponny. Närmare bestämt rakt nedstigande på mödernet. Bilden är från en riksutställning för länge sen. Det är dock inte hennes namn jag söker, utan den aktuella ponnyns.
Fundera på det ni! Ny ledtråd i morgon bitti.
PS Solrosen kamouflerar bara nummerlappen, inget annat :)

Det är förmodligen spilld möda, men hingstmoder är stoet iallafall…
Jag har varit med för kort tid i connemarasvängen för att känna igen äldre hästar så jag gissar hej vilt på Rolls Royce😊, fantastiskt att han blev så gammal!

#2 Härligt med vilda gissningar :) men det är en aktuell levande ponny..

Får jag gissa här eller ska jag skriva till dig? :)

Du har för höga tankar om oss tror jag… Det är typ helt omöjligt att gissa sig fram till en ponny med hjälp av en bild på en släkting man inte har den blekaste aning om vem det är

Nu gissar jag högt! Ponnyn på bilden kan vara Hagens Paloma (mamman till Starrhult Bossanova) och ponnyn du söker namnet på kan vara Holmtebo Image som gjorde alldeles utmärkt ifrån sig nere på ungponnyfinalen i vetlanda :)

#5 Helt omöjligt är det nog inte, om man är intresserad att försöka. Det är nog det som är största problemet, liksom även intresset för hela sajten :( Det jag mest efterlyser är responsen, även om så bara i form av typ omöjligt att gissa…
Ledtråden är alltså en aktuell ponny, med en hingstmoder i rakt nedstigande på mödernet. Det finns ett par att välja på, men söker man fram dem, leder modern fram till den aktuella ponnyn genom uteslutning såsmåningom.
Kluringar (tycker jag åtminstone) ska vara svåra i början, och sen bli lättare och lättare. Inte så speciellt klurigt att som första ledtråg skriva ut RC--numren tex?
Stoet på bild erhöll avelsdiplom 1992- Om hennes avkomma, den godkända hingsten, kan sägas att har haft framgångar i en annan genre den aktuella ponnyn.
Ponnyn jag söker är omnämnd här på fokus nyligen.

#6 Haha, du kom in med rätt svar medan jag skrev. Duktigt!!

#7 Jag försöker gärna, men om det som i detta fallet inte ens känns lönt att börja fundera på så… Gillar kluringarna där namnet ska hittas vi annat ord eller omskrivna på andra sätt, då kan man även utan att vara insatt spåna fram tänkbara namn o sen kolla om det finns en ponny som heter så

Kul med "äldre" bilder. Det är ju lite före min tid men ändå ponnyer som dyker upp. Allrahelst stona kan ju vara svårt att hitta bilder på.
Hmmm… Riks 1990 var min första tanke eftersom jag kände igen repsättningen runt ringen ;) . Åring som såg ut att vara släkt med Blue Chief…Men sen tog det stopp eftersom jag uteslöt att en hagenponny visades i gul grimma… jösses. :) :) så jag tänkte avvakta kvällens ledtråd. Too late … Mer kluringar vore kul. och,ja, vi borde väl kunna fixa en var härinne?! Återkommer, men lite tight just nu.

#14 oj! Någon slags ledtråd mer än att dyka upp? ;)

#15 Njae, ska möjligen vara dök upp i stammen hos er för ett par år sen då ;)

#16 kan det vara en släkting till Pandora? :)

#17 Jaa

Ti-ti-oo? :) Oavsett, jättekul att du letar fram från ditt galleri!

Tintin har jag någon bild på här som du Gerd tog i Heby när han var tre. Undrar var han tog vägen sedan..?

Han fanns nånstans i Salatrakten runt 2000. Tävlade reg hoppning tom LA med plac. Jag såg honom på en tävling, 2002 tror jag det var. Såldes till Farsta ridskola, Jag vet inte om han är kvar där än, men han fanns där 2013…

Kul att veta. En jättetrevlig ponny som var enkel att rida in
Jag ser att min Glory brås mer på sin farmor än på mor och mormor. Temperamentet har jag redan konstaterat kommer från pappa och farmor. Vänligare häst än Paloma är nog svårt att hitta - samma lika med Glory. Skillnaden är dock att Paloma var lika vänlig mot kompisarna i hagen -. medan Glory försöker basa över alla, så ung hon är. Hon är både yngst och minst - men bara utanpå 😉

#24 Det växer nog bort. Hon vill väl bara testa och se om det går ;) Es-Cassandra var vänligheten själv mot allt och alla (kom från pappsen tror jag), men som liten var hon rent odräglig. Försökte köra bort de bastanta Ardennerdamerna från deras höhögar. Sånt gör inte en liten snorvalp på ett år ostraffat, så hon blev rejält påpucklad och bortkörd. Det hindrade inte henne från att försöka igen, det var ju just DERAS högar som var godast. Sen blev hon vuxen och klok :)

Jäklars! Vilken bra Kluring det hade kunnat bli av Kamik Breeze. Utan att tjuvkika i blå basen, hur många skulle ha prickat iden här "allmänna" ledtråden:
En namne till uppfödaren skrev låten som börjar så här: Nu lyser ängarna av sommarn's alla blommor. Nu surrar bin och fåglar sjunger överallt…
Inte exakt samma stavning av namnet dock
Inte jag i alla fall!

Låten heter "Trubbel", och förutom låtskrivaren själv, har den sjungits in av bla Monica Zettrlund, Tommy Körberg och Håkan Hellström.
Låtskrivaren vet jag men uppfödaren visste jag inte.
När vi köpte Brolötens Maliner stod hon i samma stall som Kamin Breeze(hos Maja Heed).Då visste jag inte mycket om connemaror,men nån sa då att de var släkt!