Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 793 ggr
monsterpony
0

God förmiddag 6/11

Nu är vintern verkligen här. Snö på marken och rejält blåsigt ute. Vissa dagar har man mindre hästabstinens än andra… Det får bli rejält med kläder på inför långpromenaden helt klart.

RC927
0

Känner mig duktig eftersom jag ridit idag! Det var helt ok i skogen, men inte så skönt där det var öppet! Vi har bara pyttelite snö här på Värmdö, men lite styltor blev det fast de lossnade fort som tur var. #0 Ja just idag kanske inte var den roligaste dagen att ha häst fas inte den värsta heller! Blev ett varmt bad när jag kom hem.

RC71
0

Kallt! Ja, nog krävs det en stor portion envishet för att nöta på år ut och år in med fullt stall. Men vad skulle man göra annars då? Har precis beställt en 140 liters värmebalja. Den hemgjorda på 90 liter räcker inte långt nu när syrrans halvblod flyttat hit också

Sassenach
0

Eftermiddag Linkar runt med träningsvärk och diverse blåmärken efter gårdagens äventyr. Ska nu åka och hämta mellanväggen till transporten.

GE
0

Kallt och lite blåsigt här, men ingen snö än så länge. Egentligen är det väl inte så kallt, men det blir kyligt i vindarna. I morgon ska jag stå först i drive-in kön på Däckia har jag bestämt. Blir tidig uppgång!

#3 Hoppas mellanväggen ligger kvar!

Sassenach
0

#4 väggen var kvar och vi fick hämta en transport hö, så resan fick mer än ett syfte.

starrhult
0

Inte skönt alls ute i dag. Isiga vindar, men ingen snö i alla fall. Vinterdäck på alla fordon utifall det kommer snö. Har ännu inte fått in alla innanfönster - eftersom jag fortfarande är något rörelsehindrade. Maken får hjälpa till där det krävs klättring - men han har inte riktigt snits på fönster remsorna tyvärr. Blir en del spill där. Blir i alla fall svårt för vildsvinen att böka mer i hagarna nu när det är hårt och fruset. Glad att jag hann plantera alla blomsterlökar innan det blev hårt i marken.

RC71
0

#6 Har faktiskt skottat ner både lökar och perenner i dag. En hård skorpa på ca 4 cm men en vass spade fixade uppdraget :)

lil-sis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har vintersäkrat hagen och släppt ponnyerna på hela hagen. Discon har en läckande dieselpump :(

Märit
0

Dagen startade med en tur till ridhus med halvblodet Mazze och lite oerfarnare Rossin i GPKs tomma fina ridhus. Sedan har i helgen transporten oljats upp, stödhjulet rättats upp (det höll på att kapsejsa) och vinterdäck på. Gondor och Rossin har broddar i trakterna i alla fall. Vattenslangarna har tagits undan, värmebaljorna (min mobil tyckte värmeböljorna… 😜) har satts ut, men även jag inser att vi behöver en balja till och då ev en stor (vilka rekommenderas?). Dessutom har jag lagat flera trasiga täcken, ridvantar m m. Nu bokföring.

Punkity
0

Idag är en sån dag när jag är väldigt glad att jag har Gedion i ett stall med ridhus på gården! Herrejäklar vad det har blåst på slätten idag. Skulle ta mig in i garaget men grannen fick komma med nån brådare av nåt slag och tina upp låset som var helt fruset.

RC71
0

#9 Beställde en Isobar 140 liter idag från Nima Swedol. Den varianten finns även hos Lantbutiken och Granngården men Nima var klart billigast.

Märit
0

#11 Tack, får kolla den.

Kjerulfia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det min tur att ha intag, händer inte alltför ofta eftersom mitt standardpass är utsläpp. 

Ponnyn fick åka låda till närmsta ridhus där hon blev tömkörd av tränare A. Det blev en del luftfärder i början, men hon skötte sig på slutet. Så imorgon måste jag rida (fick order om detta), och på onsdag morgon bär det av till tränare T. 

Vi har nyss fått uppvärmda vattenkoppar i hagen, så inga hinkar i vinter…

Melody försöker komma åt koppen under tiden som polaren dricker.