Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1285 ggr
Sassenach
0

Morgon 5 november

Morgon! Idag är det utställning som gäller, se vad busrusset tycker om detta. Tur att russ och maror ligger nära varandra i programmet, så man får se lite maror oxå. Återkommermed rapport, ha en bra dag alla!

RC71
0

Lycka till alla som ska visa häst i dag! Själv tar jag en tur till farmor o farfar på kyrkogården. Fölen uppskattade avmaskningsmedlet med äppelsmak. Jag uppskattar en varm kopp kaffe. Godmorgon från Långarnö :)

GE
0

Jag har också varit på kyrkogården på morgonen. Hade nog helst velat ha en grav att gå till, men mamma och pappa ville vara i minneslunden. Fint på nåt sätt ändå,

Lycka till ni som ska ställa ut idag! Här väntar sängen 😴

RC927
1

Lycka till på utställningen ! Känns lite bra idag att vi inte anmälde, -grader i morse och ganska lång resa, fast det finns säkert de som åkt långt som är där idag! Jag har nog blivit lite bekvämare med åren. Det blir kyrkogård idag, men mina föräldrar finns i minneslund i Norrtälje och dit åker vi inte idag. Känns ändå bra med minneslund, ingen press på att man ska sköta nån grav. Man kan ju besöka vilken minneslund som helst. För några år sen gick jag in i en minneslund vid Lunda kyrka och såg ut över åkrar som min pappa brukat för länge sedan. Det var en riktigt häftig upplevelse! Kändes mer i hjärtat än att vara i den minneslund där han finns.

RC71
0

#2 Farmor och farfar har en familjegrav. Vi brukar göra en krans med lite ris och annat plockat här på gården och från farmors gamla buskar. Helt övertygad hon gillar det :)

monsterpony
0

God lunch allesammans.

Mitt kyrkogårdsbesök tar jag framåt kvällen på väg ner på stan för ett restaurangbesök.

Lycka till alla utställare. Hoppas att det går bra.

Kjerulfia1
0

Idag var ponnyn inte gratis längre, men men….

Det fick bli ett pass tömkörning och hon skötte sig hyffsat, inte alls lika mopsig som igår…

För övrigt är byn är igenkorkad av enduro-åkare :)

Sassenach
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla busrusset har hamnat på plus-minus noll idag. Jätteduktig på utställningen, 88888 Guld, reserv BIR, bästa Veteran och en Jumboplats i BIS ringen. Men sedan när vi är på väg hem, bestämmer han sig för att klättra över bommen är en bra idé. Jag är YTTERST TACKSAM över att Liselotte Erixon stannade och hjälpte mig och trassla loss honom. Mellanväggen till transporten fick jag dumpa och hämtas imorgon. Resten av resan hem verkade han oförsämt lugn, han verkar inte ha skadat sig allvarligt. Ska hålla lite extra koll på honom de närmaste timmarna.

Coromant
0

China skötte sej på bästa sätt idag i utställnings ringen.  Vinnare av sin klass och BIR.  39 poäng med en 9:a på skritten som idag var vägvinnande och avslappnad.

MrsM
0

#8  Grattis!

RC71
0

Grattis alla! #7 Vilken tur det gick bra!

monsterpony
0

Grattis! 

Och tur att det gick bra med russet! Alltid otrevligt när de försöker sig på dylika gymnastiska övningar i transporten.

Sassenach
0

Han verkar oförskämt robust, gissar på att han har en del blåmärken och träningsvärk. Är mycket glad att jag hade panikhake på grimskaftet i transporten, jag fick inte plats med en kniv att skära av grimskaftet.

GE
0

#8 Grattis! Vilka fler Connemaror var med?

GE
0

#7 Grattis både till utställningsframgången, och att det gick bra i transporten. Hemskt otäckt när de kravlar över bommen så där! Tänker alltid på den här lilla fina när jag hör talas om sånt här. Hon hoppade över bommen och bröt nacken på väg till 3-årspremieringen. Vilken fasa!!!

liljegren
0

Vi var där igår med småkillarna :) bra för dem att komma iväg o luftas. Toyboy fick 37 p Rebell 38 p = ungponny champion och res bir Visade även edens my little secret åt hennes nya matte och hon fick en längre poäng.. 34 eller om det var 35?

Sassenach
0

Vad jag hörde fick hon 34. Norrmarjums Sunny Wind fick 36 och har för mig China fick 39…?

liljegren
0

#16 du har säkert rätt! Jag var lite för fokuserad på nästa uppgift ;)

GE
0

#15 Tja, poängen betyder inte allt ;) Söt ponny! Är hon dräktig?

liljegren
0

#18 ja hon var det vid ultraljudet i juli iaf ;)

MrsM
0

#12 en finess med panikhake på uppochnedvänd häst är att man i detta läge måste komma ihåg att haken ska dras uppåt… ☝️ . Learning by doing, many times. (Tror att din Kråka är den enda av våra "Sparrows" som aldrig hoppade i släpet…?  En av syskonen hoppade f ö tre ggr på vägen hem från betet som 1-åring).

Sassenach
0

#20 enligt uppgift från dig vid köp, så har han klättrat över bommen på transporten. Han har tack och lov inte gjort om det i min ägo, står som ett ljus. Kan förövrigt tillägga att russet stod fint resten av vägen hem, lös och utan mellanvägg.

MrsM
0

#21 Jaha… säkert så men det hade jag förträngt … en av de mer rutinmässiga Sparrowklättringarna förmodligen. 👋

Cathak
0

Murgårdens Tiffany av släkten Sparrow klättade ju också  en sväng innan hon kom hit. Många stygn i pannan blev det. Jag binder alltid dubbelt.  Från sidan i släpet över bommen ner till grimman + från grimman under bommen och framåt. På så vis kan de omöjligt ta sig över…hoppas jag. Mina halvblod kunde inte, men en connemara kan ju vara en annan femma😍

Annette
0

När jag läser om era bomöverhoppande ponnyer är jag glad över att jag numera bara har Shetlandsponnyer. Jag minns med fasa den där ponnyn vi hade som försökte hoppa över bommen varje gång hon åkte transport.

RC71
0

Enda ponnyn som gått över bommen här var Alec e. Innellan Kestrel. Helt odramatiskt hemma här på gårdsplanen när han var 2. Jag kör i regel mina åringar helt lösa första gången och binder inga ponnyer som inte är ordentligt vana sitta fast. Tror nog det har mer med träning än gener att göra ;)