God morgon 2017-01-01
Morgon!
Har haft en lugn natt och inte märkt av något, sov hela natten. Det är skönt att bo i skogen, det smäller inte så mycket. Idag är jag på jobbet hela dagen, just nu verkar det lugnt, men det kan ändra sig.
Ha en god fortsättning på nya året!
Gott nytt. Hoppas på ett fint 2017 för connemaran överallt!

Har också haft en hyfsat lugn natt på plåsterhuset. Inte värre än en vanlig lönelördag,. Lite sedvanlig misshandel och nåt trauma, men influensan börjar hitta formen. Tror vi hade 6-7 positiva för A-influensan på vår snabbtest (snorsug som vi kallar den). Synd om de gamla som drabbas, de blir så hemskt sjuka!
Nu är det sängen som gäller för min del. Åter till plåsterhuset ikväll…
God fortsättning!
En mysig ridtur idag på morgonen. Sol och dimma och en pigg och glad häst!
Här har det också varit ett lugnt nyårsfirande. Man kan höra lite smällar i fjärran - men inget som stört hästarna. Soligt och vackert väder - även om lite snö hade varit trevligt. Här har vi kört lite stallrengörning med den inhyrda ångtvätten. Inte direkt superkul - men halva stallet är skinande rent nu. I morgon är det arbetsdag igen - lediga dagar går fort….
Grannarna skulle ju tvunget skjuta som vanligt, Sparven brydde sig inte mycket men kompisen var jättestressad, så jag testade ställa in Sparven med honom under skjutandet. Kompisen Billie blir hemskt utåtagerande (bits) när han är rädd/osäker, så Sparven fick några hugg som hon vanligtvis skulle fräst ifrån rejält mot, men hon bara drog bak öronen och flyttade huvudet (som han högg mot), tills han lugnat sig och därefter stod hon och smånafsade på hans manke tills smällandet var över och han lugnat ned sig igen. Bästa vännen man kan ha!❤️
Önskar ett gott nytt år till er alla!✨

Lite spring i fölhagen.. men ungefär på samma nivå som på förmiddagen då jägarna kom med ett skjutet vildsvin. Pangandet var klart på mindre än en kvart och sen var allt som vanligt igen.
I vårat stall hade det varit lugnt. Lite raketer runt om men ingen häst hade brytt sej om det. Dom fick sin nattmat lite senare än vanligt så alla hade fullt upp med att äta på tolvslaget. Vi fick också ett meddelande på fb från stallägaren att allt var lugnt.
Idag har alla tre blivit klippta och imorgon kommer hovslagaren. Jätteskönt för nu ska det ju tydligen bli kallt igen. Hoppas det blir kallt några dagar sen kan det gärna få bli snö.
Jag tänkte skriva lite om Chalmer i ungponny 2010 men det får bli imorgon.

Fröken M har blivit tömkörd idag. Hon var ganska spänd, men blir lätt det när andra är på banan och galopperar samtidigt som hon ska göra något annat, som att skritta eller trava till exempel.
Sedan tror jag också att nattens smällande sitter i. M, som i vanliga fall bajsar som en hingst, dvs på ETT ställe hade det grisigt i hela boxen och hade lämnat en del mat som hon dragit runt. Det är inte likt henne. Det var jag som kvällsfodrade, vilket jag gjorde senare än vanligt så de skulle ha att äta under det värsta smällandet, och just då var det lugnt, men det är svårt att säga om hon var som mest orolig innan jag kom och fodrade då de stora dörrarna var öppna och de får lite mer intryck utifrån, eller runt 12-slaget då dörrarna iofs var stängda men det smällde destu mer.
Det där med tätortsnära stall är inte alltid av godo.