Gräns Gwendolyn
Första sto att föla hos oss är Gräns Gwendolyn! E. Gräns Roeson ue. Hagens Jaguar Hon är betäckt med vår Skahanagh Skylark Något jag tycker ska bli spännande är färgen! Båda två är ju senskimlar födda bruna. Skimmelfärgen ska ju vara dominant, men förra året fick skylark och ett av våra ston (Gräns Birgitta e. Grange flynn sparrow ue. Hagens o'chief) ett brunt föl. Inga som helst tecken på att hon möjligen skulle kunna skimla (född med ljusa ben, inga glasögon) Jag har iof inte sett något senskimmel föl tidigare, så kanske jag har fel. Ni andra som väntar föl kan väl också göra egna trådar till dem så kanske GE gör en föl-flik för 2017 med ;)

Det är väl just det som är grejen med senskimmlarna. Dom ljusnar inte förrens vuxen ålder någongång.

Och har inga som helst tecken på att bli skimlar alls?

Nej inte på dom jag träffat .

Att se om fölet ska bli skimmel - då menar jag avblekar - brukar inte vara så svårt. De är jämnare i färgen, och mer mättad (lite djupare färg). Benen harmonierar med kroppsfärgen. De lite ljusare gulbruna kan dock ha ljusa partier, över rumpan tex, men man brukar kunna ta det på benen iallafall.
De enfärgade är mer ojämna i färgen, ljusa under buken, ljumskarna och med ljusa ben. Åt det beiga hållet, förutom kotorna som kan vara sotiga. De som ska bli bruna åt det mörka hållet kan vara rätt sotiga även uppåt, men insidorna är ljusa.
Hur ser då en senskimmel ut? De som jag har sett ser ut som ett mellanting av skimmel och enfärgat. Varken fågel eller fisk brukar jag säga. Ojämna i färgen men mer mättade. Nåt som slagit mig är att benen är sotiga upp till knäna, medan insidorna och ljumskarna är ljusa. Det är nästan omöjligt att säga, men får man ett föl efter en skimmel med härstamning för senskimmel, och man ställer sig frågan om fölet verkligen är avblekbar skimmel, då ska man ha senskimmel i åtanke. Sen är det bara att vänta och se ;) De brukar mörkna skapligt innan det sätter igång.
När det gäller Gwen behöver du inte fundera på avblekbar dock. Det blir antingen en senskimmel (75%) eller en enfärgad (25%). Det ska bli spännande att se!
Så här såg Gwendolyn ut nyfödd. Notera de sotiga frambenen "avhuggna" vid knäna

Sista bilden, som jämförelse. Ronaldhino (Flynn-Gräns Rose) har ungefär samma färg som Nicke idag, men så här såg han ut nån månad gammal. Var dock lite mörkare vid födseln och med sotiga ben till knäna, men mer ojämn och "brunare" så att säga. Inget senskimmelanlag bakom i stammen heller, så han behåller garanterat färgen.

Nu har jag förstört din föltråd. Sorry! Jag har dock öppnat en grupp "föl 2017" där du kan lägga in fölen vartefter de ploppar ut :)

När du lägger upp såhär mkt fina bilder får du skriva (nästan) vad du känner ;) haha ;) roligt att få se! Tror jag sett nån av bilderna på gwen innan, för fölet jag drömde om var fruktansvärt likt bild no 2 ;)

Chansen är stor ;) Det vore ruggigt spännande att testa fölet sen. Chansen finns ju att det får två senskimmelanlag. Undrar hur den slår ut i en skimmeltest?
Det finns ev också en liten chans till en "röd" senskimmel (eller soild fux). Lärkan har ju ett fuxanlag, Det vet man eftersom han har isabellfärgad avkomma. Roeson hade också fuxanlag (fuxfärgad avkomma), så chansen finns att även Gwen har ett.
Spelar dock ingen som helst roll! Huvudsaken är ett fint och friskt föl! Lilla rara "Gompan" det ska bli så kul att se henne som mamma ❤️

Mitt favoritämne som ni märker ;) Den här damen blir jag inte klok på! Är hon senskimmel eller skimmel? Tiden får utvisa det, men om det är som jag tror, att senskimmel är en 3:e variant på G-locus, kan hon inte vara både och. Jag har alltid trott, och tror fortfarande på senskimmel, men ibland tvivlar jag.
Gräns Saga f-10 e Gräns Chili Surf u Såla (halvblod). Hon födde gulbrun med den ojämna färg som just gulbruna blivande avblekbara skimlar kan ha, och mörkare ben högt upp ffa på utsidan. Insidorna ovanför knäna och hasarna klart ljusare.
Bild: En nyfödd liten skranglig Saga

Sen blev hon betydligt mörkare, och stickelhåren kom i rask takt. Så här såg hon ut i somras. Man kan nästan misstänka en långsamt avblekbar skimmel. Just nu är hon kolsvart och de vita "fläckarna" syns ännu mer. Ska fixa en bild..
Jag tror som sagt fortfarande på senskimmel, men osvuret är bäst ;)

Intressant 🙂

Nä.. väldigt lik vad gäller färgen :)