En tråkig nyhet
Hoppas detta kan lösas anabbt!
http://www.connemaraponny.org/nyheter/scs-plan-och-riktlinjer-ej-godkanda-av-sjv
Tråkigt för föreningen, har ingen aning vad det beror på, även om jag läst en del negativa skrivelser från verket, angående en del rättelser. Vi har haft träning i Täby idag, herregud vilken trafik det är i Sth, helt underbar häst att ha med sig är Aran.

Är det någon som vet vad det skulle innebära att gå in under SH? Mer än att det antagligen blir dyrare att registrera föl tex?
Men vilken är avelsorganisation för Connemara NU? Är det SH, i så fall borde man kunna anmäla sin hingst på någon av deras visningar?
Har lite panik, när man inte vet om man ska åka till Skövde eller inte, ska man boka hästtransport och boende eller inte?? För många frågor och för lite SVAR just ju nu

#3 Jag förstår din frustration! Ring till SH och fråga. Det skulle jag göra, fast i nuläget har de nog inget med det att göra. Det bästa är nog att maila SJV?
Får verkligen hoppas att frågorna får svar så snart som möjligt. Men att få klara besked av Jordbruksverket i olika frågor verkar ju inte vara helt lätt - eller?? http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/myndigheten-backar-visst-kan-du-lamna.htm

Att vara luddiga är väl just den här myndigetens handläggares specialitet. Man får hoppas att de har en plan B för avelsvärderingen, det borde ligga på dem nu?
Det går att ha många åsikter om Jordbruksverket, och med rätta kan verket kritiseras för mycket. MEN i det här fallet är det SCS som brister på ett sätt som helt utan motstycke. Det här är ingen rocket sience. Det är ju massor med rasföreningar som lyckats få sina plan och riktlinjer godkända.
Jag är personligen förvånad över att Jordbruksverket gett SCS så många chanser. Att detta fått pågå under så lång tid utan att revisorer och engagerade medlemmar satt stopp för det, tyder enbart på att något i föreningen är väldigt sjukt.
Valberedningen lär har mycket göra i år, men vem vill hoppa på ett sjunkande skepp?
Som medlem i föreningen är det mycket tråkigt för mig att inte få läsa info från min förening vad det är som man misslyckats så med, att inte man får fortsätta på det sätt vi önskat. Om man inte ger informationen är det alltid någon annan som gör det, just den info som man som medlem kunnat delges. Det är ju inte ändå någon stadsangelögenhet utan något som Jordbruksverket valt att nedslå. Att bara skriva att man inte är det, kan jag läsa lite här och där . Tråkigt tycker jag.
Som medlem i föreningen är det mycket tråkigt för mig att inte få läsa info från min förening vad det är som man misslyckats så med, att inte man får fortsätta på det sätt vi önskat. Om man inte ger informationen är det alltid någon annan som gör det, just den info som man som medlem kunnat delges. Det är ju inte ändå någon stadsangelögenhet utan något som Jordbruksverket valt att nedslå. Att bara skriva att man inte är det, kan jag läsa lite här och där . Tråkigt tycker jag.

Lite info gällande hingstpremieringen http://www.connemaraponny.org/nyheter/avelsvardering-hingstar-2017
Verkar ju som att man har någon form av lösning på gång. Men vad är det som gör att just min föreningen är den enda som är ute och skrivs om på detta sätt i pressen? Sedan att inte någon i ledande ställning kan ge en kort förklaring till den enda stora ridsporttidningen, känns ännu mera förkrympt. Man kan åtminstone säga att vi har en lösning på gång med liten kort info. VI medlemmar har ju mejladresser som man kunnat använda för information till oss, så slipper man skriven på öppen media.
Både ledsen och besviken hur man gör, dvs hur man hanterar detta under mycket lång tid. Vi var många som kämpade så hårt just för detta, för flera år sedan. Uppenbarligen verkar jag inte ha någon mer rätt till info än det som går att läsa i tidningen, tänk det trodde jag, just för att man är medlem.

#12 Ja, jag har också funderat lite på varför inte andra föreningar får påpekanden i pressen? Man kan ta tilläggsregistreringen som exempel. Det basunerades ut i Ridsport som största lögnen att SCS skrivit att svenskregistrering ska göras hos den avelsorganisation i Sverige som är godkänd för rasen. Att Connemaror som är införda (registrerade) i utländska stamböcker som är erkända av den irländska moderstamboken (CPBS) ska vara svenskregistrerade hos SCS. Ingen info om att tilläggsregistrera kan ske hos en av de två godkända registerföreningarna SH eller SAAHR. Eller att det även är möjligt att tilläggsregistrera utan härstamning och utan att ägaruppgifter registreras. Allt enligt EU's minikrav..
Ja, det var självklart en miss, men det finns andra rasföreningar som inte heller har nämnt detta. Blir de uthängda för att ha ljugit? Svaret är nej, men jag vet inte vad det beror på. Kanske får SJV hjälp utifrån att grundligt felsöka?

#7 Jo, du har helt rätt, man kan ha många åsikter om SJV. Det kan inte betecknas som rocket science att få diarieföringen att fungera tex. Sist jag eftersökte ett dokument, skylldes på fågelinfluensan. Oklart dock om det var tjänstemannen själv som drabbats av viruset. Kanske borde personalen också vid arbetsbrist eller överlappningstider passa på och studera förvaltningslagen lite närmare.
# 12 - 13 , En lång tråkig historia är det verkligen.
Jag är inte längre så intresserad - men jag var då - för många år sedan tillsammans med många andra medlemmar i SCS. Jag missstänker nog att det förekommer "dåliga förlorare" i frågan, som inte ger upp så lätt. Men vad vet jag? Att styrelsen i SCS inte strösslar med information precis, är inte alls bra. Men ännu tråkigare är att det verkar gå så lätt att få det att framstå som styrelsen är riktiga "busar och uslingar", genom att använda sig av olika media på tveksamt sätt . Jag tycker att det påminner om Trump-news, men inte vet jag..
Jag undrar också över att Connemara.nu bl. a skriver (28/2):
"Vi fick ett mail från Jordbruksverket. Det står så här:
Connemarasällskapet fick avslag på sin ansökan om godkännande av plan och riktlinjer och deras godkännande som avelsorganisation återkallades den 21 februari."
Vilka fler, undrar man, har sådan direktinformation så snart som beslut fattas av JBV? Myndigheters beslut brukar vanligen inte mailas ut till vem som helst utan vidare. Så jag undrar jag?? Kanske har någon en "gräddfil" till tidiningen Ridsport också??
# 15
Offentlig handling;
Myndighet skall på begäran av enskild lämna uppgift ur allmän handling, som förvaras hos myndigheten om hinder inte möter på grund av bestämmelse om sekretess eller av hänsyn till arbetets behöriga gång.[4]
Bestämmelser om tillhandahållande av allmän handling finns i 2 kap 12 § tryckfrihetsförordningen, som föreskriver att allmän handling som får lämnas ut ska på begäran genast eller så snart det är möjligt på stället utan avgift tillhandahållas den, som önskar taga del därav, så att handlingen kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas. Handling får även skrivas av, avbildas eller tagas i anspråk för ljudöverföring.[5] Begäran att få taga del av allmän handling göres hos myndighet som förvarar handlingen.
Hej på Er!
Läser vad ni skrivit om ovan, och har man bestämt sig för att förstöra en förening så går säkert det med tiden. Människor drivs till föreningen, inte tror jag att det är för föreningsarbetet, det är något väsentligt som kommer med det hela, kanske lite som Folktandvården, ironi, utan för att vi känner en så enorm kärlek till vår utan all tvivel, helt underbara ponnyras. Nu arbetar jag inte i föreningen men jag tror att det är på de grunderna man ids lägga ner obetald tid för oss andra. Dock finns det ju förpliktelser med det, och det är som många av oss efterfrågar, information! Jag har precis som ni andra ingen aning, men jag tror att det negativa som aldrig vill ta slut, förstör styrelsemedlemmarnas livslust till föreningen. Självklart undrar jag också över så galanta gräddfiler till både det ena och andra, är det gamla kontakter rakt in i Jordbruksverket och media, som ger sådan snabb tillgång för privatpersoner?
Offentlig handling som efterfrågas är en sak, men att skriva det som "Vi fick ett mail …". Nåja det är väl i ingen hemlighet att vi för ett antal år sedan hade ett, då i vart fall, litet antal medlemmar (någon connemaraägare som inte var medlem?) som av någon anledning ansåg att SCS inte skulle vara avelsorganisation. De hade väl sina skäl, kämpade hårt emot föreningens vilja och är uppenbart nöjda nu. Jag hoppas dock att allt ordnar sig snabbt vilket det också verkar vara på väg att göra. Står om det på SVS hemsida.
En liten lustig fråga kanske, men hur kan man gilla sitt eget inlägg? Jag gjorde fel men ändå nappade den på mitt eget vilket inte var mening, i o f s tycker jag ju naturligtvis att det var bra såklart, men att man kan "höja" sig själv känns lite konstigt?

#15 Ja, reglerna är solklara. Det är därför man kan fundera på hur det kommer sig att handling som inte tycks finnas förvarad hos myndighet (dvs ej diarieförd) ändå kan komma ut? Då kan det knappast räknas som allmän handling, och det är väl bara sådana som ska lämnas ut?

#19 Jag gjorde samma misstag en gång 😎och frågade killarna på supporten om det. De tycker det är ok att gilla sitt eget inlägg, och man kan bara gilla en gång.
Tack Gerd! du är alltid en källa till svar!!! personlig rådgivare vore kanske nåt´ efter sjukvårdskarriären?

Nja, jag tror jag ska söka jobb på nån myndighet 😃
Det är nog ingen dum ide´ , verkar ju som rådgivning även där behövs, hur man motverkar korruption i det enskilda fallet, om det stämmer, det som vi anar:)? Kan den högsta fd skattechefen i vårt land försöka sig på och till viss del lyckas med att radera handlingar , så är väl detta en bagatell i vårt till bara SYNES rättssäkra och reglerade land?
#25 - jag har inte undrar över att dokumentet (med beslutet) har lämnats ut efter att ni begärt det. Jag har undrat över att connemara.nu säger att det har kommit ett e- mail med information (som ovan) - det är inte utlämnande av allmän handling att skicka ett e- mail med det innehållet. Så- har ni en stående "prenumeration" på information från JBV i alla frågor som rör SCS? Annars är det något annat skumt med det inlägget. Jag tror absolut att någon slags bevakning finns från connemara.nu - och min helt egen tolkning är att det inte är med ett gott syfte. Men jag hoppas nu bara att allt ordnar upp sig .

#25 Tack för länken. Väldigt intressant! Det står att man ska kunna se vilka ärenden som påbörjats/avslutats. De finns kvar i 6 mån och arkiveras därefter.
Det enda som finns med det nummer som står på det utlagda beslutet är det här. Dock kallas det 5.5.18-12977/2015 i diariet och 5.5.18-12977/15 i beslutet.
Jag sökte på båda, och fick upp samma ärende. Lite märkligt att ett beslut taget 170221 ännu inte är diariefört. Med tanke på att uppdatering sker varje natt!
Tänkte inte gå i polemik om detta men det står på dokumentet stämplat vilket innebär att det är diariefört och dessutom tror jag inte att David Slottner, den högsta myndigheten här, skulle posta ett beslut utan att det följt gängse gång.

Ja, ärendenumret är samma som på beslutet, men ärendet är inte avslutat enligt diariet per 6/3. Beslutsdatum saknas, Kan man då säga att beslutet är diariefört?
Jag vet inte vilken definition SJV har på gängse gång, men är det verkligen att skicka ut ett mail och meddela resultatet av ett icke diariefört beslut?
Det går säkert att ta reda på för den som vill. All post, inkl e-post ska ju också diarieföras, och betraktas som allmän handling som kan begäras ut.
Dom kan inte avsluta eftersom det finns en tid för överklagan som är tre veckor.

#30 Då förstår jag bättre att beslutsdatumet 21/2 inte är diariefört. Du kanske även kan förklara det här? Om jag har förstått saken rätt skickar SJV endast ut beslut i pappersform? Hur kan det då komma sig att "vi fick ett mail" om att SCS fick avslag på sin ansökan? Förhandstips? Men det är kanske helt i sin ordning, vad vet jag…
Den som frågar får svar och på connemara.nu ligger det scannade dokumentet som är beslutet som kom brevledes till sin mottagare!
#32 då vill jag passa på att fråga: kan man få se en skärmdump av e-,mailet då? Med mottagare och avsändare synligt!
#33 Vad har det med saken att göra vem som frågat och fått svar den vägen?
Kanske skulle man ställa sig frågan varför och hur SCS kunde hamna i situationen dom gjort istället och inte hur man fått ett svar per mail!

#33 Det är kanske skillnad på att begära ut en handling och svara på en fråga om hur ett ärende har gått? Med andra ord lämna ut ett beslut via mail. För mig är det ungefär samma sak, men vad vet jag som inte är en myndighetsperson?
#34# Det har allt med det att göra, trorjag väldigt många människor skriver under på, uppenbarligen inte du.
Titt som tätt avslöjas den starka vänskapskorruption som pågår i våra myndigheter. För bara några dagar sedan fick skattechefen sparken för att hans ryggsäck med skräp blev för tung av bl a vänskapskorruption. Varförskulle det inte finnas på JBV? Nu är inte JBV av den dignitet och denna fråga och undran som många ställer, inte heller av den digniteten, så det blir just bara undringar och antaganden.

#34 Man kan absolut ställa sig den frågan. Man kan också ställa sig frågan varför nio uppfödare gör allt för att försöka förgöra en rasförening?
#37# Det är ännu en fråga, och sedan varför några av dem väljer att åka på en del föreningens aktiviteter? När man så uppenbart på sin hemsida visar att man är emot föreningen via de texter, ibland otroligt kränkande, är för mig en stor gåta. Om jag ansåg något vara så dåligt, skulle jag väl aldrig vara med i den föreningen?
Ja nu är det ju inte så att föreningen i sig försvinner men som Avelsorganisation har tyvärr de som haft ansvar för den uppvisat brister enligt JBV. Jag skickade ett mail på måfå en fredag eftermiddag och frågade hur det gick med den senaste inskickade Plan och Riktlinjerna. Svar kom på måndag från David precis så som det finns att läsa på connemara.nu. Det är ingen hemlighet och då JBV är en myndighet kan man som privat person begära ut även sådan information också, alltså mail korrespondens. Har ni fått svar på era funderingar nu Gerd och Anki?
Om du menar det varför man vill vara med i en förening som man anser så korkad, så att man känner sig nödgad att agera med jämna mellanrum på egen hemsida där du ingår, genom att lägga ut texter där man kontinuerligt förminskar styrelsens kapacitet att driva föreningen? Så är svaret nej. Personligen hade jag aldrig lagt ut en spänn på en sådan förening, som jag anser vara så korkad. Mina pengar hade gått till något som förkovrar mig som t ex en dressyrlektion.

#39 Nja, men jag har iaf fått svar på varför en så stor mängd mail har skickats till jordbruksverk och förvaltningsrätt. De är förstås också bara skickade på måfå…
Inget nytt under solen som det verkar. Connemara.nu. Hatar SCS. Ingen i SCS bryr sig. Orka. Snart är det vår!!
Ulla, bara för att saker inte sägs högt, betyder inte det att ingen bryr sig skulle jag tro, att det är vår snart, säger nog ingen emot, inte ens connemara. nu skulle jag tro?

Ja, tyvärr kunde inte SJV klämma fram ett beslut till avelsvärderingen. Om det är för, som en viss sida skriver, att det är nyttigt för SCS att få smaka på sin egen medicin, så vet jag inte vad jag ska tycka. Det är en statlig myndighet vi pratar om här! Inte en uppgörelse på dagisnivå! Typ, haha, tji fick ni…
Jag bad en god vän att kontakta SJV för information om läget. Ville inte göra det själv eftersom jag känner mig partisk. Handläggaren fanns inte tillgänglig, men ärendet låg nu på chefens bord, och beslutet var enligt uppgift på gång. Om detta stämmer har det således legat där en hel vecka utan att något hänt. Om man nu ska prata om ineffektivitet, tycker jag att ordet passar mycket bra in på SJV!
Nyheten basunerades förstås snabbt ut på "Connemara Breeders" på FB också . Glädjande nog har ingen kommenterat. Börjar man bli trött på någon månne?