God morgon 19/4
Jag fick sova inatt igen. Tacksam att mats orkar och vill. Idag ska vi få lite assistans att börja stänga sommarhagar. Hur trist det än är att lantbruken minskar här ute så innebär det också att vi får tillgång till flera åkrar och beten. Så i sommar har vi fina hagar där det inte gått hästar på en halv evighet. Känns bra när merparten av vår betesmark är vinterhagar. Vi ska väl roa oss med att dra fler trådar i ena vinterhagar med så fåren kan gå där i sommar och äta sly. Dom gör ett fantastiskt bra jobb.
Ja det är trist när lantbruk läggs ner. Har en undran ang. flugskimmel. Pemberley 8 år har fått flugskimmelfläckar på huvudet. Huvudet är det som är mest vitt, resten är fortfarande grått,apelkastat. Nedärvs flugskimlighet? I så fall undrar jag om nån vet vem av hennes förfäder det kan komma ifrån? Kan det försvinna i nästa pälsfällning kanske?

#1 du får göra en färg-tråd ;)

Idag blev det ett pass på banan för Melody. Hon börjar sköta sig riktigt fint, peppar peppar. Det är jätteroligt ❤️, för hon är så jäkla fin att rida när hon slappnar av.
Det blir inga långkörare på banan utan mer filosofin kort men med hög kvalitet.

#1 Det finns en gammal tråd om flugskimlar under färgfrågor :)
Arvet ligger nog i själva skimmelgenen skulle jag tro. Den nedärvs ju helt intakt till avkomman, och det som sker är en begränsad återpigmentering under resans gång så att säga. En del får flugor tidigt under skimlingen, medan andra skimlar av helt innan de dyker upp.
Det är främst de heterozygota skimlarna som återpigmenteras, men även de homozygota kan ha ett fåtal prickar. Som Möllans Castro på bilden. De dök upp när han skimlat av helt. Det sägs att de följer födelsefärgen, men Castro var född brun, men han hade både svarta och bruna flugor. Jag tror därför att det snarare kan ha med mängden svart pigment att göra?

#4 Bill hade bruna flugor, hade Es-cassandra några?
#4 Tack för ditt svar. Det blir spännande att se hur det utvecklas på Pemberley.
Kanske det blir bara på huvudet,vem vet?
Tycker att det är fint med flugskimlar,vi ägde tidigare Ticket to Ride,som fått fler och fler prickar med tiden har jag sett på bild.Hans pappa är Janus och jag tror att hans mamma också var skimmel,Ballad Safir.

Ja, Es-Cassandra hade några enstaka mycket svaga flugor. Bruna och svarta.
Klicka på bilden och förstora. Med lite god syn går det att se dem…
Hon var svart som en kolbit när hon föddes, men uppenbarligen var hon gulbrun. Detta för att Fenella testade AA för Agouti. Skulle Sandra ha varit gulsvart skulle Fenella ha testat Aa.