Dressyrsadel
Trodde väl aldrig denna fråga skulle dyka upp, men mycket förändras när man får en connemara i familjen. Jag har nu åtminstone börjat fundera på en dressyrsadel, men det är ju en djungel….. Någon som har något bra stalltips:)

Jag har en Albion till Melody. Lämnar mycket plats år bogarna och manken.
Har ridit i en Santa Cruz också, den jag hade var för smal för hästen, annars tyckte jag den funkade fint.
Har en Röösli till Pemberley och en Kiefer till Mallan. Vi provade ut till Pemberley och det var inte så lätt, hon var som en colaburk, haha! Jag gillar Kiefern, men min dotter gör det inte. Rööslin tycker vi båda om,den köpte vi begagnad.

Jag har införskaffat en Santa Cruz Roxette till mig och kusen passar oss jättebra. Om ni har möjlighet och plånbok prova en ErgoX, jag fann den gudomligt skön att rida i och planerar att uppgradera till den när tillfälle ges.
Sadeln ska passa uppåt och nedåt. Har du en rutinerad tränare, så be om hjälp där, så du inte hamnar i sadelträsket. Det är egentligen omöjligt att tipsa på sadel, våra stjärtar är alla olika och så även ryggar. En kvalitativ sadel vet jag av egen erfarenhet passar fler ryggar. Connemarornas problem? om det är till vuxen ryttare är ju att de har relativ kort anläggningsyta. Ju längre rygg, ju mer att välja på såklart. Börja med att prova själv. Det bästa med tyska sadlar är att de är precis enligt storlek, så är det inte riktigt med de engelska. Själv har jag en av varje, som jag gillar. Var inte rädd för att använda sadeln i ur och skur, de klarar det, tänk på att de ska bli din bästa vän, och en sådan är man mycket tillsammans med. Lycka till!

Har en County competition, den äldre modellen fit 4. Legat bra på väldigt många connemaror och väldigt skön.
Tack alla!
Det får bli en tripp med ponnyn till en sadelmakare/sadelutprovare. Jag misstänker att hoppsadeln behöver värmas om också.