God Morgon 4 juli
Idag har vi ett riktigt gråväder här i Uppsala. Vill bara krypa ner i sängen…
Lite off topic. När jag åkte från Gävle i söndags bestämde jag mig för att köra gamla E4. Dels för att jag inte är så förtjust i rytmen på motorvägar, men mest för att jag ville åka över Skärplinge. Min morfar föddes strax utanför, i Försäter, Österlövsta, och jag har så länge tänkt åka upp dit och titta hur det ser ut, men det har inte blivit av. Hans föräldrar och en bror ligger begravda där. Jag träffade på en gammal herre som var där och "besökte" sin fru. En pigg 90-åring som berättade att han åkte dit varje söndag med blommor och kaffekorg. Pysslade om graven och fikade. Vi hade en trevlig pratstund, och han "bjöd in" mig på fika också. Han kände inte till något om min släkt, men var också född i Försäter, och kunde massor om bygden.
Han visade var de gamla stenarna fanns, de gravar som har "återgått till upplåtaren" som det heter. Många saknade helt inskription, och på en del kunde man se att det varit nåt inristad, men omöjligt att läsa. Den gamle mannen trodde att kyrkan kunde ha en förteckning över alla gravars placering, men han sa så här. Det spelar ingen roll att du inte vet. Välj den sten som tycker är finast, och låtsas att det är dina förfäders. De svävar ändå omkring någonstans här i närheten, och vet att du är på besök.
Härligt med folk som har sån tro och har så mycket att berätta. Jag blev kvar där över en timme. På hemvägen körde jag helt vilse, och trodde ett tag att jag skulle hamna bortåt Östhammar. Till slut hittade dock jag avtagsvägen till Örbyhus…
Ja, det blev inte mycket häst i det här inlägget precis ;) men så fort jag har fixat klart med bildrna, kommer en bildbomb från GPK. Framåt kvällen…

Vi fick föl här på morgonen. Eller.. inte vi men skylark. Stoet är uppfödd av mormor och helsyster till två av mina stön, så det är lite extra kul :) Tre systrar och 3 bruna föl

#1 Var inte så hemlighetsfull ;) Amber? Kön? Bild?
#0 Gjorde nåt liknande för några år sen. Skulle hämta på Arlanda , men planet var sent. Vi bodde på Sigridsholm i närheten av Arlanda när jag var liten. Åkte till Lunda kyrka och gick in i minneslunden. Min pappas aska är strödd i minneslunden i Norrtälje, men det går bra att besöka andra minneslundar för att minnas. Bonus här var att jag kunde se åkrar( tror jag i alla fall) som min pappa brukat. Hästarna är lite rundare om magen, men nu verkar betet inte så kraftigt, skönt, åtminstone för oss med matglada ponnyhästar. När Mallan får komma in står hon först och vilar en liten stund och sen ska hon rulla sig. Ofta ligger hon sen kvar och sover, stönar och snarkar!
#3# Det kan vara jobbigt att vara ledig😀

Kämpar på med bilderna. En sak är säker: Det är inte lättfotograferat på GPK. Banan är jättestor, och många hinder står långt bort. Sen måste man följa solen också, och framåt sen eftermiddag fick jag problem med en nedåtgående stark sol och mörk bakgrund. Om jag säger att det här nog blev bästa bilden, så förstår ni ;)
Man vattnade banan inför sista klassen på lördagen (16.00-tiden), och då dök det upp ett helt gäng såna här oblyga typer..

Tömkörning stod på schemat idag. Vi tränade på övergångar skritt/trav. Melody var riktigt fin, hittade en lång låg form i traven och orkade hålla den. Vi tömkörde utan bomull i öronen idag och hon lyckades hålla fokus förutom då något prassalde till utanför banan. Jag var nöjd med dagen.