Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 564 ggr
GE
0

God Morgon 3 augusti

Solig morgon och två nätter väntar. Roligare än så blir det inte ;)

Millstreet international horse show pågår för fullt. Kollade igenom förteckningen på equipe igår, Av naturliga skäl många Connemaror med eftersom det är rasens hemland. Det finns en klass som heter Pony Discovery Qualifier, som verkar vara nån slags "kvalitetshoppning" där de får poäng på sex punkter. Öppen för 4-5 åriga ponnyer.  Alla tillsammans 128, 138, 148 cm, som motsvarar vår kategoriindelning. 

Sweet Lily heter en av dem som gått vidare till nästa omgång. En 5-årig B-ponny
e Coolin America - Thunderball.  Fadern är e Coosheen Stormboy, som är en halvbror med Coosheen Finnbarr. 

Ha en bra dag. Själv funderar jag på en liten regndans ;)

liljegren
0

Småkillarna har börjat hitta varandra nu :) det är inte lätt det här med nya kompisar! Jag har nog inte presenterat dem. Den brune herren är Liljegårdens Tristan e. Skahanagh Skylark ue. Frederiksminde Hazy Chance och skimmeln är Liljegårdens Festy e. Skahanagh Skylark ue. Grange Flynn Sparrow Hade besök av toy boys matte idag. De hade varit iväg på en pay and jump igår och han hade skött sig jättefint så hon var glad.

liljegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och bilden kom inte med.. försöker igen

monsterpony
0

#2 Grabbarna Grus! :)

Här kom regnet lagom tills jag skulle cykla hem, men jag kan bjuda på att bli lite blöt. Gräsmattan är knastertorr och rabatterna slokar, så en påfyllning är helt klart välkommen.

Första arbetsveckan snart avklarad.

GE
0

#2 Det tar sig :) Snart är de bästisar.

Jag hoppas också på regn under natten. Gräset är så knastertorrt att det är halt!  Hoppas på regn för en kompis skull också. Det brinner på ett stort kalhygge i Järlåsa, inte så långt ifrån där de bor. Vad jag har förstått ska branden i stort sett vara under kontroll, men det behövs bara lite vind så kan det ändras..

Snart dags för en cykeltur till plåsterhuset igen…

Märit
2

Fantastiskt Gerd vilken koll du har på connemaror som deltar i tävlingar. Det är så roligt att höra! Så jag förstår att det är många inne och tittar och är intresserade! Tänk på det!

GE
0

#5 Jag tycker den biten är kul, och dessutom är jag barnsligt förtjust (läs nördig) att kolla stammarna. Du får inte missförstå mig. Jag tycker såklart att det är jätteroligt att många är inne och tittar, men ännu roligare om fler skrev förstås :)

Annette
1

Det är trögt på Shetlandsponny också. Vi har ju mängder av utställningar och för att det skall hända något gör jag artiklar för alla. Vissa förblir tomma medan där det finns resultat och foton åtminstone läses många gånger. Förr var många aktiva med både resultat och foton, sedan flyttades resultaten till Facebook. Nu menar mina FB- användande vänner att resultaten inte fungerar så bra där heller. Men skam den som ger sig, jag harvar väl på. Dessutom tycker jag att jag lär mig härstamningar så bra när jag får skriva dem så det har ett egenvärde för mig ändå 😉

Jag läser här varje dag, men har tyvärr inget att bidra med i Connemaraväg. Det är väldigt intressant att läsa om gamla tider, om sådana ponnyer som fanns med på Vår Ponny-tiden 🙂

MrsM
0

Firar semester som soffpotatis, läser böcker och har kollat blixtradarwebsidan. Nu är det friidrott, har bara bytt soffa :) :) Imorgon lördag planeras en sväng för att kolla svenskhästar på Elmia, särskilt nyfiken på alla generalmönstrade russhingstar. ett gyllene tillfälle att datera upp sej. och sen vidare till smålands svarta guld… riktiga kräftor tillsammans med goda vänner.

Gerd - ska försöka skriva lite här…  jag har ju köpt en diascanner….  har någon något spännande "historiskt" önskemål så hör av er!  Närmaste utmaningen är annars att skriva om ATHOS RC 25 till artikelserien Historiska Hingstar i Connemara Nytt.

Annette
0

Den här helgen blir det svårt att välja. Självskrivet i morgon är Shetlandsponnyutställning i Nossebro. Får tyvärr bli utan häst eftersom jag igår vurpade från gödselstan och fick en spricka i revbenen. Jag har provat att springa och det går inte 😕. Kameran klarar jag dock av att sköta.

På söndag skulle jag gärna åkt till Elmia, men det får nog bli New Forestföreningens 50-årsjubileum på Grevagården istället.