Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1330 ggr
RC927
0

God middag 9/12

Ridit en längre tur på Mallan som var riktigt pigg! Kul! Vädret trist men det kan man ju inte göra nåt åt! Igår slet sig Mallan från den som skulle släppa ut och galopperade in i en annan hage! Även gamla damer kan busa! Så härligt!

MrsM2
0

Ett Grattis till alla Annor på Anna-dagen!

monsterpony
0

En förnöjsam dag i decemberkalla  ridhus. Först utställningsklasser för ett gäng trevliga ridtravare. Sen ponnyhoppning som efterrätt. Jag klädde på mig ca allt jag hade och ångrade inte en enda långkalsong!

Märit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick vänta på mörkrets inbrott innan jag red ut. Så här såg det ut efter en rejäl rengöring… Jag bara säger: Ännu inte intorkad lera!!!

Kjerulfia1
0

Dagen har bjudit på en trevligt utflykt till Roslagen för att lämna in årets lammskånk för rökning. 

Melody fick en genomkörare på banan, och hon är verkligen tålamodsprövande och kräver sin ryttare. Idag började hon passet med att berätta klart och tydligt att "matte jag vill inte göra det du vill", genom klara stamp med höger bak, och sedan försök till att springa från jobb och försök till att lätta i fram, men tji fick hon det lyckas hon inte med längre . Skam den som ger sig. Efter ungefär 20 minuter hade jag världens stjärna i  mina händer. Det var länge sedan hon var på det här humöret, men när det sedan funkar är hon fantastisk. Jag ser fram emot den dagen då stjärnhästen finns där från början.

Så mycket som Melody har lärt mig som ryttare, det har ingen annan häst gjort. Man måste hela tiden bli bättre för att kunna matcha henne. 

Hon verkar inte heller gilla vinter över huvudtaget, eller hösten, humöret de två senaste åren har ju helt klart varit mer explosivt under hösten och vintern än under vår och sommar. Vet inte om det beror på att hon är klippt eller om det är hormoner och annat som spökar. Så nästa år kanske jag ska testa att inte klippa henne. I år testar jag varma täcken, vet inte om det gör så stor skillnad egentligen.

RC71
0

#4 Finns ju som inte alls trivs att vara klippta . Du får väl prova ett mellanting nästa vinter :) .

monsterpony
0

#3 Har du skaffat en skäck?! ;)

Märit
0

#6 Eller tog jag fel häst? Ser på fotot att det är misstänkt likt en thinkerskäck vi har i stoflocken! 😮

GE
0

Det bästa med snön är att skäckteckningarna försvinner :)

GE
1

#4 #5 Eller så gillar hon att vara klippt. Det blir ju jobbigare för hästen att arbeta om den har mycket vinterpäls, den blir varm och trött fortare. Så det kanske helt enkelt är så att hon får mer  energi efter klippning?

Mellanbror2004
0

Jag skulle aldrig kunna träna mina pållar utan klippning, jag har valt en avrundad slags filtklippning. Det är väl det enda jag skulle kunna vara utan när det gäller connemaror, den otroligt kraftiga och täta pälsen, just när man tränar dem. När sedan den stora fällningen börjar helklipps alla, så mycket skönare både för mig och dem tror jag det är. Och varje år när kylan slår till så blir det en helt annan elektricitet i dem, men det är bara häftigt och härligt i ridningen. 

Nu börjar det bli dags att använda huf flexen. En kompis till mig är riktigt nöjd med dem, hon hade sulor som skruvades på förra säsongen, meen de vek sig framåt och skickades i papperskorgen. Stockholm hade rätt mycket kladdsnö idag, och inte en flinga i hoven, meddelade hon mig, så det känns ju bra, så jag får hoppas på det. Enda nackdelen är att de är rätt mycket dyrare, då man absolut måste ha tången till.