Godkväll den 7 dec
I Gävle med omnejd finns det för närvarande gott om lösdrifts- och boxplatser, Jag vet inte säkert vad det beror på, men det verkar vara mer populärt med platser nära ridhus även om rasthagar är små. Flera kring oss har minskat/lagt ner. Vi har i alla fall avtalat med en ny stallgäst. Men istället flyttar den andra av de två direktimporterade irländska connemaror som stått/står hos oss. Samma skäl: De vill ha ridhus. Kanske har det varit bidragande orsak att irländarna inte haft den utbildning som förväntats, så det har funnits stort behov av träningar.
#0 Det är klart att det är bättre om man ska/ vill träna mycket. Själv har jag alltid stått i stall utan ridhus, med stora hagar och jättefina ridvägar. Tror att det är bra för hästarna, underlagen blir ju mer varierande. Nu är mina hästar inte direkt några tävlingshästar, men de tränas för tränare. Vi har volt och åker också iväg på träning. Det är ju en prisfråga också!
#1 Ibland har jag en känsla av att ridskolorna har ett marginaltänk när det gäller att hyra ut stallplatser till privathästar. Dvs att de inte är med och bidrar helt till de fasta kostnaderna. Det borde väl ändå vara svårt att få en boxhyra på 2200 kr/mån att att gå runt om den är inklusive spån, ridhus etc, även om den är exkl hö.

#2 är det på riktigt vad man får betala!? Då är det tom dyrare i Norrtälje

#2 Det låter väldigt billigt om det inte är så att den privata hästen också används i lektionsverksamheten? Häromkring finns inga stallplatser till det priset . Dom billigaste ligger mer än 1000 kr över per månad.
#2 För en som betalar Storstockholmspriser låter det otroligt billigt. Betalar en bit över 4000 kr per häst och då ingår att man fodrar en del också. Men jag vet att det skiljer rätt mycket.
Jag vet att det är billigt på Gävle Fältrittklubb även om denna siffra kommer från hyresgäst och inte klubben själv. Ingen häst som delvis går i ridskola, utan vanlig boxplats och till D-ponny. Men det priset de har tror jag måste vara mer an vanligt subventionerat.

#6 Det står så på deras hemsida också. 2200:- ponny/2400:- stor häst. Kostnad för uppstallning diffar ordentligt här i trakten, och ofta dyrare ju närmare ridhusen…
Här i Katrineholm finns det inte någon möjlighet att konkurrera med ridskolan om uppstallning av ridhästar. Box (kallhyra) inkl. Tre fodringar, in- och utsläpp + tillgång till ridhus med dubbla ridbanor+ ridhustält kostar 2.300:-/ månad. Då kan man köpa både foder och strö tillsjälvkostnadspris - vilket innebär att ryttarföreningen kan sälja billigt då de köper in stora mängder. Vill man hjälpa till med fordringar och ut-/,insläpp enligt schema kostar det bara mellan 1300 - 1500 (beroende på vilket stall man står i på anläggningen. Föreningen har också gott om hagar - för både ridskolor hästar och privatbostäder. Också flera utebanor + hinder material. Om dessa priser verkligen täcker alla kostnader är tveksamt. Men föreningen har ju relativt mycket bidrag från kommunen - så det är extremt fördelaktiga priser.

#5 Nyfiken fråga. Vad ingår i det priset? Jag frågade en jobbarkompis i natt. Hon har sin häst på en anläggning en bit utanför Uppsala. Bra väg så det går fort att åka dit. Hon betalar 5000:-/ månad, men hon får en hel del för pengarna. Hö och havre, mineraler/saltsten. Samt strö. Hästarna utfodras x 4. In/utsläpp alla vardagar. På helgerna rullande schema. Stora fina hagar och bra ridvägar. Det finns ett stort ridhus, och flera duktiga tränare är knutna dit, som kommer på bestämda dagar. Jag vet inte hur stort det är, men det går att sätta upp staket för en 60-metersbana, och det finns utrymme kvar på sidorna. Det finns spolspilta för hästen och dusch för ägaren. Mycket pengar med det är en uppstallning de luxe…
Att en kommun bidrar till ridsporten är förstås bra, men om det går till ett fåtal hästar som står på en ridskola är väldigt tveksamt. Då tycker jag hellre att de borde satsa på ridvägar och andra åtgärder som är tillgängliga för många. Här i Gävle har ponnyklubben en mycket modern och fin anläggning. Den håller de hårt för sina medlemmar. Ridhuskort för utomstående är jättedyrt och särskilt som vi har olika hästar och ibland olika ryttare. Och aktiviteter och träningar de har håller de för medlemmar som tävlar för klubben. Medlemmar som inte tävlar för klubben får inte t ex vara med på klubbmästerskap. Det är jag ovan vid.

#10 Fast att klubbtävlingar enbart är för medlemmar är väl inget konstigt. och att de använder anläggningen som lockbete för att behålla och få medlemmar tycker jag inte är så konstigt. Sedan kan man ju tycka att man kan ha ett annat upplägg med rabatt för medlemmar och dyrare för icke medlemmar om man vill ha maximalt utnyttjande av anläggningen och få in mer pengar.
Många som inte tävlar aktivt och behöver en licens eller rider på ridskola är ju faktiskt inte medlemmar i någon klubb, och det verkar vara väldigt inne att starta nya klubbar så fort man har en egen anläggning istället för att samarbeta med redan existerande klubbar i närheten.
Fastän det jag skrev var att medlemmar som inte tävlade för klubben inte fick vara med på t ex klubbmästerskap och inte heller rida annat än för de anställda ridlärarna. Att sedan icke tävlande fick betala riktigt höga priser för ridhusanvändning tycker jag känns hårt när det gäller en påkostad anläggning som byggts av kommunen. Det gör att vi istället för att åka 10 min till denna kommunala anläggning i vår kommun, av ekomiska säl väljer att åka 30 min till anläggning i grannkommunen. Där får medlemmar och t o m oftast andra vara med om det finns plats och ridhuskort har skäliga priser. Så tror jag inte vår kommun tänkte när de byggde.
Det är lite lika situation här där jag bor. Väldigt nära till ett av skattebetalarna byggt ridhus, där man gjort det svårt att nyttja, tidigare då jag kollade, var det en timma på tisd ca kl 9 och någon söndagsmorgonstimma. Du ska mejla dagen innan kl 12 och avvakta svar, för att kunna rida. Allt som oftast är stallplanen tom på fm när jag passerar. Jag vet att personer skrivit till fritidsnämnden, men inget mer än så känner jag till. Min personliga uppfattning är att när man "ger med armbågen" på detta sätt, så vill man inte ha någon där. Samt 100 kronor kostar varje gång. Det skulle många tusenlappar per år för att rida ex vis två ggr i veckan, dryga femtusen, och det för TVÅ ggr i veckan.
Nu finns det ju andra ridskolor på ok avstånd och privata anläggningar där man har en helt annan öppen attityd, välkomnande, enkla och inte alls så dyra, så som ni förstår är Nynäshamns Ridklubb och Lena Nilssons Jursta, toppen för mig och pållarna. Alltid lätta att ha att göra med, nog så viktigt, pga otäcka vägar med släp på vintern. Inställning och attityd har naturligtvis med de personer som arbetar på ridskolan. Jag tackade dem en gång för detta, och ridskolechefens svar var, vi gör detta Annki för att vi gillar det, svårare än så är det inte för en del.
För mig är tiden med hästarna så viktigt att jag ids inte ens vara på sådana ställen, där man kan känna ett visst motstånd, och det gör det med nästan omöjliga tider. Självklart har jag också varit medlem. Uppstallning har jag dock ingen aning om, då jag har mina hemma på gården.

#12 Undrar om det egentligen är förenligt med TR? En klubbtävling ska endast vara öppen för medlemmar i klubben, och i TR definieras en medlem som en som betalt medlemsavgiften. Det står inte ett ord om att ryttaren ska tävla för klubben också. För klubbtävling behövs ju ingen licens, så man kan tycka att det är konstigt att kräva det.
Förmodligen är det för att det i TR står ’vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt beslutas det av arrangören’, för de är inte ensamma. Många klubbar har samma eller liknande regler för KM. Hos Uppsala PK får de inte heller ha licens i annan klubb. Hos Säfva RK får alla medlemmar starta KM, men tävlar man för annan klubb, kan man inte rida om KM-titeln.
Jag är van från orienterings-KM. Tror inte att någon klubb skulle drömma om att utestänga någon för att de tävlar för annan klubb. Jag har aldrig hört någon gå med i en klubb för att få möjlighet att vinna ett KM?!
Här är KRF:s anläggning föreningsägd - inte kommunägd. Däremot har kommunen lämnat ganska stora bidrag till amortering och drift när det har varit ekonomiskt tufft läge i föreningen. Jag är inte insatt i om det finns andra bidrag från kommunen. Jag tycker att det är lite dubbelt när man ser det ur ett konkurrensperspektiv- vore ett annat läge om anläggningen ägdes av kommunen och arrenderades av föreningen. Anläggningskort finns att köpa för både medlemmar och icke medlemmar. Men kostnaden är inte rimligt om man har flera hästar, då kostnaden är per häst - inte för ryttaren. Icke medlem får betala 100:-/ gång eller 500:-/månad för varje häst. Alla kan delta i träningar men den som inte står uppstallad på anläggningen måste betala anläggnings avgift + träningskostnaden. Medlemmar har något lägre anläggnings avgift. Däremot har ju föreningen inte marknadsanpassade kostnader för uppstallning i jämförelse med andra ryttarföreningen eller privata aktörer i kommunen. Jag TROR att bidragen betalas med ett motkrav om viss högsta avgift för ridlektionsverksamheten …

#15 Fast du kan inte jämföra KM för olika sporter.
Som GE skrev ovan, det är klart reglerat i TR vad som gäller för en klubbtävling inom Ridsportsförbundet. Man kan vara medlem i flera olika klubbar, men bara lösa tävlingslicens för en. Licens behövs inte för klubbtävling.
Sedan FINNS det övergångsregler så det GÅR att byta tävlingsklubb under pågående tävlingsår, men det kostar mer än vad det smakar och måste upp till Förbundet. Rätt krångligt med andra ord.
#15 Du har säkert rätt, men på Älvkarleby ridklubb får alla medlemmar självklart vara med på KM. Jag har inte hört det diskuteras.
#15 Du har säkert rätt, men på Älvkarleby ridklubb får alla medlemmar självklart vara med på KM. Jag har inte hört det diskuteras.
Det är väl som med det mesta här i världen, vill man inte, så går det inte. I Stockholm finns det dock många ridklubbar/ridskolor där öppenheten och viljan att finnas till för många är mycket större, inte svårt alls att rida på anläggningen med ett humanare pris, helt enkelt för att det finns en tid efter ridskolan, den med egen häst. Jag har ju hittat mitt.